O spisovatelce
Jane Austenové jsme podobněji psali v článku VÁ&SEŇ CIT –viz http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=13500. Román ROZUM A CIT byl původně určen jen pro čtení v rodinném kruhu. Knižně vyšel až roku
1911 v nákladu tisíc výtisků. Prodával se během dvaceti měsíců a autorce vynesl nejen 140 liber, ale také příznivé kritiky. Dodnes patří mezi velmi čtenou a oblíbenou klasiku.
V centru pozornosti románu ROZUM A CIT je paní Dashwoodová
(Gemma Jonesová). Byla druhou manželkou sira Henryho Daswooda, který nečekaně umírá. Manželce ale zůstanou jen oči pro pláč. Rozsáhlý majetek dědí podle zákona syn z prvního manželství John (
James Fleet) s manželkou Fanny (
Harrison Walterová). A právě Fanny je příčinou toho, proč se vdova s třemi dcerami musí vystěhovat z rodného panství a ocitne se téměř bez prostředků. V domě vzdálených příbuzných strádají nouzí, dobráckou hloupostí hostitelů (pojatých až karikaturně) a hlavně tím, jak sehnat vhodné ženichy pro dcery na vdávání.
Sehnat ženicha, jak se zdá, je ten nejhlavnější problém – kdo by si vzal chudou byť krásnou a ušlechtilou dívku? Ve společnosti, kde majetek a postavení jsou prioritou se zdají být bez šancí. O tom, že by se zde mohl kromě rozumu uplatnit i cit v podobě lásky už nemůže být ani řeči. Každá ze dvou Dashwoodových dcer, které přicházejí v úvahu na vdávání, to řeší po svém, obě potkají své „osudové“ muže. Do Elinor (
Emma Thompsonová) se sice zamiluje Fannyin bratr Edward (
Hugh Brant), ale pod tlakem rodiny se jí však vzdává. Zoufalá dívka si však nakonec svoji životní lásku vybojuje. Mladší Marianne (
Kate Winsletová) prožije velké citové zklamání a nakonec po ztrátě iluzí se provdá za korektního plukovníka Brandona (
Alan Rickman). Tohle veškeré pachtění za emocemi a sňatkem sleduje a komentuje nejmladší dcera Margaret (
Emile Francoisová) ze svého stanoviště na vrcholu stromu.
Film přinese řadu
překvapení – pohříchu příjemných.
Scénář podle Austenové napsala představitelka Elinor Emma Thompsonová a z množství drobných epizod a minipříběhů knihy vybrala to skutečně podstatné. Senzací v pravém slova smyslu byl
výběr režiséra tohoto kostýmního dramatu. Stal se jím tchajwanec Ang Lee. Ten už si romantické drama vyzkoušel v rodné zemi (
Svatební hostina, známá i z našich kin) a zde také pokusil vyjádři střet západní a asijské kultury ve filmu
Tlačit rukama. Ukázalo se, že díky pečlivé přípravě je schopen se plně podřídit dobové látce a vnést do ní určitý
současný nadhled a tolik důležitý
prvek humoru. Na své postavy nepohlíží ani jako na chudinky sešněrované dobovou morálkou ani to nejsou bouřlivačky, které by se ze společnosti vymezovaly. Dívá se na ně s láskou a pochopením, což se přenáší i na diváka. Spíše trochu karikuje ostatní členy společnosti. Velice tomuto pohledu pomáhá
kamera Michaela Coultera – exteriérové záběry komponuje jako výtvarně krásné obrazy a dává jim emocionální náboj. Herecké výkony skvělých představitelů jsou bezchybné a plně odpovídají charakteru postav i duchu filmu.
ROZUM A CIT je kultivovaná moderní adaptace klasické předlohy. Pro své kvality získala v roce 1996 kromě dvou Zlatých globů také sedm nominací na
Oscara. Zlatou sošku si zaslouženě odnesla Emma Thmpsonová za scénář. Ang Lee byl oceněn na MFF v Berlíně Zlatým Medvědem za nejlepší film.
Foto: csfd.cz, 360.doc.com, kinomania.ru, ceskatelevize.cz
******************************
ROZUM A CIT (Sense and Sensibility)
Velká Británie 1995, režie Ang Lee
uvádí Nova Cinema ve středu 15. února od 20,00 hodin