Poprvé
Bergman točí v cizině, dobrovolně opouští &Svédsko po daňové aféře.
V těžké depresi si vybírá námět odpovídající jeho duševnímu stavu – chce svým filmem financovaným (poprvé a naposledy částečně) Hollywoodem vystihnout
hysterickou atmosféru nárůstu fašizmu v Německu na konci 20. let. Sám řekl, že v té době v Německu byl a vše tam na něho působilo přímo
démonicky. Mnohaletý kritický odstup od zážitků svého ranného dětství Bergman přetavil do
expresivně pojatého díla, v němž hledá kořeny pozdějšího německého vývoje. Byla na příčině velká hospodářské krize, kdy jeden dolar se kupoval za několik milionů marek a kdy hladovějící lidé se rvali o maso mrtvého koně na ulici, jak to ukazuje ve filmu? Byl to alkohol, který u osudem nelítostně zmítaných lidí přinesl pocit útěchy a byly to stále hlasitější výroky Hitlera a jeho kumpánů, kteří slibovali lepší zítřek?
Jsme v době krize, objevují se první nacistické bojůvky a útoky na Židy a jejich majetek.
V této atmosféře se pohybují dva cirkusoví artisté, oba židovského původu -
Abel a Manuela Rosenbergovi. Abel vystupuje v cirkuse, Manuela zpívá v podřadném tingl tanglu. Abel se jednoho dne vrací do nevábného penzionu a najde svého bratra s prostřelenou hlavou. Nevěří, že jde o sebevraždu. Vzápětí přijde o práci.
Kriminální zápletka, jíž film začíná, se díky komisaři Baurovi (
Gert Prőbe), dostává do spirály, v níž jako podezřelý uvízne právě Abel. Když však komisař zavede Abela do márnice, kde má identifikovat řadu dalších známých, kteří z
emřeli údajně sebevraždou, je jasné, že není vrahem on, ale, že
půjde o něco daleko hrůznějšího. Nervově labilní Abel málem ztrácí rozum. Náhodně potká dávného přítele lékaře Hanse Vergeruse (
Heinz Bennent), který jim oběma poskytne útočiště i práci ve špitálu sv. Anny. Abel tam začne pracovat v archivu a Manuela v prádelně. Jejich osudy se rozplétají v bludišti podzemí špitálu a končí
nečekaným odhalením temného pozadí pravdy nejen o Maxově smrti, ale i svědčí i o
zrůdnosti ideologie, které mnozí Němci podléhají.
Bergmanův film je postaven na
kriminálním případu, ale obsahuje také prvky
psychologického thrilleru, je v něm
kafkovské bloudění v labyrintu kliniky i vztahů a řada pro Bergmana typických
symbolů. Je
zároveň realistický v pohledu na Německo dvacátých let, psychologický v ponoru do trýzněných duší a
naznačuje nebezpečí, které se skrývá v moci a je podnícené strachem ze ztráty životních jistot. Je to
film plný nejistot, komplexů, pocitů viny a strachu, což vše odpovídá době, v níž se příběh odehrává. Je to
další pokus o analýzu podhoubí, z něhož se rodil nacizmus. Zobrazením klimatu doby se řadí po bok takových velkofilmů jako třeba Viscontiho SOUMRAK BOHŮ, výběrem hlavní postavy umělce kSzabóovu MEFISTOVI či expresivním laděním k Brynychovu filmu ..a PÁTÝ JEZDEC JE STRACH.
Pro postavu Abela si producent přál Dustina Hoffmana. Ten však roli odmítl a Bergman si prosadil jiného
amerického herce Davida Carradina, známého dosud jen z televizních seriálů a cyklu filmů s tématikou Kung-Fu. Postavu Manuely svěřil své exmanželce
Liv Ulmannové. Její úloha pasivní menželky ji však příliš nesvědčila a jako tanečnici a zpěvačku v podřadném kabaretu ji skoro nepoznáte.
Přijetí filmu HADÍ VEJCE bylo v Německu rozporuplné. Jedni, jako „Stern,“ v něm viděli
„horror-baladu“, jiní jej cítí jako pokračování v tradici expresionistických filmů němé éry: Další je posuzovali jako
„kukaččí vejce“ podstrčené Němcům nevděčným cizincem. V komentáři Spieglu se píše, že
„se nepočítá záměrně spletená akce, protkaná kafkovskými nočními můrami - počítá se atmosféra, která získala přesvědčivý tvar. Bergman nic nekarikuje, vyvolává ducha Německa, v němž se narušil řád a pořádek.“
Foto: csfd.cz, videobuster.de, filmstarts.de
*************************************
HADÍ VEJCE
(The Serpent‘ s Egg, Das Schlangenei)
USA, Západní Německo 1944
režie Ingmar Bergman
uvádí ČT art v úterý 10. července od 20,20 hodin