Jsou mezi nimi kromě členů souboru i herci Ján Sedal, Marie Ludvíková, zpěvačka Monika Načeva, tanečnice a performerky Halka Třešňáková, Daniela Voráčková a Dora Sulženko Hoštová nebo členové kapely Sto zvířat, jejíž frontman Jan Kalina je zároveň autorem živé hudby. Autorské představení, jehož scénář napsali Jiří Havelka a dramaturg Dejvického divadla Karel František Tománek, zavádí diváky do prostředí hospody v Dobroníně u Jihlavy ve třech časových okamžicích – v roce 1923, kdy byl sál slavnostně otevřen, v roce 1945, kdy během prvního poválečného bálu došlo k masakru místních sudetských Němců, a do současnosti, kdy se znovu otvírá téma dávno zasuté a zdánlivě zapomenuté vraždy. Diváci usazení v sále Baráčnické rychty díky tomu, že se děj bude odehrávat okolo nich, prožijí uvedené události „na vlastní kůži“. Premiérová uvedení se setkala s velkým ohlasem – jak ze strany kritiků, tak i diváků – bylo beznadějně vyprodáno. Vstupenky jsou již nyní k dostání v pokladně Divadla Archa nebo na http://vstupenky.divadloarcha.cz. Trailer k představení: http://youtu.be/aKMu0DbzksQ.
„
Chcete vědět, jak by vám bylo na tancovačce po druhé světové válce? Viděli jste už někdy slavnostní otevření sokolovny? A přejete svým nepřátelům pomník? Přijďte to zažít,“ lákají tvůrci diváky. Námět inscenace vychází z autentické historické události, kdy v obci Dobronín na Jihlavsku došlo v rámci živelného poválečného odsunu k brutálnímu zavraždění skupiny místních Němců. Vzniku textu hry předcházela náročná fáze sběru materiálů a historických pramenů.
„
Nejde o hledání viníků či analyzování příčin, nýbrž o paměť jednoho místa. Jde o příběh malého městečka, kde se zdánlivě zastavil čas. Jedna hospoda, jedna událost a lidé, kteří by rádi zapomněli. Ale ono to bohužel nejde,“ říká režisér Jiří Havelka k inscenaci, která nese podtitul
„Lidé se mění, dechovka zůstává.“
„
Dechovka není tradiční divadelní inscenací a svým vznikem i způsobem realizace je výjimečná a produkčně mimořádně náročná. Žánrově se jedná o dokumentární divadlo a vzhledem k uvedení v nedivadelním prostoru sálu Baráčnické rychty se jedná více o zážitek, jehož jsou diváci přímou součástí, než o tradiční divadelní představení,“ vysvětluje producent Petr Prokop z Divadla VOSTO5.
Divadlo Vosto5 v inscenaci Dechovka navázalo na podobně rozsáhlý a komplikovaný autorský projekt Pérák – Na jméně nezáleží. Rozhodují činy!, který je dodnes úspěšně reprízován v pražské Arše a je hostem řady prestižních festivalů. Představení Dechovka vzniklo v koprodukci s festivalem 4+4 dny v pohybu a provozovatelem Baráčnické rychty.
Scénář: Jiří Havelka a Karel F. Tománek
Režie: Jiří Havelka
Producent: Petr Prokop a Vosto5
Dramaturgie: Marta Ljubková a Karel F. Tománek
Výprava: Antonín &Silar
Kostýmy: Andrea Králová
Hudba: Jan Kalina (Sto zvířat)
Choreografie: Dora Sulženko Hoštová
Produkce a technické zajištění: Bára Kalinová, Jeník Bubal, Renata Prokopová, Jeník Tyl
Hrají: Marie Ludvíková, Ján Sedal, Tomina Jeřábek, Ondřej Bauer, Philipp Schenker, Jan Kalina, Monika Načeva, Petr Prokop, Dora Sulženko Hoštová, Halka Třešňáková, Ondřej Cihlář, Daniela Voráčková, David Dvořák, Lucie Plachá, Karolína Gilová, Radim Klásek, Radim Peška, Matěj Halaš, Mikoláš Nop, Pavel Herzog, Martin Líska, Evžen Zdráhal, Jan Pospíšil, Jana Altmanová, Jiří Altman, Marta Ljubková, Noemi a Joel Sidonovi.
DOBRODÍN (text písně: Jan Kalina)
I. (1923)
DOBRODÍN, DOBRODÍN, STOJÍ V &SIRÉM POLI
DOBRODÍN, DOBRODÍN, TAK MĚ MILÁ POLIB
KDYŽ SE PRÁCE PĚKNĚ DAŘÍ
ČE&SI S NĚMCI HOSPODAŘÍ
DOBRODÍN, DOBRODÍN, TAM NEBÝVÁ NIKDY SPLÍN
II. (1945)
DOBRODÍN, DOBRODÍN, STOJÍ V &SIRÉM POLI
DOBRODÍN, DOBRODÍN SRDÍČKO MĚ BOLÍ
KDYŽ SE CHLAPCI Z VOJNY VRÁTÍ
NENÍ V&SECHNO JENOM ZLATÝ
DOBRODÍN, DOBRODÍN, JE TU CEJTIT ČERNEJ DÝM
III. (2011)
DOBRODÍN, DOBRODÍN, STOJÍ V &SIRÉM POLI
DOBRODÍN, DOBRODÍN, KŘÍŽE NEPOVOLÍ
KDYŽ JSOU RÁNY OTEVŘENÉ
EN&SULDIGUNG A NÉ, ŽE NÉ
DOBRODÍN, DOBRODÍN, NA VESNICI LEŽÍ STÍN
Zdroj:
Jiří Sedlák, ArtsMarketing.CZ