Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  neděle 6.10.2024, svátek má Hanuš 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Proč neslavím Vánoce

15.12.2004   Martina Bittnerová   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Proč neslavím VánoceVánoce na nás útočí ze všech stran a v posledních pár letech už téměř vždy od října. V každém letáku, časopise i na internetu se najdou „lákavé nabídky“ na úžasné dárky, jednoduše je to skutečně tragické, jak se komerčně zneužilo původně křesťanského svátku, který měl nás pozemské človíčky donutit zastavit se a najít si čas hlavně na své blízké. Nepatřím k zastáncům starých pořádků a netruchlím po frontách na pomeranče, kdy jsme si směli koupit 1 kilo na člověka, ale na druhou stranu tím, že obchody zely spíše prázdnotou a ani těch peněz moc nebylo, mohli jsme skutečně užívat více „pravých Vánoc“, tedy ti, jenž nevyměnili Ježíška za Dědu Mráze a neudávali věřící chodící pravidelně do kostela.

Po listopadové euforii jsme sice utáhli opasky, ale otevřely se hranice a s nimi přišlo i mnoho nového. A hlavně ruského „nosiče dárků“ vystřídal Santa Claus, o němž si Američané myslí, že pochází z Evropy a že celá Evropa ho uznává, jak mi onehda vysvětloval jeden rodilý Američan. Kýčovité postavy Santy na nás mávají z obchodů, můžeme Santu mít ve všech možných velikostech, ale co s ním, když v Čechách jsme ctili a snad ještě ctíme Ježíška.

Přiznám se, že přepadne-li mě sentimentalita, vidím tak nějak vzdáleně sebe coby malé děvče, které z oken přízemního bytu v paneláku v Čimicích vyhlíží na obloze Ježíška, zda nenese vysněnou panenku s dlouhými vlásky. Obávám se ale, že tato idylka už většinou vymizela a i čtyřleté děti tuší, že objem dárků závisí na solventnosti rodičů.

Zatímco v mnoha ohledech za západními trendy zaostáváme, v otázce Vánoc nezaostáváme téměř v ničem, což se mi potvrdilo při mé listopadové návštěvě Kodaně. V Dánsku totiž také „slaví“ Vánoce už od začátku října, což mi sdělila jedna příjemná místní obyvatelka. Ulice Kodaně jsou plné výzdoby a letáky vybízí k výhodným nákupům. Kdyby některé obchody neměly nápisy v dánštině, či procházející davy nemluvily dánsky a švédsky, našinec by si připadal téměř jak v Praze. A i Vánoční trhy v Kodani mají. Ve staré kouzelné čtvrti Nyhavn a pak hlavně v zábavním parku Tivoli, což je obdoba našeho „Juldy Fuldy“,dnes známého pod názvem „Výstaviště“ ale s tím, že se v něm nachází atrakce a v létě se konají koncerty a různé jiné zábavy. Na podzim se můžete svézt třeba na obří horské dráze. Děti naopak využívají kupodivu tradičních kolotočů a pak hlavně všude visí tisíce malých žárovek, stylová výzdoba a ve všech obchůdcích a stáncích mají stovky stejných Santů, andělů, ozdob na stromeček a všeho dalšího, bez čehož bychom zřejmě Vánoce snad už ani nepřežili. Uprostřed nakupujících Dánů, světýlek a báněk jsem si uvědomila, jak jsou Vánoce najednou hnusné a kýčovité a že si připadám už tak Vánocemi přesycená, že nebudu doma nic zdobit, nic vylepšovat, prostě pominu jakoukoliv „sváteční atmosféru“. Uprostřed Tivoli v dánské metropoli jsem si uvědomila, že vlastně Vánoce poslední roky nemám ráda a přemýšlela jsem nad tím, zda na nich mohu najít ještě vůbec něco hezkého. A když jsem zamyšlená narazila na plyšovou postavu Santy téměř v životní velikosti, který kýval tupě hlavou, vysvětlila jsem své nové švédské kamarádce, proč Santu nesnáším a že letos Vánoce slavit nebudu. Ta se usmála a s ledovým klidem mi objasnila, že amerikanizace dorazila i do Švédska, neboť tradičního vánočního skřítka, který naděloval dětem dárky, což kupříkladu zaznamenala i ve svých knihách spisovatelka Astrid Lindgrenová, vystřídal „americký pupkáč v červenobílém munduru“.

