PRINC MAMÁNEK je výjimečný tím, že symbolickou pohádkovou formou otevírá soudobé téma „mamánkovství“. Jan Budař tak dlouho marně čekal na vysněnou roli krásného prince, až se rozhodl napsat scénář k pohádce, obsadit se do hlavní role a ujmout se i režie.
PRINCE MAMÁNKA provází několik zaznamenáníhodných unikátů – nejenže jde o
celovečerní debut Jana Budaře, ale spolu s ním na plátna vstoupí jeden z
nejstarších princů v českých filmových pohádkách (napínavý příběh se začíná odvíjet v den, kdy Ludvík slaví 38. narozeniny). A závěrečné titulky ozdobí
pětiminutový polibek –
nejdelší v historii kinematografie, tím pádem aspirující na zápis do Guinessovy knihy rekordů (dosavadní rekord je 3 minuty 55 sekund).
„Během své pestré herecké kariéry jsem měl možnost učit se od mnohých skvělých tvůrců a "okoukávat" různé styly natáčení. Pochopil jsem, že coby režisér – debutant musím svůj film pečlivě promyslet, připravit do nejmenších detailů a obklopit se těmi nejlepšími možnými spolupracovníky,“ říká
Jan Budař s svá slova výmluvně dokládá „štábovkou“ se jmény respektovaných profesionálů filmové branže: hollywoodský kameraman
Petr Cikhart, architekt
Milan Býček, kostýmní výtvarnice
Sylva Zimula Hanáková, střihač
Jiří Brožek, výtvarník
Ondrej Rudavský… Scénář k PRINCI MAMÁNKOVI prošel několika verzemi, po dramaturgické stránce byl konzultován např. se
Zdeňkem Svěrákem. Také byl čten mnoha dětem, jejichž reakce byly vesměs nadšené. Producentem filmu je společnost Budhar film.
PRINC MAMÁNEK vypráví o rozmazleném princi Ludvíkovi, který na své dobrodružné cestě potká nejen velkou lásku, ale také paní Smrt, díky níž nakonec pozná i královskou odvahu.
PRINC MAMÁNEK je moderní pohádkou pro děti a jejich dospělé se smyslem pro humor.
Příběh filmu
Poněkud přerostlý princ Ludvík Otomar Karel XII. zrozený "Vznešený" (Jan Budař) je silně závislý na své milující a pečující matce (Libuše &Safránková). Princ žije na zámku v luxusu a bohatství, poflakuje se rozlehlými oborami a těší se, až se stane králem. Za celý svůj život neopustil království, do ženění se nežene, meč držel pouze dřevěný a navíc má fobii z koní, hmyzu, sena, tmy a kdoví čeho ještě. Princův otec – král Radomil (Josef Abrhám) se vlády svého syna dost obává. V den svých třicátých osmých narozenin se princ s otcem pohádá a řekne mu, ať ho nechá korunovat, protože stejně brzy umře. To se otce velmi dotkne a dá synovi výjimečný dárek. Král se smluví s kuchařem a do mlíčka před spaním princovi přimíchá silný odvar z makovic. Na druhý den se Ludvík probudí v obyčejných vesnických šatech, uprostřed hlubokého lesa, kde začne jeho nečekané dobrodružství. Společnost mu dělá neurvalý rytíř Leonardo Hudroval z Dětenic (Ondřej Vetchý), který mu sděluje, že ho bude doprovázet na jeho narozeninové cestě, na níž se má potkat se samotnou smrtí, tak si to totiž přeje princův otec – král Radomil. A tak se přejemnělý aristokrat nedobrovolně vydává na svou životní cestu, na které konečně dospěje v muže...
Rozhovor s Janem Budařem
Být zároveň režisérem, scenáristou, producentem a hercem v hlavní roli je bezesporu dost náročné, co vás vedlo k rozhodnutí všechny tyto profese spojit ve své osobě? A máte plán, jak se vyvarovat úskalí, které to může přinášet?
Princ Mamánek je autorský projekt. Je to velmi originální a odvážný pohled na téma "mamánkovství" zpracovaný s nadsázkou a humorem v pohádce, která bude bavit jak děti, tak i dospělé.
