Z dnešního pohledu, kdy filmy s upíry a se zombie znají naši diváci z angloamerické produkce může film působit trochu zastarale. Přesto stojí za zhlédnutí jako doklad toho, jak k nám podobný žánr pronikal a pak také pro to, že krvavou story dokázal Herz vyvážit humorem, zlehčením i tou trochou sexu. Filmařsky je film realizován - jako vždy u Herze – s lehkostí a dramaturgickou vyvážeností. Je postaven na dobrých hereckých výkonech - kromě jmenovaných můžeme doplnit třeba Petra Čepka jako trenéra Feratu, Ilju Racka či Víta Olmera (doktory z pitevny) či Jana Schmida v roli trochu potřeštěného doktora přírodních věd, který neuvěřitelnou skutečnost o biologickém stroji objeví. Za zmínku stojí i to, že v ukázkách z upírského němého filmu, které se v příběhu promítají, vystupuje jako upír sám režisér Juraj Herz.
Škoda jen, že cenzurní zásah odstranil z filmu většinu scén považovaných za "ohrožení morálky komunistického lidu", ať už se jednalo o nahotu, provokativní západní elementy, krvavé scény či scény se záběry na vnitřnosti Feratu z tvůrčí dílny Jana &Svankmajera. Vystřižené scény se nedochovaly. Režisér dodnes považuje tento svůj film za své "nejzmrzačenější" dílo.
Pro zájemce o automobil doplňme ještě informace, které uvádí jeden z přispěvatelů na csfd.cz:
Filmový Ferat Vampir RSR vznikl z konceptu &Skoda 110 Super Sport (typ 724), jednoho z několika modelů navržených koncem šedesátých let. V roce 1972 byl představen na autosalonu v Bruselu, kde byl zahraničními médii hodnocen lépe než koncept Aston Martin. Vůz měl objem 1 147 cm, výkon 76,5 kw a dosahoval rychlosti 211 km/h. Karosérie ze sklolaminátu měla šestici výklopných předních světlometů a šestnáct zadních, 6 v horní řadě po třech a deset v dolní po celé šířce vozu. Dveře se vyklápěly nahoru, spolu s čelním sklem a střechou. Motor - řadový čtyřválec ze &Skody 110 L Rallye poháněl zadní kola. V Československu byl koncept kritizován pro příliš hranatý vzhled a vzhledem k nastupující normalizaci nebyl uveden do výroby. Výtvarník Theodor Pištěk vůz pro potřeby filmu přelakoval z bílé na černou a upravil světlomety. Přední vyměnil za "zamračená" úzká pevná skla, zadní použil ze &Skody 120 (typ 742 M), záď doplnil o velký spoiler. Ferat zastupoval ve filmu také prototyp &Skoda 1100GT (ÚVMV 1100 GT). Vývoj sportovního kupé s motorem vzadu a samonosnou laminátovou karoserií probíhal mezi léty 1966-70. Vůz byl představen roku 1970 v Plzni a velký úspěch slavil na ženevském autosalonu 1971. Celkem bylo na podvozkové platformě &Skody 100 postaveno 6 kusů, které se dodnes účastní závodů historických vozů.
Automobil z filmu se nachází v Muzeu &Skoda v Mladé Boleslavi- viz foto.
Foto: ceskatelevize.cz, csfd.cz, auta5p.eu
*****************************************
UPÍR Z FERATU
ČSR 1981, režie Juraj Herz,
Uvádí CSfilm v úterý 16. listopadu od 22,00 hodin