I když jsem z Dánska už nějaký ten pátek doma, předvánoční šílenství mě nechává chladnou a těch pár dárků, co mám vymyšlených, zvládnu pořídit těsně před 24. prosincem. Vánoční trhy se stánky ignoruji a Štědrý den strávím na návštěvě. Jsem klidná, doma udržuji stav mírného nepořádku a Pražané obtěžkaní vánočními nákupy ve mně vyvolávají lehké pousmání. A co mě může hřát na duši nejvíc je to, že nemám děti. Pak bych si totiž onen luxus ignorace předvánočního shonu mohla těžko dovolit.





Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Zdeněk Pilný - 15.12.2004 - 8:27

Konečně spřízněná duše. I já jsem letos vyhlásil takovou ignorační stávku. Je nás možná víc, než by se dalo tušit, na druhou stranu je to škoda. Vánoce opravdu bývaly krásným obdobím.


Od: yorika - 15.12.2004 - 8:39

Vánoce mají být klidné
Vzpomínám si na Vánoce, kdy moje maminkan unavená s nákupů, uklízení a vaření sedla ke štědrovčerní večeři a již ten pohled na ni u mne zanechal rozhodnutí do budoucna, že takto já "bláznit" nebudu, jenže pokud máte malé děti, tak se do toho kolotoče dostanete a nějak to nejde zastavit, až nyní kdy jsou děti dospělé, si dělám ten pravý klid a pohodu, jde to, nějaké velké gruntování není potřeba, když si v bytě udrujete pořádek po celý rok, nákupy hory potravin není třeba, jen se nenechat unést, vždyt to jde jíst, tak jako jindy, na co se přecpávat, ten krásný Štědrý večer při svíčce je opravdu klidný, plný pohody, protože máte celý den na to čas, aby jste uvařili večeři, která tu sváteční atmosféru umocní.V.


Od: Martina - 15.12.2004 - 8:43

Nechtěla jsem brojit proti Vánocům, mívala jsem je opravdu moc ráda, ale to, co se z nich stalo...


Od: Hana Formánková - 15.12.2004 - 8:50

Souhlasím všema deseti, ano opravdu se díky komerci a západním trendům stává z Vánoc kýč. Výzdoba všude přeplácáná, přesycená, a za chvíli začne reklama na vánoce už v létě, protože to stále posunují.


Od: basi - 15.12.2004 - 11:38

Vánoční klid v duši...?
"A co mě může hřát na duši nejvíc je to, že nemám děti. " ... aspoň něco vás hřeje na duši, Martino, z Vašich řádek totiž opět čiší chlad.


Od: Martina - 15.12.2004 - 11:49

Myslím,že není dobré hledat skryté významy a odhadovat autora... Pokud bych měla děti, tak je jasné, že bych se honila a snažila, abych jim připravila co nejhezčí Vánoce, ale takhle mohu setrvat v lehké letargii a o tom to je, čtete mezi řádky něco, co tam prostě není...


Od: Hana Formánková - 15.12.2004 - 13:41

basi
Mně taky hřeje na duši, že už mám dítě dospělé a můžu si dovolit stejný luxus jako Martina ignoraci vánočního shonu. Z článku, který krtizuje kýčovitost vánoční komerční výzdoby, já osobně cítím, autorčin citlivý estetický vkus, nikoli chlad. Asi záleží na tom, jak kdo ta slova vnímá. Ne každý, kdo má děti, musí být zákonnitě citlivý, to by pak u nás nebylo tolik týraných dětí. A ne každý kdo nechce mít děti, nemusí být zákonitě necitlivý, může to být totiž důkaz jeho zodpovědnosti, zvlášť v dnešní finačně nejisté době.


Od: Lucie - 15.12.2004 - 21:21

Já jsem se snazila stále drzet na uzde...ale uz jsem také vysvetlovala svým anglickým prátelum, ze u nás máme Jezíska a ne tlustýho Santu Klause...(a to jsem jim nerekla, ze si myslím, ze to je debil...Santa of course)


Od: Leo - 15.12.2004 - 23:15

Usmívejte se
Všichni se rozhlídněte... Teď se otočte, a na všechny lidi se hezky podívejte. Usmějte se. Ještě víc se usmějte...A jestli Vám to vydrží, budete mít krásné vánoce.