Všechny ty vyjmenované profese se rád učím a pečlivě si vybírám, s kým spolupracuji. Scénář konzultuji se zkušenými filmaři, velmi si cením např. dramaturgické konzultace Zdeňka Svěráka. Navštěvoval jsem soukromé lekce režie a producentství u Jana Svěráka, přizval jsem také ke spolupráci mého přítele Vladimíra Morávka na režijní konzultace a s produkováním mi pomáhá řada lidí – od soukromých investorů (Miroslav Motejlek, Natland Group, Záložna Creditas) přes Divadlo Husa na provázku až po Dětenický resort, kde se bude pohádka natáčet.
Jak dlouho ve vás zrála myšlenka natočit vlastní celovečerní film a kdy padla volba právě na pohádku?
Přání vyzkoušet si režii mám od svých dětských let a žánr pohádky je mi velmi blízký. Já věřím tomu, že se pohádky dotýkají přímo našich srdcí, takže to přišlo tak nějak přirozeně, že jsem začal psát pohádkové příběhy. Už jsem napsal tři a dva existují i jako filmový scénář. PRINC MAMÁNEK a Největší tajemství Leopolda Bumbáce.
Rolí prince Ludvíka si plníte dětský sen – hrát krásného prince. Proč to trvalo tak dlouho (Ludvík je v osmatřiceti, řečeno slovy vypravěče – „princ poněkud přerostlej"), v předcházejících letech žádná nabídka na princovskou roli nepřišla?
Nepřišla. Buď nejsem pro režiséry dost princovský typ anebo mají trochu omezenou fantazii. Já se častěji přikláním k té druhé variantě, takže jsem se rozhodl, že už dál nebudu skrývat toho krasavce, kterého v sobě nosím. Jmenuje se princ Ludvík Otomar Karel dvanáctý zrozený "Vznešený".
Je splněním dávného snu i realizace nejdelšího polibku v dějinách kinematografie, jehož jste spolu s Veronikou Kubařovou v PRINCI MAMÁNKOVI aktérem?
Ano! Vstoupit do dějin kinematografie takto příjemným způsobem je myslím snem každého herce!
Proč je váš princ právě „mamánek"?
Synové závislí na matkách jsou všude na světě. Všichni víme, jaké to je vypořádávat se ve vztazích se závislostí a žárlivostí. Téma "mamánkovství" je myslím velmi aktuální a v žánru pohádky dosud málo zpracované a mně dává smysl vyprávět příběh, který se dotýká jak elementárních vztahových témat, kterým bezesporu vztah syna a matky je, tak i symboliky smrti, kdy náš postoj k ní vyjadřuje náš postoj k životu. To vše v pohádkové, bezpečné, zábavné formě plné fantazie a humoru. Myslím, že doba nazrála, je čas, aby na scénu vstoupil nehorázně zfanfrnělý princ Ludvík.
U zrodu PRINCE MAMÁNKA jste od začátku do konce. Která fáze vás nejvíce a naopak nejméně baví? Našla by se i nějaká vyloženě krizová místa?
Celý proces vzniku filmu je dost dlouhý a krize jsou přirozenou součástí toho procesu. Největší radost jsem měl, že všichni herci, pro které jsem příběh psal, role přijali. Jsou to lidé, kterých si nesmírně vážím a které obdivuji. Ondra Vetchý bude Rytíř Leonardo Hudroval z Dětenic. Libuška &Safránková moje maminka – královna Ludmila. Josef Abrhám můj tatínek – král Radomil, princovou láskou bude Veronika Kubařová. Máme i skvělé slovenské herce a herečky, Milana Lasicu nebo Janu Kolesárovou. No a nejtěžší mi zatím připadá potkat ty správné lidi, kteří projektu uvěří a umožní jeho vznik. Ale zázraky se dějí, takže už se objevují! Na koncertě ve Valašském Meziříčí jsem třeba potkal muzikanta Radima a tomu se scénář tak líbil, že mi nabídnul velkorysou podporu. A máme na palubě i další investory, takže věřím, že se nám PRINCE MAMÁNKA podaří natočit. Klíčové teď pro nás je, abychom dostali podporu Státního fondu kinematografie.
Jaké jsou vaše další profesní plány?
Přeju si opět zopakovat mé koncerty Seznamme se a navštívit s nimi města, kde jsme ještě nebyli. Je to velká zábava, protože na nich můžete zažít, jak by to vypadalo, kdyby muži při seznamování mluvili pravdu.
Simona Andělová,
www.2media.cz