Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  středa 4.12.2024, svátek má Barbora 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE - TV tip

29.07.2022   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE - TV tip 
Dokonalý filmový přepis stejnojmenné divadelní hry Tennessee Williamse, která  patří k nejhranějším titulům světové dramatiky a je dobře známá i z českých jevišť. Komorní psychologické drama s vynikajícími hereckými výkony Elizabeth Taylorové a Paula Newmana.




Když dramatik Tennesee Williams napsal v roce 1955 tuto svoji hru netušil, že bude patřit k jeho nejúspěšnějším a že za ni získá Pulitzerovu cenu. Když se Hollywood o tři roky po premiéře pustil do jejího zfilmování byl na post režiséra vybrán tehdy šestačtyřicetiletý Richard Brooks (1912-1992) , mající za sebou několik žánrových snímků a zajímavý film DŽUNGLE PŘED TABULÍ (později se proslavil např. filmy SLADKÝ PTÁK MLÁDÍ, LORD JIM, PROFESIONÁLOVÉ či CHLADNOKREVNĚ). Nijak se nesnažil potlačit divadelní předlohu, nechává naplno vyznít všechny dialogy a emotivní scény natáčí hlavně ve velkých celcích. Kromě expresivního úvodu, kdy si opilý hlavní hrdina zlomí při běhu kotník, situuje prakticky celý film do jediného dne a do jedné scény v domě farmáře Biga Daddyho ležícího v jedné části mississipské delty.

U příležitosti pětašedesátých narozenin farmáře Pollitta, zvaného Velký táta (Burl Ives) se v jeho domě sešla celá rodina - dva zcela rozdílní synové Gooper a Brick s manželkami. Na první pohled spořádaná rodinka, ale rodinná svornost je lež.  Gopper (Jack Carson) se netají tím, že usiluje především o otcovy bavlníkové plantáže, a je již léta šťastně ženatý s chamtivou manželkou Maye (Madeleine Sherwoodová), s níž má čtyři děti. V centru pozornosti je však druhý ze synů Brick (Paul Newman) a jeho manželka Maggie (Elizabeth Taylorová). Jejich komplikovaný vztah plný hádek trvá již tři roky a ač Maggie usiluje o to mít dítě, Brick to rezolutně odmítá. Zatímco se bývalý fotbalista Brick utápí v alkoholu jeho manželka se snaží svého milovaného muže přesvědčit všemi možnými způsoby. Brick ji však odhání, vymlouvá se na impotenci a jen těžko si přiznává, že v pozadí jeho problémů je sebevražda jeho někdejšího intimního přítele.
Většina filmu je jedna velká manželská hádka. Houstne napětí mezi členy rodiny, kde Velký táta netuší, že jeho narozeniny budou, vzhledem k neléčitelné chorobě, jeho poslední, Gooperovy děti – podle Maggie „bezkrké příšery“ stále ječí a hádají se, Brick je zlomený a bez vůle, jen Maggie bojuje o svého muže a jako kočka používá všech dostupných zbraní. Jak napsal Michael Töteberg „hned prská, hned přede a dovede použít i drápky.“ Přesto závěr filmu vychází docela smířlivě.

Film dává možnost vidět dvě skutečné super hvězdy filmového plátna a to v době jejich plného lesku a slávy. Paul Newman (za roli Bricka poprvé nominován na Oscara) zde jakoby nahradil Marlona Branda a vyzařuje sexuální napětí. Elisabeth Taylorová (rovně za roli nominována na Oscara) v roli šíleně zamilované ženy přesvědčuje smyslem pro dramatické napětí a její role plně odpovídá titulu hry i filmu. Přestože ji Brick odhání, nenechá se ve své lásce i touze zlomit, je si vědoma svých půvabů a věří, že dosáhne svého. Vedle nich exceluje i Burl Ives, který si ve filmu zopakoval roli, s níž slavil úspěchy na broadwayské scéně.
Je třeba vzít v úvahu, že v době kdy platil v USA tzv. Haysovův kodex mravnosti, který umravnil hollywoodskou kinematografii až neúměrnou mírou, je sexuální napětí ve filmu překvapivě silně cítit – byť jen v náznacích, gestech, pohledech, je diskrétní a obejde se bez jediného polibku. Typickými příklady jsou scény, kdy si Maggie natahuje nové punčochy a ptá se, zda má rovně švy nebo si všimněte, jak Brick drží v ruce sklenici s whisky. Stejně tak je latentně skryta Brickova homosexualita, i když pozorný divák ji vycítí.
Film sice v Oscarovém klání na žádnou sošku nedosáhl, ale svou dusnou atmosférou, v níž se „kupí sexuální komplexy, žárlivost a prolhanost, nenávist a neurózy“, které se nakonec vybijí „v očistné bouři,“ patří k dílům, které se právem zařadila do zlatého fondu kinematografie. Rozhodně stojí za zhlédnutí.
**********************************************
KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE
(Cat on a Hot Tin Roof), USA 1958, režie Richard Brooks,
uvádí v sobotu 6. srpna ČT art od 21,45 hodin





 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0416 s