Vy jste si nikdy neřekli:
Mít samopal tak střílím? Existuje sebezáchovný reflex, který nám to nedovolí. Ale co když selže? Něco podobného se přihodí hrdinovi filmu VOLNÝ PÁD. Napohled obyčejný muž, jemuž říkají
D-Fense (podle značky jeho auta – defense=obrana) s tváří
Michaela Douglase vystoupí z auta, které uvízlo v dopravní zácpě a nechává je opuštěné. Právě jej propustili za zaměstnání ve zbrojní formě, rozvedl se s ženou (
Barbara Hersheyová) a zřejmě ztrácí dcerku, kterou dostala nepřející matka do své péče.
Zhroutí se mu všechny dosavadní životní jistoty a pohled na stresované řidiče v koloně spustí nekontrolovatelnou rekci. Nejprve to odnese neochotný korejský obchodník na něhož použije jeho baseballovou pálku. Pak už zcela ztrácí schopnost sebeovládání.
Frustrace, napětí, hysterie a zároveň nově poznaný pocit moci, když dostanete do rukou zbraň, uvolňují přetlak i nervové napětí. D-Fense na cestě za dcerkou začíná terorizovat své okolí a za pár hodin má na svědomí hezkou řádku zločinů.
Po stopě „šílence“ se vydává jiný obyčejný řadový Američan – detektiv z oddělení loupeží Pendergast (
Robert Duvall), jehož dělí jen hodiny k odchodu do výslužby. Vzniká
napínavý souboj mezi mužem, který se změnil v nebezpečného šílence a policistou, který se ho snaží dostihnout a zabránit mu v dalším běsnění.Můžete si říci, že film zachycuje modelovou situaci podle vzoru „co by-kdyby.“
Ale co kdyby podobný stress postihl najednou více lidí? Celou společnost? Nechtějme domýšlet. Vzrušující pohled na realitu všedního dne Ameriky nemá kritizovat, ale spíše usiluje o
postižení atmosféry existenciální nejistoty, pocitu beznaděje, který se může zmocnit člověka uprostřed zdánlivě civilizačních a existenčních jistot.
„D-Fence se nemůže vyrovnat s posunem v paušálních hodnotách velkoměstského života. Chtěli jsme D-Fensovu cestu roubovat všemi nástrahami dnešního amerického velkoměsta – sociálními, rasovými, etnickými, sexuálními, vedli jsme ho po přeplněných ulicích, po pěstěných trávících. Ale ať šel D-Fense kamkoli, nikde se už nedokázal zařadit,“ řekl jeden z produkčních filmu Timothy Harris. Scénárista Ebbe Roe Smith se nechal
inspirovat článkem o šíleném řidiči kamionu, který z ničeho nic začal najíždět do aut stojících před ním (mimochodem – právě dnes si můžeme přečíst v tisku o policistovi, který během šílené jízdy najížděl do aut a naboural 51 zaparkovaných vozů, některé i několikrát.)
O své roli ve filmu VOLNÝ PÁD
Michael Douglas (VÁLKA ROSEOVÝCH, ZÁKLADNÍ INSTINKT, MUŽ V POKU&SENÍ, FRAJEŘI VE VEGAS) řekl
: „Chápal jsem tento projekt jako film o prohře střední vrstvy. Měl jsem možnost si zahrát postavu muže, který věřil, že mu pilná práce ponese i adekvátní ovoce, ale jeho svět se hroutí a on už v něm nenachází smysl. Když sleduji, co se u nás dnes děje, vidím, že se lidé s tímto problémem potýkají prakticky nepřetržitě. Snaží se najít novou, schůdnou cestu, což jim umožňuje přežít a dokonce prosperovat. Myslím, že právě tito lidé si z VOLNÉHO PÁDU něco odnesou a budou mít o čem přemýšlet.“
Zkušený
režisér Joel Schumacher (HRÁČI SE SMRTÍ, BATMAN NAVŽDY, TELEFONNÍ BUDKA, FANTOM OPERY) prezentuje zde jedno z největších amerických měst, skoro desetimilionové Los Angeles v celé své složitosti a mnohotvárnosti. Od dřevěných domečků, v jakých žijí obyčejní lidé přes ulice zamořené etnicky pomíchanými „týpky,“ až k uzavřeným prostorám velkolepých sídel boháčů.
Poselství filmu shrnul do jedné věty:
„Bud slušný k svému bližnímu, možná, že je na cestě k šílenství.“
Foto: fotopostavy.cz, twitter.com, pinteres.com
**************************************
VOLNÝ PÁD (Falling Down),
USA 1992, režie Joel Schumacher,
uvádí ĆT2 V pátek 21. října od 21,45 hodin