Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 17.9.2024, svátek má Naděžda 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


POKLAD HRABĚTE CHAMARÉ – TV tip – nečekaný poklad českého filmu

28.07.2017   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

POKLAD HRABĚTE CHAMARÉ – TV tip – nečekaný poklad českého filmuMožná máte zafixováno jméno režiséra Zdeňka Trošky jako autora přízemních komedií typu SLUNCE, SENO A..., KAMEŇÁKŮ a BABOVŘESEK, které považujete za podřadnou a stupidní zábavu pro burany. Možná jste mu ochotni něco málo odpustit dík pohádkám O PRINCEZNĚ JASNĚNCE a hlavně PRINCEZNĚ ZE MLEJNA. Ale nyní zpozorněte - nezapomeňte se dívat na málokdy v televizi uváděný film POKLAD HRABĚTE CHAMARÉ. Nebudete věřit, jak mohl tento – podle mnohých „kýčař“ - být skvělým filmařem, kdyby se nezhlédl ve své zálibě v pivním humoru a kdyby tento humor nevynášel takové peníze na tržbách.






Pro svůj třetí celovečerní film si Zdeněk Troška vzal v roce 1984 za předlohu novelu spisovatele Aloise Jiráska POKLAD. Spisovatel, který – možná v dobré snaze – nám trochu zkreslil pohled na naše národní dějiny (hlavně na husitství a obrození), sice již v té době nebyl tak uctíván jako za dědečka Zdeňka Nejedlého, ale stále byl součástí školní povinné četby.  Scénárista Josef Hanzlík sáhl po méně známé Jiráskově práci a oprostil ji od vlasteneckého patosu, o němž kritik Arne Novák napsal, že je „návratem k světu rokokové a osvícenské šlechty josefínské, přiblížením se k rodnému kraji v Čechách severovýchodních, prvním pokusem o sledování slabounkých počátečních kořínků českého obrození národního.“ V duchu moderního přístupu se scénář soustřeďuje na střet pokrokové myšlenky náboženské svobody (a tím i svobody obecně), reprezentované mladým vídeňským lékařem dr. Kamenickým (Petr Svoboda) s reakčními silami temna, které zde reprezentuje fanatický abbé, jezuita ztělesněný Eduardem Cupákem.
Děj se odehrává kdesi v zapomenuté končině severních Čech, kde na zámku žije stárnoucí, chromá a životním zklamáním zatrpklá hraběnka Marie Karolina Chamaré. Její strašný sen – planoucí hranice knih, popravy lidí a vláda ďábla – je dramatickým začátkem filmu. A je to právě hraběnka – na rozdíl od titulu filmu i Jiráskovy novely – kdo je hlavní postavou Troškova filmu. Je málokdy viděnou dramatickou postavou, která se vyvíjí od zlobné zmrzačené stařeny, podléhající zhoubnému vlivu abbého a tajně reptající na Boha, k lidské síle nést svůj úděl a dík novým myšlenkám se odpoutat od tmářství a pohledět vstříc budoucnosti. Právě ona je tím katalyzátorem, kterým jsou nahlíženy všechny ostatní postavy včetně titulního hraběte, hledajícího poklad a nezajímající se o nic jiného. Je to mistrovská herecká studie Blanky Bohdanové, která úspornými, čistě filmovými prostředky jako pohledy očí, mimikou či sotva znatelnými gesty, dává své postavě náboj a filmu sílu.
V mozaikové struktuře střídá Troška řadu linií, navzájem spojených postavami, ale odvíjejících se nezávisle na sobě. Dočkáte se nejen zmíněné hraběnčiny proměny, ale i marného hledání pokladu, apokalyptické scény zatopení podzemní štoly či pronásledování Českých bratří. To vše v dramatickém, diváka nešetřícím pohledu, který se nebojí naturalistických scén, ale dovede je vystřídat idylickými chvílemi pohody. Většina scén na zámku je nasvícena tak, aby navozovala dojem tajemna a napětí, odpovídající atmosféře filmu. Barokní dekorace snesou romantické polohy, ale jde v nich vytvořit i tajemno anglického gotického románu. Mladý kameramen Jaroslav Brabec zde odvádí mimořádně precizní práci a dokázal na sebe plně upoutat pozornost. Jeho barevné ladění s virtuózním užíváním širokého spektra přitlumených barev (zejména černé, temně červené a temně hnědé) s bodovými světly plápolajích svící či oken prozářených sluncem a šerosvitná kompozice připomene styl barokních mistrů, v exteriérech pak upomene na plátna raně romantická.

Sám Troška film považoval tento film za „variaci-fantazii na téma Jiráskovy novely“ a přiznal, že nechtěl dělat ilustraci textu, ale vypuštěním nepodstatných motivů posílit to základní což je „konflikt tmářství a svobody ducha, který vydání tolerančního patentu provázel.“
Ať už máte Zdeňka Trošku zařazeného jakkoli, po zhlédnutí tohoto filmu, si nemůžete neříci, že je to velký filmařský talent. Bohužel zmarněný a rozmělněný na drobné a jen si tak v duchu představovat, jaký by mohl být film, o nějž Troška tolik stál a který se mu nepodařilo natočit -  příběh čachtické paní. Ale takto je to jen jeden z mnoha příkladů talentů, které dobou a dalším dílem vyšuměly. &Skoda.
Foto: ceskatelevize.cz, filmarena,cz, csfd.cz
**************************************
POKLAD HRABĚTE CHAMARÉ
ČSR 1984, režie Zdeněk Troška,
uvádí CS film v úterý 1. srpna ve 22,00 hodin








Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0564 s