Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  neděle 3.11.2024, svátek má Hubert 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Paul Signac: Komorní mistr akvarelu a tuše

23.10.2013   redakce   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Paul Signac: Komorní mistr akvarelu a tušeSignac se každoročně plavil podél pobřeží Francie a Středomoří, protože vedle umění, miloval lodě a mořeplavbu. Náměty lodních přístavů a přímořské krajiny se staly přirozenou součástí jeho tvorby. V roce 1892 dospěl ke kresbě tužkou a akvarelem, které mohl nejlépe spojit s častým cestováním.

Komorní výstavou akvarelů a tušových kreseb Paula Signaca (1863–1935)
si připomínáme letošní výročí 150 let od narození tohoto významného francouzského malíře, grafika a výtvarného teoretika. V roce 1884 stál u zrodu Salonu nezávislých (1884), později byl jeho dlouholetým předsedou. Zde se seznámil se Georgesem Seuratem (1859–1891) a spolu formulovali ideje a teorii divizionismu. Současně jejich vědecký přistup pojmenovala dobová kritika jako neoimpresionismus. Signac byl jeho vášnivým obhájcem po odmítnutí instinktivního impresionismu. Metoda vycházela z vědecké poznatku o spektrálním rozkladu – dělení  barev a světla  a jejich psychofyziologickém účinku skrze oko diváka. Nový estetický princip výrazně přispěl k přechodu od tradic k moderně. V roce 1899 jej zdůvodnil teoretickou statí Od Eugena Delacroixe k neoimpresionismu a jako dobový manifest měla vliv na začínající fauvisty H.Matisse (1869–1954) a A. Deraina (1880–1954). Sám celým svým dílem byl jeho důsledným propagátorem.

Nakreslil stovky pohledů na francouzské přístavy a řeky. Některé z nich programově vytvářel jako definitivními díla. Některé byly studie, jež v ateliéru přenášel do úplně odlišné formy, která se vizuálně přiblížila struktuře mozaiky. Vedle motivů marin, od roku 1918, se v jeho tvorbě objevují zátiší inspirované kompozicemi Paula Cézanna (1839–1906).

Vystavená díla Paula Signaca jsou ze sbírky Karáskovy galerie Památníku národního písemnictví a sbírky kreseb Národní galerie v Praze, z nichž některé byly zakoupeny již v roce 1924 pro Moderní galerii z jeho pražské samostatné výstavy pořádané SVU Mánesem. Doplňuje ji nedávná akvizice akvarel Přístav v Lezardrieux (1927),kterou získala NG zpět do sbírek z restituce v roce 2010.


Veletržní palác
Dukelských hrdinů 47
170 00 Praha 7
 
Vstupné:
 
Stálá expozice a krátkodobé výstavy:
Základní                       180 Kč
Snížené                         90 Kč
Rodinné                       240 Kč
šk. skupina                    20 Kč
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0732 s