Od: basi - 15.12.2004 - 23:25

Čtu další stať o tom, co Martina Bittnerová nemá r
"Co mě může hřát na duši nejvíc je to, že nemám děti" není nic vyčteného mezi řádky, ta formulace zdá se mi poněkud nešťastnou, nicméně právě ta tolik nestudí, protože je zřejmé, jak to Martina myslela... Mimochodem, já mám děti, vánoce chystám, respektive mám je dávno nachystané, nijak se nehoním, protože generální úklid bytu bych provedla v listopadu tak jako tak a potkat někde cestou hezký dárek pro někoho, koho mám ráda, mít na něj peníze a těšit se, jak potěší, mě nijak nezatěžuje, naopak...A v prosinci je čas koncertů, setkání s lidmi, podbarvených atmosférou blížících se vánoc, atd. atd... To jsou zase naše vánoce :)


Od: yorika - 16.12.2004 - 10:13

Ano, usmívat
Leo, ano usmívat se, to je potřeba, úsměv zahřeje, "člověk není dokonale ustrojen, nenosí-li na tváři úsměv"


Od: Hana Formánková - 16.12.2004 - 10:21

Lucie
:-)


Od: Hana Formánková - 16.12.2004 - 10:23

basi. Leo, yorika.
Ano, užívejme si každý Vánoce po svým a usmívejme se, vždy´t každý má právo mít svůj názor, a protože se jeho názor liší od jiného názoru, nemusí být ten druhý špatný ani studený :-)


Od: Soňa - 16.12.2004 - 10:30

Souhlasím s basi
I já se přidám do diskuse a plně souhlasím s basi.Rovněž i já mám děti a na vánoce se těším především kvůli nim.Je to jedna z nejkrásnějších věcí, vidět ty jejich rozzářené oči před vánočním stromečkem.A nemyslím si, že je pravdou,že 4-leté děti nevěří na Ježíška. Mé dceři je 8 let a v Ježíškovi má zatím naprostou jistotu.Ani jí nenapadne, že bych dárky mohla kupovat já. Mému synovi je 10 let a ačkoli má tušení, že dárky kupují rodiče, pořád v něm cítím tu jeho naději, že na tom Ježíškovi přece jen trochu pravdy bude.Co se týká zdobení bytu,děláme to všichni společně a těšíme se na to.Vybíráme ozdoby a svíčky a domlouváme se,kam a co pověsit, aby, jak říkají děti"to bylo u nás doma hezké a Ježíškovi se u nás líbilo".O Santa Clausovi u nás nepadlo nikdy ještě ani slovo,možná ho děti znají z televize a z obrázků, ale jinak by je ani nanapadlo,že by jim dárky mohl přinést někdo jiný, než Ježíšek.No a co se týká vánočního úklidu,děláme všechno postupně a v klidu.Cukroví peču, protože to děti baví, vykrajovat různé tvary a dávat těsto do formiček. A když už je to bavit přestane, tak prostě už nepečeme. Možná je trochu větší práce s vybíráním a kupováním dárků,ale na druhou stranu mi to dělá radost, když si představím, jak je pak moje rodina bude rozbalovat pod vánočním stromečkem a bude se z nich těšit.Opravdu tedy žádnými stresy netrpím a na vánoce se moc těším. A co mě může hřát na duši nejvíc je to, že mám děti.


Od: Kocour - 16.12.2004 - 10:42

Jehovisti vás uvítají!
Jehovisté také neslaví Vánoce. Tvrdí, že se Ježíš narodil v říjnu a že jsou na sebe hodní a štědří celý rok, takže Vánoce nepotřebují. Zkuste to u nich. Taky plivou na všechno, co sami neuznávají. Popadnou vás s otevřenou náručí.


