Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  neděle 6.10.2024, svátek má Hanuš 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Rok 2011 z filmařského hlediska? Zažili jsme invazi dokumentů!

23.02.2012   redakce   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Rok 2011 z filmařského hlediska? Zažili jsme invazi dokumentů! V roce 2011 mělo premiéru v českých kinech celkem 21 dokumentárních filmů, což je o 5 více než v roce 2010. „Je to samozřejmě velmi pozitivní trend, který pokračuje z minulých let. Na druhé straně ale klesl celkový počet diváků, kteří na dokumenty do kin vyrazili,“ říká Hana Rezková z Institutu dokumentárního filmu, který mapuje dokumentární scénu ve střední a východní Evropě a věnuje se její podpoře.

Všechny starší i nové dokumenty vidělo loni téměř 100.000 diváků, což je o cca 60.000 méně než v roce 2010. „Loni česká kina neměla takový populární dokumentární titul jako Katka režisérky Heleny Třeštíkové, který v roce 2010 měl sám na kontě 117.000 diváků,“ doplňuje Hana Rezková. Oproti roku 2009 ale v roce 2011 počet návštěvníků výrazně narostl. Nejnavštěvovanějším dokumentem roku se stal film Nickyho rodina s téměř 50.000 diváky, dále Generace Singles (přes 7.000), Vše pro dobro světa a Nošovic (cca 5.000) nebo i již zmíněná Katka (5.000). Nejlepším dokumentem roku 2011 ze všech premiérově uvedených byl na MFDF Ji.hlava i v Cenách české filmové kritiky vyhlášen snímek Martina Marečka Pod sluncem tma, který v Jihlavě získal také cenu Silver Eye udělenou mezinárodní porotou (Luciano Barisone – festival Vision du reel, CH; Claudia Bucher – ARTE, FR; Diana Holtzberg – Film Transit International, USA).

Dokumenty na zahraničních festivalech – velká účast i úspěchy

I v roce 2011 pokračoval pozitivní trend, kdy domácí dokumenty jsou uváděny na řadě zahraničních festivalů – k „nejpilnějším“ patří snímky Katka, Český mír, Nesvatbov a Vše pro dobro světa a Nošovic. K velmi oceňovaným patří také film Jáma režiséra Jiřího Stejskala, který sice nebyl uveden na tolika přehlídkách jako výše uvedená jména, zato ale každá festivalová účast byla provázena udělením ceny – v Polsku, Portugalsku, Estonsku, Lotyšsku či Slovensku. Katka si odnesla zvláštní uznání například z festivalů ve Velké Británii, Německu či Makedonii, Nesvatbov z Německa, Chorvatska či Slovenska. 

Podpora Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie - pokles

Podpora ze strany Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie v roce 2011 oproti předcházejícímu roku klesla – z 33 na 23 miliónů Kč, což představuje 18% celkových poskytnutých prostředků. Úspěšnost žádostí u dokumentů činila 60%. Nejvíce fond podpořil výrobu dlouhometrážních dokumentů. „Procentuální pokles podpory dokumentárních filmů ovlivnila řada faktorů - mimo jiné skutečnost, že v loňském roce se Rada fondu intenzivněji zaměřila na podporu digitalizace kin. Pokles podpory výroby dokumentárních filmů ale určitě nebyl Radou fondu jakkoliv záměrně zamýšlen. Naopak, v posledních letech sílí v procesu jejího rozhodování pozice institucí neodmyslitelně spjatých s dokumentárním filmem,“ vysvětluje Tereza Czesany Dvořáková (místopředsedkyně rady). „Bojím se však, že situace v roce 2012 bude pro celý český filmový průmysl (včetně regionálních aktivit) krušnější, protože, jak známo, zdroje Fondu budou o 150 miliónů nižší než v předcházejících letech," uzavírá.

