Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 1.5.2025, svátek má Svátek práce 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


ŠEPOTY A VÝKŘIKY – TV tip – meditativní obraz lidské samoty

25.03.2022   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

ŠEPOTY A VÝKŘIKY – TV tip – meditativní obraz lidské samotyJedno z vrcholných děl švédského režiséra Ingmara Bergmana prozrazující, že nikdo z filmových tvůrců nedokázal nahlédnout do ženské duše tak hluboko jako on. Komorní studie osamělosti, egoismu ale i pochopení, soucitu a lásky. 




Proslulý režisér Ingmar Bergman měl v roce 1972 za sebou již světové uznání svých filmů – nejvíce symbolických LESNÍCH JAHOD a trilogie „hledání Boha“ vrcholící skandálním MLČENÍM. K filmu &SEPOTY A VÝKŘIKY si opět sám napsal scénář a s osvědčeným štábem spolupracovníků (v čele s kameramanem Svenem Nykvistem)  a „svými“ herečkami se mu podařilo natočit svébytné komorní drama, které patří dodnes v jeho díle k vrcholům a dobylo celosvětového uznání.

Na konci 19. století se ve venkovském sídle scházejí tři sestry. Karin (Ingrid Thulinová) a Maria (Liv Ullmannová) se přijeli rozloučit s těžce nemocnou Agnes (Harriet Anderssonová), které lékaři nedávají naději na další život. Tři sestry, tři ženy, ale každá zcela jiná. Každá se svým osudem, se svými trápeními a životními nezdary. Všechny dostanou ve filmu možnost podat o sobě upřímnou zpověď. Natřikrát obnaží své ženské nitro, svoji „krajinu duše,“ byť navenek všechny zachovávají uzavřenou pózu.
Všechny tři v bílém se sejdou v červeném pokoji u umírající Agnes. V domě panuje ticho přerušované jen občasnými výkřiky trpící. Karin a Maria jsou již znaveny z čekání na smrt a jejich vztah k umírající sestře je plný chladu a bez citu. Jen málokdy dojde k bližšímu kontaktu a pokusu obnovit vzpomínky na dětství. Od ledové Karin to ani nelze očekávat a když se o to výstřední a koketní Maria jednou pokusí, jde možná jen o přechodný výlev citů nemající trvalosti.Obě ženy jsou příliš poznamenány svými nezdařenými manželstvími i osobním egoismem a nejsou schopny soucitu ani lásky. V citově prázdném prostředí je však ještě jedna žena – služebná Anna (Kari Sylwanová). Ta nemocnou dlouhodobě ošetřuje, pečuje o ni a jen ona dokáže nemocné poskytnout čistou a bezmeznou lásku a přinést jí krátkodobé uklidnění.
Kritika přirovnala Bergmanův film k hudebnímu kvartetu na téma lidského osamění nahlíženého navíc v konečném stádiu života – tváří v tvář smrti.Není zde metafyzika, ani se zde neobjevuje Bůh přestože se Anna občas šeptem modlí. Své téma Boha Bergman vyčerpal v trilogii (JAKO V ZRCADLE, HOSTÉ VEČEŘE PÁNĚ a MLČENÍ), kde v posledním dílu nechal Boha „zemřít.“  Je tu jen láska jako jediné východisko a naděje. 

Ve výtvarné koncepci filmu dominuje sytě rudá barva interiérů i kostýmů, barva neklidu, která zvýrazňuje citové napětí scén. Podle Bergmanovské symboliky jde o sugestivní projev duševních pochybností. „Od dětství jsem si představoval nitro duše jako vlhkou membránu v rudách odstínech,“ řekl režisér.
Bergmanova palčivá studie mezilidských vztahů odhalující s nebývalou otevřeností a uměleckou pravdivostí ženské nitro byla mnohokrát oceněna jak v zemi svého původu ve Švédsku (Zlatý brouk) tak ve světě. Na festivalu Cannes film obdržel Cenu Nejvyšší technické komise. Kameraman Sven Nykvist získal amerického Oscara.
 
„ŠEPOTY A VÝKŘIKY se mohou zdát filmem krutým, děsivým, ale nejsou pesimistické. Je zde přeci Anna. Když takoví lidé existují - a já jsem se s nimi potkal – nemůžeme být pesimisty,“ říká Bergman. Film plný humanismu a lidského pochopení si jistě vychutnají všichni ctitelé dokonalého filmového umění, i když – jak už je v České televize neblahým zvykem – přichází na řadu až v pozdních nočních hodinách.
Foto: csfd.cz, ceskatelevize.cz
************************************
&SEPOTY A VÝKŘIKY
(Viskingar och rop)
Švédsko 1942, režie Ingmar Bergman,
Uvádí Film Europe ve čtvrtek 31. března od 20,20 hodin




 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0388 s