Každá z nich tudíž představuje zajímavou výzvu pro choreografa i další tvůrce týmu. Taneční divadlo může velmi atraktivními scénickými prostředky vyjádřit jednotlivé pohádkové i zcela reálné scény, z hudebního hlediska je dílo vlastně koncertem vynikajících árií - doslova hitů, kde excelují postupně všechny hlavní postavy – i to se jistě projeví na
pojetí tanečního díla. Jméno hlavního tvůrce, scénáristy a choreografa Attily Egerháziho dává záruku, že Mozartova hudba bude zpracována a vizualizována velmi citlivě a důstojně. V minulosti již vynikajícím způsobem pracoval s hudebními díly
Čajkovského, Bizeta, Bartoka, Ravela... a samozřejmě i
Wolfganga Amadea Mozarta. Budeme se těšit, že se podaří příběh nejen oživit, ale vdechnout mu také novou symboliku, poetiku a pointu – taneční divadlo k tomu má řadu moderních inscenačních i technických prostředků – především lidská těla... samozřejmě dobře připravené interprety a také magické prostředí tanečního jeviště.
Rozhovor s Attilou Egerházim, choreografem a režisérem inscenace:
Jak se zrodil nápad inscenovat balet Kouzelná flétna?
Stejně jako u Mozarta. Ten psal Kouzelnou flétnu na objednávku Emanuela Schikanedera. Mně tento titul nabídl Antonín Schneider, ředitel souboru Balet Praha Junior. To byl první impuls. Nabídka mě zaujala a začal jsem přemýšlet o baletu na tuto nádhernou a magickou hudbu.
Jak hodnotíte spolupráci s mladými tanečníky souboru Baletu Praha Junior, necítíte se limitován jejich možnostmi?
S mladými tanečníky Baletu Praha Junior mám ty nejlepší zkušenosti, ostatně naše spolupráce již trvá několik let. Práce s mladými tanečníky mi přináší značné, rozsáhlé a nové zkušenosti: jak pohybem vyjádřit moji ideu, jaký použít pohybový slovník, jaký zvolit přiměřený způsob komunikace, jak vysvětlit jednotlivá témata a vztahy, jak dosáhnout maximální kvality ve výsledku. Při srovnání práce s dospělými profesionály nevidím tuto spolupráci jako „limitující”, ale jakou jinou.
Změnil jste v průběhu nastudování díla zásadním způsobem některou část Kouzelné flétny – choreografie, scénografie, kostýmy?
Každá moje nová choreografie, ale dokonce, i když je to jen nové nastudování starší práce, začne žít svým vlastním životem a dostává unikátní podobu. Stejně je to s Kouzelnou flétnou. Samozřejmě, že konečný tvar se ukazuje během tvorby: jaká bude základní dramaturgická linie, jaká bude adekvátní pohybová výpověď, kostýmy, rekvizity, scéna atd. Hledám to nejlepší vyjádření mé ideje.
Již v minulosti jste tvořil své choreografie na slavnou Mozartovu hudbu, co pro vás tato hudba představuje?
Na Mozartovu hudbu jsem vytvořil jednoaktový balet Mirabell. Jeho hudba je plná života: dynamická, dramatická, humorná, „molto vivace“, zážitek z každého poslechu…
KOUZELNÁ FLÉTNA
Celovečerní rodinný balet o dvou jednáních
Námět a původní libreto: Emanuel Schikaneder
Scénář, režie a choreografie: Attila Egerházi
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Scénografie: Jan Burian
Kostýmy: Samiha Maleh
Filmová projekce: Jan Burian
Světelný design: Attila Egerházi
Producent: Taneční centrum Praha – konzervatoř
Asistenti choreografa: Linda Schneiderová, Antonín Schneider
Tančí: Balet Praha Junior (studenti konzervatoře Taneční centrum Praha)
Světová premiéra: 7. dubna 2013 od 19.00 ve Stavovském divadle
2. premiéra: 12. května 2013 od 19.00 ve Stavovském divadle
Zdroj a foto: www.narodni-divadlo.cz