Po muzikálu &SAKALÍ LÉTA, diváckém hitu z 60.let , závažnější okupační tragikomedii MUSÍME SI POMÁHAT, humorném návratu do 80. let PUPENDO a po třech filmech ze současnosti HOREM PÁDEM, KRÁSKA V NESNÁZÍCH a MEDVÍDEK přišla opět retrokomedie U MĚ DOBRÝ.
Když oba tvůrci oznámili v roce 2009 přípravu filmu
KAWASAKIHO RŮŽE vzbudili neobyčejnou pozornost. Už proto, že v něm jde o dost
vážnější téma, než v jejich předchozích jemně satirických dílech. Film podle ohlasu v kinech nezklamal a držel se i na prvních příčkách návštěvnosti. Mimořádný ohlas měl i na Berlinale, kde se sice neprobil do hlavní soutěže, ale kritické hlasy byly mimořádně pozitivní.
Na nedávnou tíživou minulost se tu pohlíží očima současnosti prostřednictvím dramatu rozvětvené rodiny profesora Pavla Joska (
Martin Huba). Ten jako vážený vědec, špičkový psychiatr a čelný disident má být zakrátko oceněn medailí Paměť národa, jež by ocenila jeho statečný postoj za normalizace. Je tu však slabošský a zamindrákovaný zeť Luděk (
Milan Mikulčík), který úspěch závidí a šťourá tak dlouho, až vytáhne tchánovu kaňku z minulosti.
Podle odhalené dokumentace lékař donášel na někdejšího přítele své ženy Jany, sochaře Bořka, který musel posléze emigrovat. Všichni členové rodiny se musejí tváří v tvář postavit odhalené skutečnosti, ať se bojí ji přijmout, pochopit ji nebo se s ní smířit. Dcera Lucie (
Lenka Vlasáková) je zděšena zatímco její matka Jana (
Daniela Kolářová), která s Pavlem prožila těžká disidentská léta a o všem ví, stojí plně za ním. Jak se přehází vztahy v dosud poklidně žijící rodině?
Vedle dalších okrajových (a možná i zbytečných) motivů, jako je nemoc dcery či nevěra jejího manžela do dramatu výrazně zasáhne sám
emigrant Bořek (světoznámý fotograf Antonín Kratochvíl), který je Luciiným biologickým otcem. V závěru sice dojde ke katarzi, odpuštění, ale je jasné, že narušené vztahy již nikdy nemohou být takové, jako byly předtím.
Stín minulosti nejde vymazat. A paměť může být zrádná. Sám Hřebejk řekl
: „Před časem mě zaujala vědecká práce historika Jiřího Suzka o převratu v roce 1989. V této studii je zajímavá myšlenka, že při zjišťování minulých událostí se nelze spoléhat na paměti přímých účastníků. Při konfrontaci výpovědí lidí s odstupem dvaceti let se záznamy z té doby dochází ke značnému zkreslení. A právě téma individuální paměti a její ošidnosti je náplní tohoto filmu.“ Možná proto nese název KAWASAKIHO RŮŽE - má být vyjádřením nejednoznačnosti a spletitosti s odkazem na obraz malíře Tošira Kawasakiho.
Ve filmu dojde i k setkání s druhou stranou – televizní štáb se vypraví i za
bývalým estébákem Kafkou (Ladislav Chudík), který měl „v práci“ jak Bořka tak i doktora Josku. Noblesní starý pán si žije poklidně v ústraní, necítí jakoukoli vinu. Výslechy považuje za umění a o těch svých se bezelstně rozhovoří. I na jeho postavě lze doložit, že
každý má svou paměť, svoje vzpomínky, co jiní považují za zlo, on považuje za zásluhy. Mirka Spáčilová napsala:
„Ano, je zjevné a je potřebné, co chtějí Kawasakiho růže sdělit. Že ty, kdo třebas i pod tlakem selhali, nelze soudit, neboť tím nejvíce trpí sami; že archivy rozdírají nové a nové jizvy, zatímco ti hlavní viníci žijí spokojeně bez trestu i vlastních pochybností.“ Bezpochyby si každý z diváků při sledování filmu a po jeho zhlédnutí položí mnoho otázek. Záleží na každém, jak si na ně odpoví.
*****************************************************
KAWASAKIHO RŮŽE
ČR 2009, režie Jan Hřebejk,
uvádí Nova Cinema v pondělí 14. listopadu od 20,00 hodin