Od: Ika - 16.12.2004 - 19:19

Hezké Vánoce!
No,Martino, jsem ráda, že nejsem sama, kdo se zarazil nad Vaším uspokojením ....co mě může hřát na duši nejvíc je to, že nemám děti. Možná jsou to opravdu jen nevhodně volená slova? Přiznám se, že Vánoce teď také moc nemusím, ale důvod je úplně někde jinde a nechci se o něm rozepisovat. Moje vzpomínky na krásné Vánoce jsou ale vždy spojeny s dětmi a to ať soutrozenci, vlastními dětmi anebo vnoučaty. Mohou být rozzářenější a šťastnější oči, než oči dětí? A nemusí být pod stromečkem zrovna počítač nebo mobilní telefon závratné sumy.Vy sama se připravujete o radost vybírat s láskou a pak se ještě nějakou dobu těšit dárky, které potěší, až je ti druzí, které máte ráda, najdou pod stromečkem. Přeji Vám, aby Vám ty letošní Vánoce přinesly radost!


Od: Hana Formánková - 17.12.2004 - 12:58

Soňa, Ika
Soňa tvé pocity a radosti sdílí každá matka, která má malé děti. Vánoce se totiž dělají hlavně kvůli dětem. Ale znám spoustu matek ,které mají velké děti, a které už Vánoce tolik neprožívají, ani stromeček nestrojí. Možná až budeš mít děti odrostlé či dospělé nebudeš Vánoce tolik slavit ani prožívat stejně tak jako ostatní matky dospělých dětí. Zkrátka každý slaví Vánoce podle svého a tam kde nesjou děti vypadají Vánoce jinak, než tam, kde jsou malé děti.


Od: Hana Formánková - 17.12.2004 - 13:07

Ika
Milá Iko, slova... co mě může hřát na duši nejvíc je to,že nemám děti.... jsou slova, která jsou vytržená z kontextu a pak samozřejmě působí dost chladně a divně.
Ovšem když ta slova nevatrhneem z kontextu, tak zjistíme, že autorka nejásá nad tím, že nemá děti, ale naopak dává najevo, že kdyby děti měla, nemohla by si dovolit tne luxus a ignorovat vánoční šílenství, protože by svým dětem, chtěla dopřát krásné a radostné Vánoce stejně jako vy, basi a Soňa.
A o radost z dávání dárků se nepřipravuje, protože píše, že nějaké dárky taky bude pořizovat, a určitě i s láskou, výdyť dárky s láskou nedáváme jen dětem.


Od: girasole - 17.12.2004 - 15:27

Já dítě mám....
jsem už pár let rozvedená a vánoce slavíme sami dva (někdy s dědou a babičkou). Ale nemám pocit, že bych se honila. Dárky pod stromeček nám stále nosí Ježíšek. A vůbec nevadí, že syn ví od svých asi 6 let, jakým skutečným způsobem se dárečky pod stromeček dostávají. Naopak, řekla bych, že si více užívá vánoc právě proto, že sám mohl někoho obdarovat a připravit mu překvapení v podobě nějaké hezké maličkosti - většinou vlastoručně udělané. Uklízím průběžně celý rok, takže ani týden před vánoci neblázním s mimořádným úklidem. Kdysi jsem velmi ráda pekla. Ale protože jsem hodně zaměstnaná. raději koupím cukroví u našeho skvělého cukráře a před vánoci jdeme se synem do divadla, do kina, na výlet... Na štědrý den se před večeří spolu procházíme lesem a do nejbližšího krmelce neseme mrkev a jablka pro zvířátka. Syn má letos deset a myslím si, že si vánoce spolu užíváme jako velmi hezké svátky, kdy můžeme být více spolu. Přeji Vám totéž :-)


Od: Hana Formánková - 18.12.2004 - 16:28

Všem. Tak nám tady z toho vznikla hezká pohodová debata, kdo a jak tráví Vánoce, doufám, že se v ní bude pokračovat. Přijemné prožití Vánočních svátků přeji všem diskutujícím. :-)


Od: Jiří Kočí - 18.12.2004 - 16:56

Santa Claus pochází z Holandska, myslím


Od: Hana Formánková - 20.12.2004 - 11:38

Jirka
Kdybys pořádně čet neraweb, věděl bys odkud pochází :-)


Od: Radek Dolanský - 20.12.2004 - 15:28

Jsem na větvi z toho co dovedou někteří "věštci" vydedukovat na základě článku o komercionalizaci (amerikanizaci?) vánoc. Autorka pouze sdělila svůj názor na dnešní prožívání vánoc v globále! A vy se tady začnete dohadovat o tom kdo má děti a kdo ne. Zavání to Bleskem, takové "zaručené" dohady. Vést dialog neznamená druhého urážet, ale naslouchat. I naprostý nesouhlas se dá vyjádřit slušně. A ne "Ty volíš Ježíška? Tak dostaneš do držky, protože my volíme Santu.


