Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
Tip na výlet: Z empírového unikátu na gotické DobroniceROZSUDEK SMRTI – Ve víně se místo pravdy někdy skrývá smrtAnnabelle přivedla na svět Dear CaliTři kapitáni: Space opera, od které se těžko odtrhneteNa Vinici sv. Kláry již brzy vypukne tradiční vinobraníŽijeme lidsky? Jak moc se naše bydlení měnilo s dobou?FOTOREPORTÁŽ ze safari na vlastní zahraděKVÍZ: Poznáš knižní postavu?DOPORUČUJI tyto knihy na odpolední čteníNový podcast Med a peří přichází s celou řadou tématSkryté dějiny revoluce oxfordských překladatelůPivovar Velké Popovice zahájí babí léto tradičním Klobáskofestem
Je příjemné tvořit a zároveň naplňovat sebe tím skvělým pocitem, že za vaším úsilím zůstává určitý odkaz. Tím odkazem je pro každého z nás něco jiného. Někdo jej vnímá přes své děti, jiný v podobě materiálních hodnot nebo své tvůrčí práce. Tomáše Kališe naplňuje bezesporu jeho koníček - fotografování.
Tomáši, máš za sebou další výstavu fotografií. Jaký je prvotní pocit při jejím ukončení?
Prvotní pocit při ukončení výstavy je skvělý, protože tento projekt vznikal téměř pět let a tedy s velkou rozvahou, kolekce vybraných snímků ( 48 kusů ) vznikla z téměř z pětitisíc fotografií a opravdu nebylo lehké vybrat ty správné snímky do konceptu "Evropou". Navzdory velkému tlaku, jestli se bude výstava líbit, jestli zrovna tyto snímky budou ty pravé, zda osloví návštěvníky, musím konstatovat že se opravdu povedly. V médiích byla výstava přijata velmi kladně a co se týče návštěvnosti tak i obsluha galerie sděluje samé pozitivní informace. Momentálně díky těmto poznatkům jednám s výstavními síněmi v Praze a Sokolově o propůjčení prostor pro tuto výstavu.
Velmi často hledáš inspiraci na cestách. Kde jsi fotil nejraději. Které místo tě jako fotografa okouzlilo nejvíce?
Inspirace na dobrou fotografii vznikne i ve tvém rodném městě, takže není nutně dáno že jezdím pro fotografie do zahraničí, ale cestování je po fotografování moje druhá největší vášeň, tak proč nespojit užitečné věci dohromady. Zatím nemám doma žádné závaží nebo brzdu takže se vlastně mohu ze dne na den sbalit a vyrazit třeba na jih Francie. S tím je spojena i odpověď na další tvoji otázku, kde fotím nejraději.
Skvělá je na focení Francie, nabízí mnoho možností ať už ji navštívíš na jaře , v létě nebo na podzim- od kouzelných zámků na Loiře přes Saint Tropez a večerní Nice. Dalším nádherným místem byla na focení oblast Liptovského Mikuláše na Slovensku nebo oblast jezer Loch Ness a Loch Lomond ve Skotsku. Snad nejvíce ze všech míst mě okouzlil život v Istanbulu, při snímání okolního života, v pravé poledne všichni na ulici poklekli k polední modlitbě, ten pocit který jsem v tu chvíli zažíval, tu sílu tady do těchto řádků nemohu popsat.
(autor: T. Kališ - Slovensko, Liptov)
Dnešní digitální technika umožňuje fotit bez nějakého velkého omezení. Využíváš těchto výhod nebo se řídíš heslem, jak se říká "dvakrát měř, jednou řež", tzn. s rozvahou a rozmyslem.
Dá se říci, že spousta lidí fotografuje hroznou kadencí, myslí si že když má digitál tak že nasnímají mnoho snímků a ono z toho něco vyleze . Tohle je přeci holý nesmysl, pokud nevidím to jádro věci, kterou chci vyfotit, nemohu udělat kvalitní fotku, byť bych chtěl a snažil bych se sebevíc. Znamená to tedy že lidé si z cest vozí tisíc , dva tisíce, ale i pět tisíc fotek, k čemu ptám se ? Já si z každé cesty přivezu okolo dvou, tří stovek snímků , fotografuji s rozmyslem jako kdybych měl ve fotoaparátu kinofilm, nikoliv kartu. Díky digitální fotografii jsem mohl uschovat temnou komoru a vyměnit ji za počítač, který mi pomáhá upravit případné drobné nedokonalosti. Nejde o to předělat fotografii v počítači úplně v něco jiného než mělo původně vzniknout, ale jde o to doladit snímek když zrovna není venku to pravé světlo a nebo oříznutí snímku protože ne vždy se povede vše vyfotit tak jak člověk chce, ale ořez je starý jak fotografie sama.
