Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
TENKRÁT V MEXIKU - TV tip – mstitel s kytarovým pouzdrem znovu na scéněShahab Tolouie se vrací s další kapitolou projektu Moje cestaMagické kočky 2025: Snění nad kalendářem Festival ARCHITONY inovativně kombinuje hudbu a architekturuDas Filmfest ve 3 českých městechJubilejní Velký knižní čtvrtek – každý si najde svojeZatloukání hřebů – znepokojivý horor Viléma KoubkaPříběh kolouška Bambi v novém kabátěZázračná písně krajina završuje 20leté putování Anety LangerovéKdyž jsme byli sirotci85 roků by bylo spisovateli Jiřímu NavrátiloviUmění prostého života? Návod k použití
Manon Lescaut uváděná od loňského roku v Národním divadle je něžně jemná i překvapivě šokující. Inscenace v pojetí uměleckého ředitele činohry Daniela &Spinara je zasazena do moderní doby a dost výrazně zkracuje a mírně i přepracovává Nezvalovo klasické dílo.
Na prknech Národního divadla je Manon Lescaut ztvárněna historicky poprvé. Čekali jsme na ni sice dlouho, ale myslím, že to čekání za to stálo...
Už kvůli nádherným kulisám, které ode mne dostávají nejvyšší známku. Do obláčkového pokoje jsem zamilovaná stejně vášnivě jako Des Grieux do Manon. To především kvůli němu odpouštím tvůrcům i výjimku, kterou přece musí mít každé pravidlo. Zde se nechází v podobně nevkusného obrazu ženského klína, který v divákovi vzbuzuje nesouhlas - ale ano, krutě poukazuje na temnou stránku lehkovážné Manoniny povahy.
Zkrácené moderní ztvárnění Nezvalovu příběhu spíš pomohlo, než že by mu ublížilo. Zcela jinak pojatý závěr je pro mne sice trochu šokem, na druhou stranu i překvapením. Nevadí mi, přestože někteří jsou jím otráveni. Zklamáni. Já lituji jen jedné věci: že nesedím blíž jevišti. Z balkóna studuji kukátkem tváře a nevím, co sledovat dřív. O vůni kadidla se dozvídáme až z jiných recenzí, až na balkón cítit není. &Skoda. I když atmosféra Národního divadla zasáhne i na balkóny, stejný zážitek to není. Jeho sílu naštěstí umocňují Nezvalovy nádherné verše, kterými se dá proplout i se zavřenýma očima.
Manon je můj osud. Manon je můj osud.
Manon je všecko, co neznal jsem dosud.
Manon je první a poslední můj hřích,
nepoznat Manon, nemiloval bych.
Manon je motýl, Manon je včela.
Manon je růže, hozená do kostel.
Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel.
Manon je rozum, který mi uletěl!
Manon je dítě, Manon je plavovláska.
Manon je první a poslední má láska.
Manon je dnes i Nezvalova historie.
Manon je čas, který nám život pije.
Manon je jemnost polibku a erotický dech.
Manon je síla zármutku, zbytečný náš spěch.
Manon je... všecko!
Zdroj fotografií Patrika Boreckého: Národní divadlo
Vstupenky: nejbližší představení
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.