Že Američané vedou válku v podstatě neustále je realitou dneška. Že natočili nepočítaně filmů s tématikou války – a nejen té druhé světové – víme všichni. Zdá se však, že témata podobných filmů se zdají být vyčerpána – od krutého utrpení vojáků až po jejich hrdinské činy – to už tu všechny bylo. Připočtěte si k tomu válečné střety jak vojáků tak techniky i atmosféru válečné vřavy, což je doloženo drsnými a diváka nešetřícími scénami a zdůrazňováno nezakrytým vlastenectvím a americkým smyslem pro spravedlnost a čest.
Z toho kruhu se film HARTOVA VÁLKA vyjímá jen částečně. Sice se hned v úvodu bojuje – to když americká stíhačka omylem bombarduje vlak se svými lidmi vezenými do zajetí. Pak však film sklouzne do
vězeňského dramatu. Kdo čeká kruté scény zacházení se zajatci i drsné vztahy mezi nimi navzájem ten se překvapivě nedočká. Místo toho se zde odehraje
klasické soudní drama jen s tím rozdílem, že má velmi neobvyklé kulisy.
Hlavní postavou filmu je nedostudovaný právník Thomas Hart (
Colin Farrell - viz foto). senátorský protekční synáček, který by jinak strávil válku někde v kanceláři. Až když je zajat si uvědomí co je to vlastně válka, prožije si dostatek fyzické bolesti při výslechu a je rád, že skončí v mírném zajateckém táboře. Zde dostane od nejvyššího velirtele Američanů plukovníka McNamary (
Bruce Willis) úkol
hájit černošského pilota Lincolna Scotta, který je obviněn z vraždy bílého vězně. Už předtím se zastane černochů před přesvědčeným rasistou Bedfordem (
Cole Hauser), bývalým policistou ze Saint Louis.
Soudní proces s tribunálem překvapivě německý velitel Visser (
Marcel Iures) povolí. Žalobcem má být skutečný právník kapitán Sisk (
Sam Jaeger). Hart se snaží dosáhnout spravedlnost pro neprávem obviněného klienta, aby posléze pochopil, jak je
proces zinscenovaný kdo je skutečným vrahem a proč a z jakých ušlechtilých pohnutek byl k tomu donucen...
Bruce Willis
HARTOVA VÁLKA spojuje několik žánrů –
klasický válečný film, vězeňské drama, soudní drama – ne vždy ovšem ku prospěchu zdárného výsledku. Nepatří k nejlepším válečným filmům, ale
může zaujmout už třeba obsazením drsného ale charismatického
Bruce Willise v tak trochu klasičtější roli. Film těží z
literární předlohy Johna Katzenbacha, jenž využil zážitků svého otce a zkušené
režie Gregory Hoblita. Ten se do soudní síně podíval již ve svém debutu PRVOTNÍ STRACH a pak natočil ANDĚLA SMRTI, film, ve kterém kombinoval kriminální drama s nadpřirozenem a snažil se vysvětlit povahu zla. Ve FREKVENCI si zase pohrál s časovou smyčkou a velký úspěch měl jeho mysteriózní thriller OKAMŽIK ZLOMU. Jak najdete v charakteristice na csfd.cz
„Ve filmech Gregory Hoblita je zřejmá vášnivá snaha a ochota zkoumat stav emocí, charakterů a chování lidí.“ V HARTOVĚ VÁLCE se zamýšlí nad
postavením válečných zajatců (i když zajatecký tábor je přespříliš „fešácký“), rozehrává
rasistický motiv a hlavně (stejně jako mnoho hollywoodských filmů) hraje až příliš okatě na strunu amerického
hrdinství, pojetí osobní cti a životních priorit. Vše oživuje
drastická kamera Alara Kavila a
hudba zkušené Rachel Portmanové, která se může pochlubit Oscarem za film EMMA a Zlatým globem za ČOKOLÁDU.
Marcel Iures, Colin Farrell, Bruce Willis
Jedním z důvodů proč film musí zaujmout právě českého diváka je také v tom, že
byl točen u nás – konkrétně ve vojenském prostoru
Milovice. Tehdy se spustil velký hon fotografů a reportérů (profesionálních i amatérských) na Bruce Willise a jeho manželku Demi Mooreovou, která do Česka přijela i se svými dětmi. Nebyla to jeho jediná nepříjemnost - v Praze, kde po třicet natáčecích dnů bydlel, byl přepaden a okraden. Sekvence napadení vlaku stíhačkami se natáčela v městečku
Zvoleněves, snímalo ji jedenáct kamer. Zasněžený hrad v úvodu je hrad
Kost nedaleko Jičína, zasněžená krajina, která leží ve filmu poblíž, je ve skutečnosti z okolí
Hudlic. Natáčení se zúčastnilo dohromady třicet tisíc komparzistů - mužů. Ve velkých scénách v táboře jich účinkuje vždy minimálně třista.
Foto: csfd.cz, najfilmy.sk
***********************************
HARTOVA VÁLKA (Hart´s War)
USA 2002, režie Gregory Hoblit
uvádí Prima Max v úterý 5. září od 21,55 hodin