Plánuješ vystavovat i jinde než v Rakovníku?
" EVROPOU " je již čtvrtou samostatnou větší výstavou , k těm dalším pak patří klubové výstavy se spolkem Amfora Rakovník , těch už byla taky slušná řádka tak okolo deseti a jedna výstava s kolegyní Petrou Obstovou, která má stejně velkou vášeň k Francii jako já. V budoucnosti bych chtěl své díla postoupit výstavním síním v Praze, Plzni a Sokolově. S posledním jmenovaným už intenzivně jednám, společně se Sokolovem jsem již vystavovat v Plasích na Plzeňsku - kde vznikli snímky většího rozměru tzv. fotoplátno.
Mají návštěvníci tvých výstav stejný vkus a názor jako ty nebo tě stále dokáží překvapit tím, co se zalíbí?
Samozřejmě co věková kategorie to názor. Pokud si zákazník vybere na výstavě snímek, který ho zaujme a řekne tuhle fotku bych si chtěl pověsit do obývacího pokoje jako obraz, pak je to pro mě úspěch. Nechci tu pět chválu na právě končící výstavu, ale tady mě návštěvníci a široká veřejnost opravdu překvapila kladnou krtikou. S obavou zda uspěji jsem tuto výstavu před měsícem zahajoval, nyní musím říci že moje obavy byly zbytečné.
(autor: T.Kališ - Rakousko, Arlberg)
Většina fotek jsou krajiny nebo zátiší. Uvažoval si nad výstavou čistě profilových fotek?
Krajiny, zátiší a okolní život - zachycení života takového jaký je to je to co mě ve fotografii láká čím dál víc, možná časem zabloudím i k portrétu a profilu. Problém je v tom, že celý život pracuji s lidmi a tak hledám ve fotografii právě třeba ten relax a odpočinek od okolního života a kontaktu s lidmi. Když fotím jsem myšlenkou mimo tento svět a soustředím se jen a jen na dílo. Fotografie portrétu je dosti složitá, již jsem zkoušel pár snímků pro katalog šperků a práce s modelkama byla celkem dobrá, ale také to bylo vše o komunikaci: " takhle prosím natoč hlavu, semka dej ten šperk apod. a oni neposlouchají ". Krajinku si obejdu a nasnímám, nikam neuteče, totéž je i s architekturou.
Jak jsi se dostal k focení?
K focení mě přitáhla kamarádka / bývalá láska /, se kterou dodnes udržuji tak dobré vztahy, že se můžeme kdykoliv domluvit na destinaci, sbalit se a vyrazit směrem k dobrodružství, po návratu pak nad sklenkou vína nebo u kávy konstatujeme " ano tohle se ti povedlo, ne tohle mělo být více vpravo/ vlevo, apod. Prostě kritika, kterou potřebuješ slyšet, aby jsi byl ve své tvorbě ještě lepší, stále se dá jít dopředu.
Máš nějakou pomyslnou metu, kam bys chtěl ve focení dosáhnout?
Rád bych se žačal fotografií živit , doposud to byl koníček který časem přerostl v obrovského koně. Problém je v tom že v odvětví je již tolik zkušených lidí, takže je tu velmi velká a mnohdy velmi kvalitní konkurence. Není nic horšího v životě než strach z neúspěchu, ono to pomyslné šplhání k výšinám je pěkné, ale stále je tady druhá strana mince která je ve stínu úspěchu - jediná chyba může znamenat pád do hlubin ze kterých se umělci pak velmi špatně dostávají. Proto zatím pořádám výstavy. Uvidíme do budoucna třeba mi ta profi dráha vyjde, mám to v plánu jen nevím kdy to přesně bude.
Na co se můžeme těšit příště?
Příští snímky budou vznikat ve Skotsku a Irsku, takže se bude jednat o díla z britských ostrovů . Horizont události je v plánu během jednoho roku. Mezitím co si návštěvníci prohlíželi moje snímky ve výstavní síni na radnici, já už jsem tvořil další kolekci na severu Chorvatska a v oblasti Plitvických jezer - jezera bych nazval rájem na zemi , další místo které se nedá popsat, ale musí se vidět.
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.