Od: Martina Bittnerová - 21.12.2004 - 15:01

MIlí čtenáři, bohužel nemám momentálně čas Vám všem odpovědět individuálně, ale tak tedy - dárky jsem nakoupila a Štědrý večer strávím na návštěvě, takže tradici dodržím,ale tenhle článek byl prostě o něčem tak trochu jiném...


Od: desodores - 21.12.2004 - 20:13

zaměstnaný.....
Dovolím si trochu jiný pohled : Jako zaměstnaný otec mám málo času na vše a proto je mi milé že vánoce tak medializují ...kdyby ne ani bych si pořádně nevšiml že jsou... byl by to jen další pracovní den ...a tradice jsou velmi hezké (PS:santové , valentýnové a jiné bestie u nás doma nemají šanci)


Od: Kocour - 22.12.2004 - 13:34

Asi jsme tady méně chápaví
Můžete nám, autorko, tedy pěkně po lopatě vysvětlit, o čem že váš spisek je? Asi jsme tady všichni nebo většina tupci, neboť já (a několik dalších, z jejich reakcí soudě) jsem si toto slohové cvičení vyložil jako váš další plivanec na něco, co se vám osobně nelíbí a co nemáte ráda. Každý, kdo tento web čte, dávno ví, že je to váš zavedený styl: něco nebo někoho - často dost nevybíravě - napadnout a pak se doma u toho křenit, jak ti dotčení reagují. Nakonec pak napíšete, že "nikdo, opakuji, nikdo nepochopil o čem jsem psala". Psychologové tomu říkají komplex zneuznaného génia. Dle mne je v tom ještě něco mindráků z psaveckých neúspěchů (protože vaše dílka se ani při nejlepší vůli nedají označit za publicistiku) a uražená ješitnost. A bezmocný vztek - pořád ne a ne prorazit, co? Ačkoliv se vám neodvažuji cokoliv radit, dávám vám podnět k přemýšlení: zkuste jednou namísto útoků a negativního hodnocení toho, o čem nic nevíte, napsat o něčem, co dobře, ale opravdu dobře znáte. Napsat zajímavost pro druhé, ponořit se "do věci". Budete možná překvapena ...


Od: Jeannne - 22.12.2004 - 15:49

souhlas
souhlasím s Martinou, také nemám ráda vánoce a děti mám, naštěstí v pubertě a ty také vnímají spíše jejich kýčovitost než poetičnost. Kdysi jsem se divila lidem, co na vánoce odletí třeba na Kanáry. Já na to mít, taky uteču.Připojuji se k ignorační stávce


Od: Soňa - 23.12.2004 - 9:18

A já zase souhlasím s Kocourem.Svůj příspěvek jsem už napsala a nemyslím si, že bych nepochopila, co svým článkem pisatelka chtěla říct.Nepsala jsem jen o tom, že vánoce mám ráda a že je děti milují, ale odpovídala jsem rovněž na pisatelčin názor na tzv. "amerikanizaci" vánoc a tzv. "nevíru" dětí v Ježíška. Ale je fakt, že po napsání téměř každého článku paní Martinou se pak objeví její odpověď ve smyslu "vůbec jste nepochopili, co jsem článkem chtěla říct". Tak příště nechť Martina zkusí napsat článek, který pochopí každý. Kde bude tedy nejspíš chyba? V nás "nechápajících"??? Kromě toho, pravdou je, jak už psal Kocour, že to, co se dostane paní Martině pod ruku, zkritizuje a pošpiní. Ale ona by jistě napsala, že je to jen její názor na věc, na který má právo. A nikdy by nejspíš nepřiznala, že tématům, o kterých občas píše, vůbec nerozumí ani do nich nevidí. Nikdo nemůžeme být dokonalý a vědět vše o všem.
Jinak všem přeji hezké vánoce a šťastný Nový rok a je mi upřímně líto těch, kteří se z vánoc netěší vlastní vinnou a sami sebe nebo někdy i druhé ochuzují o tu krásnou vánoční náladu. Co pak jiného by se mělo už slavit a uctívat ???


