Není tomu ovšem tak dávno, kdy mít jen malou a dokonce barevnou televizi byla pouze výsada privilegovaných. Přitom barevná televize spatřila světlo světa již před 60 lety. K masovému rozvoji barevných televizí došlo ale až v průběhu 70. let, kdy už barevné vysílání přijímala zhruba polovina všech televizních přijímačů na světě.
V roce 1992 byla představena první plazmová televize a o čtyři roky později už byly plazmové obrazovky v běžném prodeji. S vývojem LCD televizí to už tak snadné nebylo. Ačkoli se první modely objevily již počátkem 90. let, jejich výroba byla velice komplikovaná a drahá. Proto si tyto televize musely počkat celých 10 let, než výrobní technologie zlevnily natolik, že se LCD televizory staly cenově dostupnými pro širokou spotřebitelskou veřejnost. LCD modely se ale nakonec staly hitem a předčily v prodejnosti i plazmové televizory.
Během následujících let přišel skutečný boom v technologickém vývoji televizních přijímačů. Rok 2005 s sebou přinesl vylepšené LCD televizory, které byly mnohonásobně úspornější, než jejich předchůdci. Představily se i první plazmové televize s HD a Ultra HD rozlišením. Na trh se rovněž dostaly i LED televize, následované o dva roky později OLED modely s dosud nevídaným spektrem barev a dobrou ostrostí obrazu. Milníkem se stal i rok 2010, kdy se objevily první 3D televizory a přinesly nový rozměr sledování televize do domácnosti.
„Podobnou revoluci jako 3D televize způsobila svým příchodem o rok později i tzv. Smart TV. Diváci se z role z pasivních pozorovatelů stali aktivními uživateli a začali intenzivně pracovat s informacemi a televizním obsahem,“ vysvětluje
Martin Malý, tiskový mluvčí společnosti LG Electronics CZ.
Televize budoucnosti
Překotný vývoj technologií dává tušit, že budoucnost televize bude velmi vzrušující. Jak tedy budou vypadat televize za deset nebo dvacet let?
„Budoucnost televize se bude směřovat ke sledování přes hologramové zobrazení, které je známé ze sci-fi filmů, možnostem multifunkčního ovládání a kombinaci všech možných zdrojů, ať již jde o klasické vysílání, internetové prohlížení, či videotéky. Zároveň dojde k přerodu a nastane doba OLED televizorů, které naše společnost již začala vyrábět. Dá se očekávat, že vývoj půjde dále a právě z těchto TV vzejde hologramové zobrazení,“ říká Malý.
Díky technickému vývoji a tlaku na snižování nákladů se televize staly cenově dostupnými téměř pro všechny. Z průzkumu organizace ASEKOL, která se zabývá zpětným odběrem elektroodpadu, vyplývá, že 48 % českých domácností vlastní alespoň jeden televizor s klasickou CRT obrazovkou a přes 75 % domácností má doma LCD nebo plazmový televizor.
Se současným tempem vývoje technologií ovšem televize rychle stárnou, co se týká nabídky funkcí. Jejich faktická životnost je však delší. Podle průzkumu si dokonce celých 35 % obyvatel koupí novou televizi v intervalu kratším než pět let. Jedním z hlavních důvodů pro tuto výměnu je kromě kvality obrazu také velikost televize. Lidé milují velké obrazovky, takže s každou další koupenou televizí sahají po větší úhlopříčce. Dalším neméně významným důvodem je spotřeba energie. S růstem cen energií lidé hledají stále nové způsoby, jak šetřit a jednou z možností je, pořídit si úspornější spotřebiče. Současné moderní televize mají až o 60 % nižší spotřebu energie, než televize s klasickou obrazovkou.
Ze současných tržních i technologických trendů také vyplývá, že se lidé během let 2015 a 2016 zbaví téměř milionu kusů klasických televizí. Takové množství představuje ohromnou zátěž pro životní prostředí, proto významně narůstá i význam recyklace.
„Ekologickou likvidací televize nejenže neuniknou toxické látky do půdy, ale navíc se při recyklaci jednoho klasického televizoru ušetří 2,89 l ropy, 162,39 kWh elektřiny a 4,38 kg uhlí,“ říká Hana Ansorgová ze společnosti ASEKOL. Čísla vycházejí z tzv. environmentálního vyúčtování, vypočítává suroviny, ušetřené recyklací oproti jejich primárnímu získávání.
Barbora Machová, Native PR, s. r. o.
ico: oldgoldandblack.com