Film vznikl podle povídky
TMA NEMÁ STÍN spisovatele Arnošta Lustiga ze sbírky DÉMANTY NOCI. Jeho příběh je v podstatě velmi jednoduchý – o to složitější je způsob vyprávění a struktura filmu, která činila a může činit nepřipravenému divákovi jisté obtíže.
Příběh sleduje čtyřdenní
osudy dvou chlapců, kteří utečou z transportu vězňů koncentračního tábora a hledají záchranu. Jejich dramatický útěk však není vyprávěn ve stylu dnešních akčních filmů, není to nic na způsob třeba ÚTĚK Z ALCATRAZU. Důraz není položen na akci samu, ale na
zobrazení vnitřních pocitů obou aktérů, na zachycení jejich stavu mysli v situacích, kdy se ocitají na hraně mezi životem a smrtí, kdy jsou plni beznaděje, zoufalství, neví co dál, kam jít, kde sehnat jídlo a oblečení.
Vše co se odehraje, je zobrazeno
z pohledu lidí, kteří jsou na pokraji svých fyzických i duševních sil, lidí, kteří přímo bytostně cítí blízkost smrti a snaží se za každou cenu zachránit. Nevnímají lesy, jimiž utíkají, mají jen krutý hlad, který je nutí jíst šišky a pít vodu z kaluží, nacházejí se někde mezi skutečným vnímáním světa a mezi svými horečnatými halucinacemi či představami.
V jejich světě spolu splývají skutečnost a představa, touha po bezpečí se stále se do vědomí deroucí myšlenkou všechno skoncovat, nechat se zabít a mít konečně pokoj…
Vzájemně se
prolínají tři pocitové roviny – skutečný děj čtyř dnů útěku, v něm jsou pak zakotveny horečnaté představy o tom, co právě prožívají i o tom, co by se mohlo stát a konečně jsou zde vize lepšího života s touhou po návratu domů. Stavy plného vědomí a horečnaté sny mysli dané únavou a zároveň strachem z prozrazení nejsou rozlišeny, takže
splývají do jednoho proudu vědomí a připomenou závěry surrealistů:
„Skrývají-li hlubiny našeho ducha zvláštní síly, jež jsou schopny zvýšit moc sil jeho povrchu, nebo proti němu vítězně bojovat, je v našem zájmu, abychom je zachytili, napřed zachytili a pak, jestli to bude možné, podrobili dozoru svého rozumu.“ (Manifest surrealismu).
Jan Němec se skutečně pokusil – a velmi úspěšně –
zachytit síly „ hlubin ducha“ a předložit je divákům k „dozoru (jejich) rozumu“. Je už na divákovi, jak se s tím vyrovná. Musím zde zmínit i osobní zkušenost s promítáním tohoto snímku ve filmovém klubu, kde dnešní mladí diváci některé navozené situace
nechápali a bylo třeba mnohé dovysvětlit. Nejvíce je zaskočila třeba scéna se selkou, k nimž zbědovaní chlapci přicházejí prosit o trochu jídla a při příchodu si představují, že třeba budou muset ženu zabít. Třikrát je žena mrtvá a opět ožije, protože šlo jen o představu nikoli o realitu. Podobných scén by se dalo vysledovat a vysvětlovat několik včetně „otevřeného“ konce.
Nemohu si v této souvislosti odpustit malou poznámku na okraj: Pokud mládež film zaskočil a nebyli schopni ho v plné míře přijmout pak zde platí to, co můžeme říci i o tak zvané vážné hudbě. Chyba není v té hudbě či v tom filmu, ale v tom, kdo jí nerozumí a nemá z ní požitek, kdo na ni není připraven. U hudby se tomu můžete trochu naučit ve škole v hudební výchově, ale filmová výchova zatím na školách, bohužel, chybí.
V druhé části filmu, kdy jsou chlapci zajati, je třeba si uvědomit ještě jednu okolnost: Jejich štvanci to je skupina starců, kteří u piva halasně oslavují své vítězství. Tohle je zbytek slavného fašistického Německa, jehož nejlepší lidé byli vyštváni na válečná jatka od třináctiletých dětí až po alespoň trochu způsobilé kmety. To, co ve filmu uvidíte, zbylo z důstojnosti německého národa –senilní, fašistickou ideologií zfanatizovaní dědci, kteří však cítí potřebu ještě – možná naposled – v životě něco vykonat, něčím se zasloužit – třeba zajetím a případnou likvidací uprchlíků. Mimochodem – vzpomeňte na „dědky“ v Němcově povídce PODVODNÍCI z filmu PERLIČKY NA DNĚ – jenže tam nejde o nebezpečné lidi, ale jen o vychloubačné a žvanivé starce.
Pro úplnost je třeba jmenovat dva hlavní představitele –
Ladislava Janského a Antonína Kumberu. Velice oceňována byla i pohyblivá, převážně ruční kamera
Jaroslava Kučery, jemuž asistoval Miroslav Ondříček.
Dejme na závěr slovo
Janu Němcovi: „Nešlo mi o to vystihnout atmosféru koncentračního tábora. Upoutával mě problém existence člověka v mezních situacích strachu a fyzického vyčerpání, v ponížení lidské důstojnosti…Novela sama mi dala jen dějovou kostru - útěk chlapců, bloudění v klese, setkání se ženou, pronásledování, zajetí, propuštění…Struktura filmu jde ve vlnách. Směřují k něčemu, ale nedosahuji až k cíli. Situace jsou jakoby našeptávány. Vzpomínky nejsou konkrétní. Nepoutají se k určité osobě, ale k pocitu bezpečí… Tak ani moji chlapci nedocházejí v představách k cíli. Zastaví se vždycky před zavřenými dveřmi. Nikdy se před námi neotevřou. Co je za nimi, to zůstává pro ně tajemstvím… Smysl filmu vidím v protestu proti ponížení, proti odsouzení do samoty a útisku. A právě válečná léta mi poskytují nejsilnější extrakt těchto pocitů – to je přímo technologie hrůzy. Nacházím zde zdeptání člověka do bezmocnosti v té nejúplnější míře.“
Foto: ticbrno.cz, mubi.com, mkuh.cz, 9bran.cz
****************************************
DÉMANTY NOCI
ČSR 1964, režie Jan Němec
Uvádí ČSfilm ve čtvrtek 28. května od 21,50 hodin