Filmaři s mentálním hendikepem hledají nový stát
29.05.2012
redakce
Film
Tvůrci oceňovaného předvolebního dokumentu Pozemšťané, koho budete volit? z roku 2010 se nechali inspirovat vleklou vládní krizí, eskalací korupčních kauz a neutuchajícími občanskými protesty k natáčení nového dokumentárního filmu. Řešení krize kapitalismu a demokracie se přitom snaží najít v říši zvířat.
Filmový štáb se vypravuje na protestní setkání, demonstrace a akce politických stran v hlavním městě a natáčí s jejich účastníky. Zdánlivě jednoduché otázky štábu míří ke klíčovému problému letošního protestního jara, jímž je štěpení občanského hnutí a nejistota ohledně toho, jak by naše společnost měla vlastně fungovat, jak a kým by měla být řízena.
Kromě situační výpovědi o současné české společnosti a nejistotě jejího dalšího směřování se štáb snaží hledat inspiraci ve společenství zvířecích druhů. Bylo by pro českou společnost vhodné aplikovat monarchii v podání včel? Nebo přísnou hierarchii smeček alfa, beta a omega, jako je tomu u vlků? Anebo solitérní způsob života jedinců a velkou prostorovou mobilitu po vzoru lišky polární?
Film tvořený štábem desítky umělců s mentálním hendikepem vzniká v rámci filmové dílny o.s. Inventura, sdružení pro integraci mentálně hendikepovaných osob do společnosti prostřednictvím umění, pod vedením a v režii dokumentaristů Ivo Bystřičana a Kateřiny Bubeníčkové. Filmový štáb Inventury vešel v povědomí v roce 2010 čtyřicetiminutovým dokumentem Pozemšťané, koho budete volit? v režii Lindy Jablonské, který získal Cenu Pavla Kouteckého a Cenu diváků na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.
Při natáčení se skupina dosud vydala na největší odborářskou demonstraci Stop vládě, na protest zdravotnických odborů, na akce Holešovské výzvy či platformy skutečné demokracie, mezi neonacisty na prvomájovém mítinku DSSS či na akci Okupuj Klárov. Skupina tvůrců s mentálním hendikepem se kvůli značně negativním postojům části demonstrujících vůči médiím stává terčem verbálních útoků.
„Pro účastníky dílny je to velká zkušenost. Jejich bezprostřednost a otázky mířící k jádru věci, na které se lidem těžko odpovídá, často vzbuzují nevoli. &Stáb se tak učí obstát v reálných situacích s druhými lidmi, ustát odmítnutí či zvládnout potenciální agresi druhých. Zároveň se zlepšují ve schopnosti mluvit s druhými, vést rozhovor a držet se tématu. Postupně se tak stávají dobrými angažovanými reportéry s nekonvenčním úhlem pohledu,“ uvedl lektor filmové dílny Ivo Bystřičan.
Cílem filmu je pomoci odbourávat předsudky vůči lidem s mentálním hendikepem a zároveň reflektovat politické a společenské jevy jinak než běžné zpravodajství. Na účastníky tvůrčí dílny to klade značné nároky. Skupina ve společné diskusi vyvíjí samotný námět a hlavní téma filmu, vymýšlí situace a otázky, konstruuje scénář a společně prochází natočený materiál při neustálé kritické reflexi.
Videoukázka z připravovaného filmu (premiéra podzim 2012):
http://inventura.org/cz/2877-co-tady-tocis-takovy-pomyslny-lidi-vole ,
přímý odkaz http://www.youtube.com/watch?v=VkXuGnB-EzE
Občanské sdružení Inventura vzniklo v listopadu 2005 s cílem pozměňovat představy veřejnosti o životech lidí s mentálním hendikepem a integrovat tyto lidi do společnosti skrze podporu a zviditelňování jejich umělecké činnosti. Sdružení podporuje umělecké aktivity lidí s mentálním a kombinovaným hendikepem, organizuje pro ně tvůrčí dílny v Praze i v dalších regionech, spolupracuje s organizacemi i jednotlivci v zahraničí a představuje zajímavé tvůrčí projekty české veřejnosti během významných kulturních akcí s mezinárodní účastí.
Vedoucí dílny a režisér Ivo Bystřičan vystudoval sociologii, nyní dokončuje studium dokumentární tvorby na FAMU v Praze. Pro Českou televizi jako scénárista a režisér vytvořil řadu dokumentárních filmů soustředících se na aktuální společenská témata. Jeho celovečerní autorský film Doba měděná o privatizaci těžby mědi v Zambii a evropských ekonomických zájmech měl tuzemskou kinodistribuci a získal několik cen na festivalech včetně Grand Prix na MFF TUR Ostrava 2011.
Lektorka dílny a režisérka Kateřina Bubeníčková vystudovala Střední průmyslovou školu sdělovací techniky a nyní studuje univerzitní obor Audiovizuální komunikace a tvorba. Věnuje se dokumentární tvorbě a spolupracuje na organizaci filmových festivalů (MFDF Jihlava, Jeden svět, MFF Karlovy Vary). Za svůj dokumentární debut Jiří Všetečka: muž s fotoaparátem byla oceněna v soutěži Rychnovská osmička.
Zdroj: OS Inventura
Reakce k článku
Od: Dagmar Hermannová - 29.5.2012 - 9:17
Jako projekt zajímavé
Uvěřila bych, že se podaří začlenit lidi s postižením i s mentálním handicapem do normální zdravé populace, když se podařilo vyčlenit zdravou a normální populaci a sociálně je vyřadit na okraj společnosti, kde žijí buď v naprosté rezignaci nebo v neustálém strachu jako mentálně retardovaní. Jde o to přijít na to,jak na vyřazování schopných a zdravých lidí může společnost profitovat. Nemůže profitovat na zařazování handicapovaných lidí mezi zdravé jinak, než morálně - vyřazování zdravých lidí neútočí už ani na morálku, nepůsobí už nic. Už jsme si na to zvykli jako na běžný jev. A příklad ze života zvířat? Není třeba cokoliv vymýšlet. Lidé žijí jako šelmy vedené pudem sebezáchovy, ochotni a schopni rozsápat každého, kdo by chtěl alespoň trochu z koryta a chňapou po sobě jako psi, když by se některý přiblížil k misce se žrádlem druhého psa. A včelky? Hm - romantické. Ale jako včelky se už chovají samozvaní ovlivňovatelé našich životů, ať už přímo vládci nebo zaměstnavatelé či úředníci. Když nás využijí pro sebe a zneužijí, když jim posloužíme, vykopnou nás ze společnosti jako se včelky zbaví trubců a klidně je nechají zmrznout, když do úlů už je pak nepustí. Přičemž my jsme ti trubci - také v zimě venku umrzáme - posloužili jsme, tak šup od krmelce! Ale romantické mi to nepřipadá. Proto říše zvířat byla pomyslně oddělena od říše lidí, i když homo je také živočich, savec, nadán rozumem a myšlením. I s tímto vybavením jsme nedokázali udělat nic jiného, než že jedni musejí živořit a umírat, aby si ostatní mohli žít nad poměry - to jediné zvířata nedělají.V tom jsme mnohem horší - snaha o přežití by se dala ještě pochopit a vzor pro ni najít v říši zvířecí - ale snaha se přežírat a mít pořád víc a víc než ostatní? Pro toto chování není vzor nikde. Tím jediným se homo od zvířat výrazně liší. Ale jako film asi dobrý - zatím to nikoho nenapadlo.