...kdyby oba nestáli v cestě nekalým praktikám vlivného šéfa podsvětí a překupníka drog Perreta (
Jack Palence). Návod
jak se zbavit nepohodlných a šťouravých policajtů je jednoduchý – nastražit past, nechat je do ní vklouznout a pak už zapracuje soud. Tango a Cash jsou obviněni z vraždy a jdou do vězení. Do toho nejtvrdšího, kde je hodně hrdlořezů, které poslali za katr a kteří by je rádi vyprovodili na onen svět. Jediným řešením je spojit se a utéci. Ale venku po jejich stopě jdou jak Perretovi zabijáci tak losangeleská policie. Očista jejich jména a vyrovnání účtů bude pro ně nesmírně těžké. Ještě, že mají na „svobodě“ spojence – Tangovu sestru Kiki (Teri Hatcherová). A jak to bývá – k velké Tangově nelibosti si padnou oka s Cashem...
Tahle zápletka není nijak složitá, ale o ni ani tak nejde. Ruský emigrant
Andrej Končalovskij si po třech hollywoodských dramatech a dobrodružném thrilleru SPLA&SENÝ VLAK chtěl s chutí ověřit, že
americkým tvůrcům akčních filmů dokáže dát na frak. Použil všechny potřebné
atributy: pracují tvrdé pěsti, kolty se nemají čas ohřát v pouzdrech, auta nejezdí pod 200 km za hodinu, pyrotechnici a kaskadéři se mohou přetrhnout. Přiznejme, že se mu příspěvek k žánru povedl nadmíru. A je tu ještě něco navíc. Končalovskij si z toho všeho v jednom kuse
utahuje. Má zjevně dosti nakoukáno a tak mu působí zjevné potěšení
parodovat ty nejúspěšnější žánrové trháky. Jaké? Znalci si mohou zahrát kvíz a vyzkoušet své znalosti jak thrillerů tak i předchozích filmů obou hlavních aktérů. A ti nejvyspělejší si mohou všimnout i toho, že režisér si dělá legraci i sám ze sebe, ze svého ruského původu i ze svých předchozích filmů a politické situace v tehdejším Sovětském svazu.
Andrej Končalovskij (psali jsme o něm u filmu SPLA&SENÝ VLAK (viz
http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=10353) dal filmu vysoké, skoro bychom mohli říci až
ďábelské tempo, každou epizodu končí
humornou pointou, každý výjev má dokonale
dramaticky vystavěnou gradaci. Na jeden film je toho opravdu hodně. Nehledejte velké umění – film chce bavit a dařÍ se mu to nadmíru skvěle. Nenechte se otrávit ani tím, že někteří kritici film tak trochu sepsuli, to oni rádi, pokud se snímek vymkne z artového rámce.
Dokonalý je i výběr hlavních představitelů. Ošuntělého Cashe měl původně hrát
Patrick Swayze, ale nemusí vás to mrzet.
Kurt Russell si svého drsně přímočarého Cashe zahrál s chutí v rámci svých typů, kteří
„nejdřív střílí, potom myslí.“ Do role jeho protihráče Tanga obsadil režisér
Sylvestera Stalloneho, který své přebujelé svaly ukryl pod vrstvu superelegantního hávu, zjemnil svůj slovník, ale přesto
se bude snažit vás přesvědčit, že Rambo je proti němu měkota.
Film se nerodil lehce – psalo se o tom, že producenti chtěli Končalovského před konce natáčení vyměnit, protože začal příliš podporovat Stalloneho v jeho drsnosti a samo studio Warner Bros. přišlo s požadavkem omezení brutality. Celé natáčení prý byla jedna velká hádka, jak kvůli tahanicím s tvrdostí, z obavy před cenzorem a také pro překročení rozpočtu. Nakonec se film podařilo dostat do kin, dokonce i do těch českých. Příběh o dvou superdetektivech padnoucích do léčky přináší
prožitek z dokonale vystavěného a gradovaného příběhu. Má lehkost a svěžest, což mu na rozdíl od kritiků přineslo úspěch u diváků.
******************************************
TANGO A CASH (Tango & Cash), USA 1989,
režie Andrej Končalovskij
uvádí Nova Cinema v sobotu 27. února od 22,25 hodin