Návštěvníci budou mít vzácnou příležitost na jednom místě vidět pozoruhodná díla českých legend Josefa Váchala (1884–1969), Josefa Seidela (1859–1935) a jeho syna Františka (1908–1997) a také představitelů dnešní generace Kathariny Dietlinger (nar. 1983) z Německa, Karin Pliem (nar. 1963) z Rakouska a Ondřeje Malečka (nar. 1977) z České republiky. Mezi mimořádnými exponáty, vystavenými v rámci expozic Mysteria &Sumava, nechybí proslulá Váchalova kniha &Sumava umírající a romantická nebo unikátní Seidelovy autochromy – sto let staré barevné snímky, které dosud nebyly veřejně prezentovány.
„Téma přírody, zejména pak světoznámého koutu &Sumava/Böhmerwald je v době, kdy se média nepřetržitě zabývají válkou a terorem, nanejvýš vhodné, připomíná nám krásu našeho regionu a jeho historii jako věčnou inspiraci pro umění i pro každodenní život,“ podotkla Hana Jirmusová Lazarowitz, ředitelka Egon Schiele Art Centra.
Největší prostor, 1000 m2, je věnován Josefu Váchalovi. Retrospektivní výstava dokládá jeho umělecký vývoj s důrazem i na méně prezentovanou a dokonce podceňovanou část jeho tvorby, tj. ex libris. Představí také dřevorytové cykly z 10. let, soubor olejomaleb z 20. let, soubor kreseb z let čtyřicátých, ale i ukázky dřevořezby a Váchalových knih. Vystavena bude i kniha nejznámější, odborníky řazená mezi nejvýznamnější díla 20. století – &Sumava umírající a romantická. Váchal sám nazval své životní dílo experimentem nových řezačských a tiskařských technik, kniha má rozměry 65 x 49 cm a v kůži vázaná váží zhruba 20 kg! V tiráži autor rekapituluje: „Text k této knize napsal, z 8014 řezaných a odlitých liter vysázel, 74 barevnými dřevoryty (celkem v 544 barvách tištenými) doprovodil, vytiskl a vydal celkem v 11 výtiscích dřevorytec Josef Váchal v době od 11. července 1928 do 3. května 1931.“ Přesto, že je v tiráži knihy uvedeno 11 výtisků, jde o dílo naprosto nedostupné, jedním z důvodů je to, že kniha byla již v době svého vzniku velice drahá a pro většinu sběratelů finančně nedosažitelná. Váchal proto z některých výtisků vyřezával podle požadavků jednotlivé dřevoryty a prodával je samostatně. I proto (a díky mimořádnému úsilí organizátorů) mohou návštěvníci českokrumlovské výstavy vidět toto dílo jak ve svázané podobě, tak i jednotlivé listy.
Další samostatnou výstavou v rámci Mysteria &Sumava je dosud nejrozsáhlejší prezentace fotografií Josefa Seidla a jeho syna Františka, představující část z obrovského fotografického pokladu, jenž nemá v Evropě obdoby: obsahuje na 140 000 stoletých snímků na skleněných deskách, negativech či pohlednicích. Snímky z Fotoateliéru Seidel, svého času nejmodernějšího fotografického ateliéru na &Sumavě, od jehož vzniku letos uplyne 110 let, jsou kronikou života na &Sumavě. Seidelovi zachycovali černobílým obrazem věci všední, typické, zdánlivě obyčejné, díky nim si dnes můžeme lépe představit realitu života v tomto krásném, drsném kraji. Návštěvníci výstavy budou mít jako jedni z prvních možnost vidět vzácné Seidelovy autochromy – barevné snímky, které vynalezli v roce 1903 ve Francii bratři Lumi?rové. Seidel začal tuto techniku používat pro výrobu pohlednic jako jeden z prvních profesionálních fotografů v Čechách, a to již tři roky po uvedení na trh!
Výstava je poctou oběma fotografům, poctou &Sumavě i městu Český Krumlov a také několika osobnostem, které odkaz obou fotografů Seidlových zachránily. Umožňuje zároveň naprosto ojedinělé srovnání prakticky dokumentárních fotografických pohledů Josefa Seidla na &Sumavu s pohledem Váchalovým. Z obou výstav je patrné, jak se cesty a inspirační zdroje obou – fotografa a „dřevorytce“ – v první polovině 20. století zajímavě protínaly.
Paralelně přístupné tři další výstavy volně inspirované šumavskou přírodou na české, rakouské a německé straně představují dílo umělců Karin Pliem, Kathariny Dietlinger a Ondřeje Malečka. Jejich tvorba obsahuje společné téma přírody, ale rozmanité způsoby zpracování. Od jednoduché linie kreseb, přes monumentální pastózní malbu až po dynamické obrazy s téměř kinetickou iluzí.