Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 15.6.2024, svátek má Vít 

Hledej

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Stíny. I’m afraid of sleep just as one is afraid of a large hole

15.01.2014   redakce   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Stíny. I’m afraid of sleep just as one is afraid of a large holeVýběr obrazů a filmů slovenského umělce Martina Gerboce, který ve své tvorbě odkazuje k estetice zla, hrůzy, strachu či hněvu, bude závěrečnou výstavou Galerie Vernon v prostoru U Průhonu 22.

Galerie se tak rozloučí s nevšedním industriálním prostorem, který obývala od roku 2011, a další výstavy již proběhnou v nové lokaci na Janáčkově nábřeží 21 na Praze 5. Tato dernierní výstava v prostoru U Průhonu bude zahájena 15. ledna 2014 v 18:00.

Gerbocovo dílo často odkazuje k estetice zla, hrůzy a dalším dekadentním aspektům lidského vědomí a konání. Výstava ve Vernonu představí výběr obrazů z několika tematických okruhů posledních let: od obrazů subkulturních tělesných hedonizmů po poetiku výmarského kabaretu a od baudelairovského cyklu květinových zátiší přes interpretaci Goyi po cyklus autoportrétů.

Inspiraci čerpá z francouzské a německé literární a filozofické tradici (Baudelaire, Brecht, Sartre, Foucault ad.), maleb Francisca Goyi, tendenčního umění nacistů či z berlínských kabaretů. Gerboc usiluje o zachycení té nejtemnější a nejchaotičtější podstaty lidské duše a snaží se vyprovokovat diváka k reakci, nikoliv k pouhé pasivní percepci.

Martin Gerboc (*1971) vystudoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a účastnil se několika uměleckých stáží v zahraničí (Dánsko, USA, Francie). Českému publiku je znám z úspěšných výstav v Rudolfinu: BUTTERFLY EFFECT? ( 2013) a Decadence now! (2011). Dále měl několik samostatných výstav v Galerii Kritiků v Praze, sólové i kolektivní výstavy v dalších českých a slovenských galeriích, či v Paříži a Maďarsku. Věnuje se také literatuře a filmu.

Gerbocovu tvorbu charakterizuje blízká spjatost se slovem a literaturou: často cituje již zmíněného Baudelaira, Brechta, odvolává se na Wittgensteina, Foucaulta či Barthese. Jak poznamenal kurátor, kritik a historik umění Petr Vaňous: „Gerboc rozkládá obraz nejen v jeho vizualitě, ale mnohem radikálněji – jako jazyk schopný reference. Vytváří zvláštní destruktivní mechanismus, který má otevřít samotnou problematiku tematizace a žánru mimo oblast estetična. Vše se tu proměňuje v pokleslý, ale katarzní kabaret - z části politický, z části orgiastický. Obnažovány tu jsou společné kořeny zla, exaltace, násilí a agrese.
Vaňous zároveň vyzdvihuje „souvislost aranžované hrůzy s rozumem“, která je podle něj důležitá pro Geborce jakožto umělce. „Je to kontrolovaný děs. Divadlo, kabaret, kde vystupují jeho protagonisté – herci. Dramatické prostředky tu jsou účelové – násilí, sentiment, hrůza. Gerboc divákovi nenabízí nic víc, nežli možnost šbquo;uvědomění si situace‘.“

Vedoucí katedry dějin a teorie umění na pražské AVU Otto M. Urban vidí v Gerbocově tvorbě „kontrast mezi impulzivní, horečnatou malbou a jasným a přesným intelektuálním konceptem. Celý obraz je pečlivě promyšlen, autor nepotřebuje desítky přípravných kreseb a skic, maluje přímo, razantně, bez kompromisů.
Vyjadřuje se také k tomu, jakou důležitost hrají v Gerbocově tvorbě vazby na historii umění: „Přesto, že odkazů k ikonickým i zapomenutým dílům dějin umění je v současném výtvarném umění nepřeberné množství, má Gerbocovo tvůrčí gesto sílu nejen k dějinám odkazovat, ale i s nimi se vyrovnávat, klasická díla přemalovat, rozstříhat, zničit a v jakési další spirituální rovině jim vdechnout nový život.“
Metodicky Gerbocova díla podle Urbana spočívají v „jasném vzepření proti tradičnímu chápání malovaného obrazu v kontextu výtvarného umění. Jeho obrazy jsou více hudebními kolážemi a remixy, než klasicky komponovanými malbami. Jednotlivé složky díla jsou vrstveny přes sebe, vzájemně se narušují i doplňují, reliéfně vyrůstají z povrchu obrazu, aby se do něj vzápětí opět vnořily a postupně zanikly.
 
Vernisáž se koná ve středu 15. 1. 2014 v 18 hodin v Galerii Vernon.
 
 
O Galerii Vernon
Galerie byla založena v roce 2001 Monikou Burian Jourdan. Od začátku má Vernon jasný cíl: podporovat kvalitní současné umění a představovat ho veřejnosti. Stavět světové a české umění vedle sebe jako rovnocenné partnery a hledat spojení mezi umělci, kteří se nemuseli nikdy potkat a přesto je něco spojuje. Galerii můžete navštívit v ul. U Průhonu 22, Praha 7 ve ST, ČT, SO 13-18:30 nebo po předchozí domluvě.

Děkujeme našim sponzorům: De'Longhi, Achour & Hájek a mediálním partnerům: ArtClue, Art Guide East, GoOut, CityBee.

15. 1. 2013 – 22. 2. 2014

Galerie Vernon, U Průhonu 22, Praha 7

Zdroj: Jitka Hanušová



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0499 s