Dokumentární filmy a Česká televize v roce 2011 – pokles podpory

Při uvádění dokumentárních filmů v České televizi přetrvává trend minulých let – nejvyšší sledovanosti dosahuje cyklus 13. komnata (až 1.200.000 diváků u dílu s Marthou Elefteriadu) nebo pořady věnované konkrétním osobnostem – například nejsledovanějším dokumentem na ČT 1 byl pořad Komici na jedničku s Felixem Holzmannem, na ČT 2 pak Úsměvy českého filmu s Vladimírem Menšíkem (484.000 diváků).
Česká televize zůstává klíčovým producentem i koproducentem dokumentárních filmů. Z dostupných čísel vyplývá, že v roce 2011 její celkový vklad na tzv. nehranou tvorbu dokonce mírně narostl. Přesnější pohled ale ukazuje, že stoupl především objem peněz určených na vlastní výrobu, čímž se také v meziročním srovnání zvýšil počet vyrobených dokumentárních pořadů a dokumentů ze 786 na 950. Obecně však klesly vklady ČT do koprodukcí s nezávislými producenty a toto omezení se nejvíce dotklo především celovečerních dokumentárních filmů. Dokumenty, které se mohou dostat na plátna kin či na zahraniční filmové festivaly, tak měly v uplynulém roce ze strany ČT výrazně nižší podporu než v roce 2010 (z 2 488 000 Kč externích nákladů v r. 2010 na 670 000 Kč v r. 2011;  a z 2 685 000 Kč interních nákladů v r 2010 na 900 000 Kč v r. 2011). Otázkou je, jestli se spolu s novým generálním ředitelem a novým systémem posuzování a zadávaní zakázek a koprodukcí, změní také preference, do jakého typu pořadů či filmů bude ČT v následujících letech investovat.  

Filmové ceny a dokumentární filmy – technické kategorie

„V minulosti se podařily dvě zásadní věci. Dokument obhájil vlastní kategorii v rámci Českých lvů, letos podruhé byly také udíleny Ceny české filmové kritiky, které dokumenty také reflektují,“ říká Hana Rezková. „Naší další snahou je, aby i dokumenty mohly být nominovány a hodnoceny v technických kategoriích – například kamera, střih, zvuk, hudba. Zatím zde mohou získat ceny pouze hrané snímky,“ doplňuje. Tento přístup není ve světě výjimečný – například filmové ceny v Polsku, Slovensku, Rakousku, Německu, Francii, &Spanělsku, Velké Británii či USA jsou v technických kategoriích otevřeny i pro dokumenty, jedinou podmínkou je většinou uvedení do kinodistribuce. Opačné omezení platí v Rumunsku, &Svýcarsku, Maďarsku či v cenách European Film Academy. „Kamera, střih či hudba jsou stejně jako u hraných, i u dokumentárních filmů podstatné složky podílející se na podobě a vyznění snímku. Navíc dokumentární kameramani, střihači a další profese mohou právě specifickou povahou své práce tyto kategorie velmi obohatit a zasloužili by si být zahrnuti do filmových cen,“ uzavírá Hana Rezková.


East Doc Platform – největší setkání profesionálů v oblasti dokumentu ve střední a východní Evropě
Kromě výše uvedeného mapování stavu dokumentu u nás Institut dokumentárního filmu letos v březnu 2012 v Praze představí první ročník East Doc Platform - zastřešující aktivitu podporující východoevropský dokument ve všech fázích vývoje. East Doc Platform zprostředkuje setkání více než 120 východoevropských režisérů a producentů, kteří hledají dramaturgickou, finanční a distribuční podporu s více než 70 klíčovými světovými zástupci festivalů, televizními producenty, nákupčími, distributory, zástupci sales nebo fondů. Součástí programu dále budou master classes významných světových režisérů, případové studie, semináře a přednášky pro veřejnost.
 
Více informací o Institutu dokumentárního filmu: www.dokweb.net


Dokumentární filmy v roce 2011 v číslech:
·         počet premiér: 21 snímků (o 5 více než v roce 2010)
·         celková návštěvnost dokumentů: téměř 100.000 diváků (rok 2010: 160.000)
·         nejnavštěvovanější snímek: Nickyho rodina (téměř 50.000 diváků)
·         podpora Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie: 23 miliónů Kč - 18% celkových poskytnutých prostředků
·         vklad České televize do koprodukcí celovečerních dokumentů: 670 000 Kč externích nákladů (2 488 000 Kč v r. 2010), 900 000 Kč interních nákladů (2 685 000 Kč v roce 2010)
·         nejsledovanější dokument na ČT 1: Komici na jedničku – Felix Holzmann: 1.223.000 diváků
·         nejsledovanější dokument na ČT 2: Úsměvy Vladimíra Menšíka: 484.000 diváků
 


Zdroj: Jiří Sedlák, ArtsMarketing.CZ


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.126 s