Uspět na dnešním retailovém trhu znamená dokonale poznat svého zákazníka. Obchodníkům již nestačí plnit jeho přání, musí být schopni zákazníka předvídat a nabídnout mu zboží, které „teprve bude chtít“. Něco takového nemůže být možné bez podpory informačních technologií. I proto v oblasti retailu hraje stále důležitější roli integrace dat.
Podle nedávno zveřejněného retail indexu z dílny společností SAP a Oxford Economics, který analyzuje odpovědi 120 klíčových manažerů z oboru, pouze 37 % společností využívá interní i externí zákaznická data tak, aby získala komplexní, tzv. 360º informace o zákazníkovi. Podle zmíněné studie přitom celých 58 % respondentů považuje integraci externích a interních dat za velmi důležitou. Přesto s integrovanými daty nepracují.
„Pokud chce dnes firma na trhu uspět, musí překročit omezení svého byznysu a částečně se proměnit v technologickou firmu,“ upozorňuje Daniela Khalaf, Solution Manager společnosti SAP.
Schopnosti platformy SAP HANA umožňují vybudovat řešení schopná v reálném čase zpracovat a vizualizovat obrovské množství nestrukturovaných dat. Téměř všichni obchodníci mají o svých zákaznících celou řadu informací, které jsou ovšem často roztroušené ve vzájemně nepropojených databázích a lze je využívat jen v oddělené formě. Nasazením analytických nástrojů na platformě SAP HANA - a dalších aplikací schopných tyto informace propojit - může obchodník mnohem více porozumět svým zákazníkům a získat tím nezbytnou konkurenční výhodu.
„Právě schopnost vytěžit co nejvíce z možností, které obchodníkům nabízejí informační technologie, často odlišuje úspěšné od neúspěšných,“ dodává Daniela Khalaf.
Síla v propojení
Udržovat několik paralelních databází s informacemi – například finanční, marketingové či databáze na zákaznickou podporu – je mrhání potenciálem. Právě schopnost platformy SAP HANA zastřešit jednotlivé podnikové systémy a zajistit analýzu a vizualizaci dat dává firmám do rukou silnou zbraň v podobě skutečně informovaného manažerského rozhodování.
Systém na propojení databází na bázi SAP HANA na českém trhu plánuje využívat například úspěšná společnost SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ, která v něm integruje velké množství dat z různých zdrojů, včetně svých kamenných prodejen. Bez ohledu na to, jestli zákazník nakupuje on-line nebo přijde do prodejny, očekává totiž vždy stejný zákaznický servis a stejnou nabídku. A právě on chce volit způsob a formu komunikace, stejně tak jako nákupní kanál. Pokud například začne svůj nákup na e-shopu a následně přijde do kamenné prodejny, musí být obchodník schopen nabídnout mu jednoduché pokračování v nákupu, nikoli ho nutit znovu vybírat zboží a začínat svůj nákupní proces zase od začátku.
Tak by totiž riskoval, že o takového zákazníka přijde. Proto je tato strategie a schopnost propojit zákaznické i marketingové informace klíčovým faktorem úspěchu.
Marketing na všech úrovních
Moderní obchodník musí být schopen v reálním čase pracovat také s marketingovými daty. Kontextuální marketingová platforma SAP hybris na základě kontextových dat v reálném čase průběžně aktualizuje celkový profil stávajících i potenciálních zákazníků. Tento dynamický profil zahrnuje aktivity uživatele v minulosti, jeho možné aktivity v budoucnosti a informace o tom, co jej v daném okamžiku nejvíce zajímá.
Pomocí výkonných nástrojů pro cílení komunikace mohou marketéři oslovovat zákazníky personalizovanými kampaněmi na webových stránkách, e-mailem a prostřednictvím inzerce na digitálních displejích, iniciovat telefonáty ze zákaznického centra nebo zasílat sdělení do mobilních aplikací a zařízení. Kampaně je možné spouštět automaticky na základě chování zákazníků v daném okamžiku podle předem stanoveného plánu, nebo ručně podle okamžité potřeby.
Plné znění studie SAP Retail Index: Reigniting Growth (v angličině) najdete
zde.
Více informací najdete na
www.sap.com,
@sapnews nebo
www.sap-tv.com.
O společnosti SAP
SAP, lídr trhu s aplikačním softwarem, pomáhá podnikům a organizacím všech oborů a velikostí lépe fungovat a dosahovat svých cílů. SAP umožňuje lidem a organizacím pracovat společně mnohem efektivněji a využívat podnikové informace tak, aby byli neustále před konkurencí. Přitom nezáleží na tom, zda je SAP využíván ve skladě nebo podnikové prodejně, na mobilních zařízeních nebo klasických počítačích, na pracovišti zákaznické podpory nebo v kanceláři představenstva. Aplikace a služby společnosti SAP pomáhají již více než 251 000 zákazníků dosahovat vyšších zisků, zajistit si udržitelný růst a přizpůsobovat se aktuálním potřebám. V České republice působí společnost od roku 1992 a její produkty používá více než 1000 zákazníků z oblasti podniků, finančních institucí a organizací veřejné správy.
Zdroj: Jan Lodl