Je pravda, že podle režiséra Patricka
Chéreaua „film začíná tam, kde ostatní filmy končí – totiž v posteli, lépe řečeno na podlaze pronajatého bytu.“ Sex? Ano, ale podobných scén jsme už viděli a v poslední době máme možnost vidět nepočítaně. Velice rychle jsme se stali zemí, která prudérnost odstranila téměř zcela.
Jak sami uvidíte, v tomto filmu jde navíc o
čisté milování, bez perverzí a úchylek, jaké nám předváděla třeba PIANISTKA nebo SEKRETÁŘKA nebo japonské „odvážné,“ dnes už kultovní filmy TOUHA či před tím KORIDA LÁSKY.
Z hlediska filmové historie také nejde o nic nového. I když se to málo ví, filmy s erotickými motivy točil už
Meliés ještě před rokem 1900 (např. SOUKROMÁ SNÍDANĚ, NERVOZNÍ MODELKA). Dějiny filmy (ty obsáhlejší) vám řeknou, že kolem roku 1910 vynikli v tomto směru
dánští filmaři a ani Amerika se nevyhýbala (i když omezeně) nahým a sexy scénám. V Americe však cenzura vykonala své – např. Grifiith musel ze své INTOLERANCE několik scén vystřihnout . První americkou hvězdou, která se úplně svlékla pro film byla v roce
1915 Audrey Munsonová.
Každý Čech určitě zná nahé snímky
Hedy Lamarové- Kieslerové v Machatého filmu
EXTÁZE. Jsou i ve všech „slušných“ dějinách filmu. Ale vůbec to nebyla první herečka, která se svlékla. Nicméně film je pozoruhodný tím, že byl prvním, který v normální síti kin ukázal
milostný akt. Málo se už ale ví, že před tím to už předvedla Ita Rina v němém Machatého filmu
EROTIKON.
Protože po roce 1934 začal platit
Haysovův kodex mravnosti, přebrali štafetu erotiky ve filmu až v padesátých a šedesátých letech
&Svédové (JSEM ZVĚDAVÁ nebo TANČILA JEDNO LÉTO), po nich
Japonci (tam jim říkají „růžové filmy“) a pak už to množství nejde vyjmenovat…
Vzpomeňte si ale, jaký skandál způsobilo Bergmanovo
MLČENÍ (1963), další skandál mělo
Bertolucciho POSLEDNÍ TANGO V PAŘÍŽI (1972) či již zmíněná
KORIDA LÁSKY Nagisy Ošimy (1976)
**********************************************************
Příběh filmu INTIMITA je velice jednoduchý. Muž a žena dnešní doby si založí vzájemný
vztah jen a jen na sexu. Bez jakékoli jiné vzájemné komunikace, bez poznání toho druhého a většinou i beze slov. Milování probíhá v pronajatém neútulném bytě, často na zemi, ale zdá se, že to oběma milencům vyhovuje. Od začátku má iniciativu žena, která si muže vybrala a určila pravidla hry. Jenže partner – nejdříve s anonymitou spokojený – se během času chce o své „středeční návštěvnici“ dozvědět více. Vystopuje ji v divadle, kde hraje a seznámí se i s jejím tolerantním mužem…
Kdo četl knihu pakistánsko-britského autora
Hanifa Kureishiho LÁSKA VE SMUTNÉ DOBĚ (o knize jsme v Rozhledně psali – viz http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=9870) - pak v povídce nazvané
NOČNÍ SVĚTLO určitě pozná předlohu pro Chéreaův film.
Ve filmu
INTIMITA nejde – i když někdo bude tvrdit opak – ani tak o milostný akt. Oba aktéři v podání
Kerry Foxové a Marka Rylanceho jsou spíše než obětí sexuální vášně nešťastní a nespokojení lidé. Snaží se prolomit bariéru osamění a neschopnosti vytvořit si pozitivní vztah k životu. Ať je to již rozvedený životní ztroskotanec, muž, který opustil manželku a děti, zklamaná žena, která má neuspokojivý manželský život od něhož utíká do ochotnického soboru a k nevázanému sexu či nakonec i ten třetí – její manžel (
Timothy Spall) - taxikář, který se zdá být výřečný a extrovertní, ale ve skutečnosti je vnitřně zranitelný a bez sebevědomí. Řekl bych, že film je zneklidňující
studií odcizení a neschopnosti nalézt vlastní identitu – což určitě porota v Berlíně pochopila a film po právu ocenila.
Kerry Foxová
(*1996). Je původem z Nového Zélandu, vystudovala tam literaturu a umění a posléze i dramatickou školu (1987). Rázem se prosadila ve filmu své krajanky J
ane Campiové ANDĚL U MÉHO STOLU (1996), kde hrála spisovatelku trpící duševní poruchou a trávící většinu života v psychiatrických léčebnách. Kerry Foxovou jste mohli vidět i ve filmech
MĚLKÝ HROB či
COUNTRY LIFE.
Na otázku co ji přimělo přijmout provokativní roli v INITIMITĚ řekla, že než ji přijala byla se několikrát radit s režisérem, proč chce tento kontroverzní film točit. Říká:
„Vysvětlil mi, že mu nejde o lacinou ukázku sexu ve filmu, že chce zobrazit skryté vášně, které má někde uvnitř každý z nás. A já mu uvěřila, že to myslí vážně. A navíc tahle role nabízela obrovskou hereckou příležitost – není totiž tak úplně lehké zahrát komunikaci mezi dvěma lidmi, kteří spolu nemluví.“
Foto: csfd.cz, ceskatelevize.cz
*************************************************
INTIMITA (Intimacy / Intimité)
Francie, Velká Británie 2000,
režie Patrice Chéreau,
v televizi na ČT art
v úterý 3.června od 22,25 hodin