Luboš Plný Centru současného umění DOX
03.01.2018
Aneta Šimonková
Výtvarné umění
Výstava v Centru současného umění DOX představí průřez tvorbou Luboše Plného, který se stal jediným českým autorem zastoupeným na mezinárodní expozici Viva Arte Viva! letošního Bienále současného umění v Benátkách. Výstava, která je dosud největší samostatnou prezentací tohoto umělce v České republice, je zároveň koncipována s jistou nadsázkou jako hommage životu a dílu tohoto umělce-autodidakta a jeho úspěchu na mezinárodní výtvarné scéně.
Tvorba Luboše Plného má charakter celoživotního konceptuálního projektu, ve kterém je výtvarná práce úzce propojena s quasi-vědeckými experimenty na vlastním těle.
Luboš Plný se narodil 4. 11. 1961 v České Lípě. Vyučil se elektromechanikem a následně byl sedm let zaměstnán u Českých drah. Po odchodu do Prahy se živil jako uklízeč v Domě módy, prodavač v antikvariátu, hlídač v galerii, jako malíř cínových vojáčků nebo model na Akademii výtvarných umění.
Leitmotivem tvorby tohoto umělce je fascinace lidským tělem, jeho fungováním, stárnutím a smrtelností. V dětství pitval mrtvá zvířata, později se účastnil pitev lidí, absolvoval dokonce hrobnický kurz. Své vlastní tělo podrobuje četným pokusům, které pak tvoří základ jeho výtvarného projevu. Námětem jeho děl se stala například léčba nespavosti, porod syna Vincenta Luciena nebo operace štítné žlázy. Hlavní kapitolou jeho tvorby jsou „anatomické autoportréty“, které mají autoterapeutickou funkci, a zároveň jsou i jeho svébytným deníkem.
Kresby doplněné akrylovou malbou, koláže a asambláže zobrazují lidské tělo rozfázované na horizontálně vedené plátky. Jednotlivé vrstvy – kůže, svalstvo, kosti, cévní systém a samotné orgány, jsou znázorněny odlišnými barvami a dohromady tvoří hustou filigránskou síť. Každé dílo je opatřeno záznamy o průběhu svého vzniku.
Přestože právě svými „anatomickými autoportréty“ se proslavil nejvíce, pro Luboše Plného má největší význam jeho projekt Akademický model. Ten je prezentován hned v úvodu výstavy spolu s díly, která sklidila úspěch na letošním Benátském bienále. Projekt Akademický model zahrnuje doporučující dopisy umělců, lékařská osvědčení, psychologické posudky a fotografie, na kterých se Luboš Plný stylizoval do pozic postav z historie umění. Na základě této dokumentace Plnému roku 2000 rektor AVU udělil doposud neexistující titul „akademický model“. Od té doby namísto podpisu používá kulaté razítko se znakem Diskobola lemovaným svým jménem a titulem.
Součástí tvorby Luboše Plného je také výroba erotických hraček. Jistá brutalita a rituálně-magický charakter jeho tvorby jsou zde vyváženy humorem a hravostí. Pro výstavu v Centru DOX vzniklo zcela nová instalace s názvem Ruční práce. Kolekce absurdních „erotických pomůcek“ působí jako arsenál rafinovaných mučících nástrojů smontovaných z fragmentů nábytku, instalatérských trubek, kousků dětských hraček, paroží nebo z flakónů na parfémy. Vzájemně pospojované vytvářejí tyto instrumenty sebeuspokojující perpetuum mobile nekonečné slasti a utrpení.
Pražskému publiku byla tvorba Luboše Plného doposud představena především v rámci výstav mezinárodního art brut (abcd, sbírka art brut, GHMP, Dům U Kamenného zvonu, 2006; Anatomia Metamorphosis, Museum Montanelli, 2011; Art Brut Live, DOX, 2015). Samostatné výstavy mu uspořádaly pražské galerie Millenium (2002) a Artinbox (2017). Výstava Viva Luboš Plný! v DOXu je jeho doposud největší samostatnou prezentací v České republice.
Díla na výstavu zapůjčili: Sbírka abcd/Bruno Decharme, Nadace DrAK, spolek Tichy Ocean a další soukromí sběratelé.
Pořadatelé: ABCD (Paris-Praha) a Centrum současného umění DOX
Kurátorský tým: Ivana Brádková, Nadia Rovderová, Terezie Zemánková
DOPROVODNÝ PROGRAM
28. 1. | 16h + 11. 3. | 16h Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkami.