Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 1.5.2025, svátek má Svátek práce 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


HESLO: JAZZ DOCK - Monika Petráková a Filip Čenžák

11.03.2014   Stanislav Polauf   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

HESLO: JAZZ DOCK - Monika Petráková a Filip Čenžák Mladá kniha, mladí autoři, mladí hrdinové, mladý jazyk… prostě slovo „mládí“ se ke knize HESLO: JAZZ DOCK přímo podsouvá. Je to však hodnotící kritérium? V tomto slově může být obsažen jak objev geniálního talentu, tak i autorská nevyzrálost, případně jakákoli kombinace mezi těmito krajními póly.

Jak je tomu u knihy HESLO: JAZZ ROCK? Přiznávám, že oba autory jsem poznal poprvé, i když – jak říká zadní strana knihy - pro Moniku Petrákovou je to již čtvrtá kniha a hudebník Filip Čenžák předtím napsal básnickou sbírku. Internetová stránka www.pannakladatel.cz informuje, že Monika Petráková vydala povídky MILOVÁNKY a dvě novely MALINÁDA a JEMNOLÁSKY a Filip Čenžák pak dal své sbírce název SEM &SŤASTNEJ. Oběma je kolem třiceti let a – přestože to v knize není zdůrazněno – jejich tváře (i postavy) najdete na přední i zadní straně obálky (a v závěru tohoto článku).

O literárním talentu se přesvědčíte hned v prvních kapitolách, které představují dva (a taky jediné dva) protagonisty knihy - Erika a Julii. V duchu Charlese Bukowskiho, jehož motto knihu předznamenává (a začíná slovy “Všechno je na nic…“), jsou představeni dva současní lidé s podobnou životní filozofií a pohledem na svět. Každý z nich vypráví sám o sobě v samostatné kapitole nadepsané jejich jmény. Ta Erikovo začíná příznačně: „Rozlepil jsem oči do dalšího zkurvenýho dne…“ U Julie hned na krátkém popisu nesnadného probuzení se dočtete: „Už aby byl tenhle podělanej rok za mnou. Nemůžu se nějak vymazat z planety?...“

Erika poznáte jako bývalého – zjevně úspěšného hudebníka – který se na nějaký ten rok „vymazal“ ze světa, opustí svůj byt, usadí se v komfortním hotelu a jeho život se pohybuje mezi místním barem a bazénem, přičemž bar využívá zdatně a bazén sporadicky. Občas do toho „hodí“ i návštěvu nevěstince, ale zřejmě ani to ho příliš netěší. Prostě – jak říká: „nejspíš si sám bojím připustit, ale jediné, co cítím, je samota…“ Smutná to postava nalitá ginem a zmarem. Takhle vypadá tvůrčí krize, kdy je muzikant nucen producenty i posluchači vytvořit nové album ale múza se někde schovala? 

A Julie? Otrávená ze svého zaměstnání literární redaktorky, pročítající stohy „kravin“, které „píše  tolik lidí“ a pokoušející se udat svůj vlastní výtvor. Občas ji utěší nějaký neznámý, jako po silvestrovském večírku, případně pomůže kamarádka z redakce, ale pocit prázdnoty a vyvrženosti ji neopouští. „Každý den se probouzím do beznadějnýho života, kterej dost dobře nevím jak žít…“

Třetím hráčem ve hře je moderní technika – Erik cítí potřebu najít „nějakou spřízněnou duši“ a s přesvědčením "...kurva, tohle musím vygooglit…“ se pod jménem Gin z lahve přihlásí do seznamky. Ozve se Anna Karenina a začnou probíhat nejprve nezávazné a později mírně objevující hovory podrobně zaznamenávané i s užívaným slovníkem.

Pokud si čtenář teď řekne: Proč mám číst o dvou vyděděncích ze společnosti, o zmarněných nadějích dvou mladých lidí? Proč někdo rozšiřuje řady těch – použiji-li termín jednoho filmového kritika, hovořícího o současných českých filmech - „chcípáckých hrdinů“? Prozradím, že se dočká jistého happy endu, „zlidštění“ obou aktérů, k čemuž platonický vztah přes internet napomůže. Erik najde sílu psát a připravit nové album, Julie najde odvahu svůj rukopis odevzdat. Ale možná, že pro řadu mladých čtenářů bude nihilistická filozofie a marnost životních hodnot a planost životních  jistot tím, co sami sdílejí. Pak jim kniha promluví, jak se říká „do duše“ a budou mít pocit, že je o nich. Připomenout musím i třetího možného všetečného čtenáře, který když si přečte, že Filip Čenžák je hudebník, vezme knihu jako jeho autobiografii. A s přesvědčením, že musel vydělat hodně peněz, když žije takovým exponovaně zhýralým životem, se v něm ozve typicky česká vlastnost – závist.

Nerad bych předvídal jaká skupina čtenářů po knize sáhne. Všichni však musí ocenit, že novela (nechci mluvit o románu, jak uvádí nakladatel) je čtivá a podnětná. Ale zatím zůstává jen u naznačení literárního talentu. Hrdiny poznáváme především z jejich chování a mluvy, jen krátce v jakýchsi prostřizích do minulosti se dozvíme příčinu Erikova osamění i Juliiny ztráty lásky. Autoři nenahlédnou blíže do duše svých hrdinů, psychologické prokreslení postav a jejich rozporů by si zasloužilo větší prostor. Proto třeba to, že Erika opustí partnerka Leny kvůli jedné puse na večírku a ani zdůvodnění “už mě nebaví žít jak náctiletej intelektuálskej rebel, co je proti všem a všemu prostě jen tak z principu…“ nestačí k prokreslení jejich krizového vztahu. A vztah Julie k milovanému Liborovi vlastně není rozveden vůbec. Dozvíme se jenom konec lásky, kdy Julie říká: “Nestojí o společnou budoucnost…Jako milenky se mě už nabažil a víc mu dát nemohu…“

Závěr knihy dává tušit, že se autoři budou chtít k oběma hrdinům vrátit. Sejdou se spolu? Porozumí si? Najdou to společné, co signalizují jejich iPadem zasílané zprávy? Věřím, že stejně jako Erik dokázal složit texty i hudbu – CD se záznamem živého koncertu je záslužně přiloženo ke knize - a překonal tak svoji prázdnotu, i Julie – doufám - najde svoji novelu (pokud to není tato kniha) na pultech knihkupectví a nebude si muset založit nakladatelství jako Filip Čenžák. Rád bych věřil, že stejně úspěšně pokročí vztah Erika a Julie – uvěřitelnější  a psychologicky propracovanější - v další knize dvojice Monika Petráková a Filip Čenžák. Talent se má rozvíjet a čtenář (i posluchač) je dychtivý…
*********************************************
 Monika Petráková a Filip Čenžák
HESLO: JAZZ DOCK 
Vydal: Filip Čenžák, v nakladatelství „Pan Nakladatel“ Filipa Čenžáka
Ostrava-Hrabůvka jako svou 1. publikaci v roce 2013
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0282 s