Vznik unikátní architektonické intervence ve tvaru vzducholodi byl inspirován myšlenkou vytvořit nad moderní industriální budovou Centra DOX jakousi nekorespondující strukturu organického tvaru, který by byl v kontrastu s existující architekturou DOXu.
V roce 2013 oslovil ředitel Centra DOX
Leoš Válka mezinárodně uznávaného architekta
Martina Rajniše, držitele
Ceny za přínos architektuře v oblasti udržitelného rozvoje za rok 2014 (Global Prize for Sustainable Architecture, 2014). Více než dva roky pak společně s odborníky na dřevěné stavby a ocel pracovali na návrhu
42 metrů dlouhé a 10 metrů široké konstrukce inspirované tvary obřích vzducholodí, které začaly křižovat oblohu na počátku 20. století.
Tvar vzducholodi je symbolický. První vzducholodě představovaly optimistické ideály nového bezprecedentního technologického pokroku. Svou pozoruhodnou monumentalitou a hypnotizující důstojností nepřestávaly fascinovat generace i dlouho poté, co zmizely z oblohy.
Vzducholodě vždy ztělesňovaly věčnou lidskou touhu létat a zároveň určitý utopický ideál. Vzducholoď nad Centrem DOX nese jméno jedné z nejznámějších postav utopické literatury.
Gulliver se stane prostorem pro setkávání současného umění s literaturou a program bude rozvíjet témata výstav Centra DOX, které charakterizuje kritická reflexe fungování dnešního světa.
Během slavnostního otevření vzducholoď pokřtili světově proslulí spistovatelé a umělci: Azar Nafisi, profesorka literatury a estetiky na Johns Hopkins University ve Washingtonu a autorka světově úspěšné knihy
Reading Lolita in Tehran: A Memoir in Books (2003), (česky
Jak jsme v Teheránu četly Lolitu, Paseka, 2011), která líčí období dvou let, než byla autorka roku 1997 přinucena Írán opustit. V této době organizovala ve svém teheránském domě týdenní debaty o zakázaných západních autorech, jichž se účastnily její bývalé studentky literatury z Teheránské univerzity.
Patrik Ouředník, česky a francouzsky tvořící spisovatel a překladatel žijící ve Francii, kam v roce 1984 emigroval. Velkého zahraničního ohlasu dosáhly jeho prózy
Ad acta (2006),
Příhodná chvíle, 1855 (2006) a zejména
Europeana. Stručné dějiny dvacátého věku (2001), která byla publikována ve dvaatřiceti jazycích a stala se tak nejpřekládanější českou knihou po roce 1989.
Petr Sís, mezinárodně uznávaný český umělec žijící v New Yorku, ilustrátor a autor knih pro děti, a
Bill Shipsey, zakladatel organizace Art for Amnesty, globálního programu Amnesty International propojujícího lidskoprávní svět se světem uměleckým.
V rámci zahajovacího večera byla rovněž představena nová
Tapisérie pro Václava Havla, která vznikla iniciativou Billa Shipseyho a podle návrhu Petra Síse pro novou budovu Václava Havla v Evropském parlamentu ve &Strasburku.
Ve věži Centra DOX byla současně zahájena
doprovodná výstava, která přiblíží myšlenkovou koncepci vzniku vzducholodi, její inspirační zdroje, technické řešení a proces výstavby.
Idea & Koncept: |
Leoš Válka |
Architekti: |
Martin Rajniš, Leoš Válka, David Kubík |
Projektanti: |
Dvořák & Partners |
Konstrukční řešení: |
Zbyněk &Srůtek – TIMBERDESIGN |
Hlavní dodavatel: |
STYLBAU s.r.o. |
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, 170 00, Praha 7
Otevřeno: Po 10–18, Út zavřeno, St a Pá 11–19, Čt 11 – 21, So–Ne 10–18.
Dox.cz