Hudba českého skladatele
JIŘÍHO KADEŘÁBKA (*1978) získala mnoho ocenění a byla objednána a provedena orchestry jako je
BBC Symphony Orchestra, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Ostravská Banda a Orchestr Berg; komorními soubory jako je
New Juilliard Ensemble, Fourbythree, Sybarite5, Ensemble Calliopée, Fama Quartet; festivaly jako jsou MoMA Summergarden, Pražské Jaro, Moving Sounds Festival, Music with a View, Trieste Prima, Ostravské dny, Contempuls; a rozhlasovými stanicemu jako je BBC, VPRO, CRo. V nedávné době také reprezentovala Českou republiku na
International Rostrum of Composers ve Stockholmu.
MILENA JELÍNKOVÁ (1935) studovala v padesátých letech na FAMU. V roce 1961 emigrovala do Spojených Států, kde nejdřív studovala lingvistiku, později se vrátila k filmu a psaní scénářů. Posledních dvacet pět let vyučuje scénáristiku na Kolumbijské Universitě. V devadesátých letech napsala scénář k filmu
ZAPOMENUTÉ SVĚTLO, který měl premiéru v roce 1996. Její další projekt byl scénář MANDLOVÁ, pro který ale nenalezla producenta. Po deseti letech se k tomuto tématu vratila a napsala hru
ADINA pro Divadlo na Vinohradech.
Hra měla premiéru v listopadu 2007 ke stoletému výročí divadla.
(Foto M. J. v ikonce)
O PŘEDSTAVENÍ CCO New York:
Jiří Kadeřábek / Milena Jelinek
"Nahlédnutí do opery KAFKOVY ŽENY"
(„An Insight to the opera KAFKA'S WOMEN“)
Center for Contemporary Opera
Development Series, NewOp Week
Cell Theater, New York
Účinkují: Judith Kellock, Judith Barnes, Sarah Miller, Cris Frisco, Scott MacLeod, Richard Cassell, Jessica Thompson a Jodi Karem. Režie: Heidi Lauren Duke, Hudební nastudování: Maestra Sara Jobin (nominována na cenu Grammy).
V této 41-minutové skladbě se v jednolitý celek spojují začátek, konec a čtyři árie opery "Kafkovy ženy". Kompozičně je tato skladba, stejně jako celá opera, založena na pěti hlavních modech Klezmeru. Ačkoliv samotné mody nakonec nejsou rozpoznatelné, protože se radikálně proměnily v průběhu kompozičního procesu, právě ony přináší do hudby žádoucí temnotu a exotismus.
Začínáme v současné Praze, kde se čtyři turistky promění v nejdůležitější ženy Kafkova života. Ottla, Kafkova sestra, Felice, jeho snoubenka, Milena, jeho milenka a Dora, žena, která s Kafkou žila na konci jeho života. Kafkovy dopisy těmto ženám byly zachovány maxem Brodem, jeho přítelem a strážným andělem; dopisy žen se nedochovaly. V naší opeře si představujeme, jak asi ženy reagovaly na Kafkovu nekonečnou, komplikovanou a často zábavnou korespondenci, ve které se odrážela náročnost jeho spisovatelského života a touha po lásce.
Každá z našich žen se potýkala s těžkými rozhodnutími, které musely učinit ve vztahu ke Kafkovi i ve vlastním životě. Začátek dvacátého století v Praze byl poznamenán konflikty mezi Čechy, Němci a Židy, což hluboce ovlivnilo všechny naše protagonisty. Během II. Světové Války zemřela Ottla a Milena v koncentračním táboru, Felice uprchla do Ameriky a Dora strávila svůj život v mnoha exilech,
Konec skladby a zároveň celé opery, nás přenáší k Baltskému moři. Tentokrát je Kafka zamilován do Dory. Max přichází ve strachu, že jeho obdivovaný přítel umírá. Kafka žádá Maxe, aby spálil jeho veškeré dosud nepublikované dílo. Max je zdrcen, ale Kafka je šťastný a smířený se svým osudem.
Související odkazy:
http://www.centerforcontemporaryopera.org/
http://www.brownpapertickets.com/event/407598
http://www.jirikaderabek.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Milena_Jelinek