Od: Lali2 - 23.12.2004 - 22:52

Až bude moje mládě odrostlé taky vyhlašuji ignorační stávku vánoc. Pokaždé udělají vítr v peněžence,lidé si během po nákupech strhají fyzično i psychično a poslední dobou mě opravdu štve "pupkáč" na každém rohu.A dále - dětem mohou svítit očka štestím každý den,je to jen na nás. A na otázku copak bychom měli jiného slavit odpovídám - co takhle oslavovat život, a můžeme ho slavit každý den a ne jednou v roce.A pro rýpaly přes víry a jejich komentáře - jsem ateista :0))


Od: Hana Formánková - 26.12.2004 - 16:49

Já zase plně souhlasím s Radkem Dolanským.


Od: Hana Formánková - 26.12.2004 - 16:54

Soňa
Chyba bude v lidech netolerantních k názorům druhých. A také v lidech, kteří místo vyjádření svého názoru na dané téma, napadají autora a nasazují mu psí hlavu, a přitom ho vůbec neznají. Diskuze má být na dané téma, nikoliv na téma jaký je autor.


Od: Kocour - 28.12.2004 - 13:33

Ono je názor a názor
Pokud paní Formánková své výtky míří na mne (taky by to mohla napsat na rovinu), pak se musím ohradit, neboť nevím o tom, že bych paní Bittnerovou napadal. Nadávám jí snad? Jsem na ni sprostý? A jaká prosímvás diskuse, když paní B. "diskutuje" zásadně stylem, že na někoho, nebo na něco tvrdě zaútočí a osoby které se kolem (třeba nějakého hobby) pohybují, označí za neschopné atd. atd. To se nezlobte, ale to není názor. To je záměrné špinění, jak uvádí Soňa. A k tomu takřka bez výjimky negativní hodnocení a kritika něčeho, o čem paní B. neví naprosto nic. Po přečtení takového spisku si soudný člověk, popř. znalec tématu musí o autorce pomyslet své a nelichotivé.


Od: Martina - 28.12.2004 - 16:59

Myslete si o mně, co chcete. Nechtěla jsem to tady rozvádět, ale teď už je po všem, v době, kdy jsem tohle psala, jsem měla vážně nemocné zvířátko - osmáka degu, takže jsem měla víc starostí, než čehokoliv jiného. Nechci útočit na žádnou lítostivost, ani vyvolávat sentiment, fakt je, že jsem to zvířátko-samičku měla skoro 6 let a měla jsem ji o to ráda, takže to pro mě bylo těžké. 23.12. jsem se probudila a ona už umírala, takže jsem ji musela nechat uspat, aby se netrápila. Takhle nějak jsem prožívala letošní Vánoce. Je mi úplně jedno, zda si myslíte, že mám studený čumák, nebo jsem nelida. Ale říkám jediné - na smutek je vždycky člověk sám.


Od: Martina - 28.12.2004 - 18:44

Jaký si to uděláš takový to máš.....


Od: Martina Bittnerová - 3.1.2005 - 9:26

Tak ten druhý příspěvek na konci ode mě nebyl, to by mě zajímalo,kdo se tu za mě podepisuje.


Od: kerelll - 15.1.2005 - 4:06

A ta Bittnerová to jseš ty, nebo to je taky někdo jinej:)??


Od: basi - 26.1.2005 - 9:42

Myslíš nějaká Mertina Bettnerová?


Od: Janinka - 6.10.2005 - 17:26

POTŘEBOVALA BYCH POCHOPIT KDO TO JSOU JEHOVISTÉ.MÁM RÁDA JEDNOHO KLUKA A TEN JE JEHOVISTA.JE MOC HODNÝ A MILÝ.ALE V TÉTO VÍŘE SE NEVYZNÁM NAPIŠTE MI NĚKDO CO O JEHOVISTÉCH VÍTE PROSÍM VÁS NA E-MAIL EvicKA20J@seznam.cz PŘEDEM MOC DĚKUJI.


Od: jaroslav - 9.12.2012 - 14:32

Ahoj
vanoce jsou pekne ale lidi uz nedelaj to co tenkrat ja je neslavim uz pres 13let co se nasi rozvedly a co se docitam je to silene jak se to zmenilo zid nejsem a uz si nepamatuji co se jak dela tak je take neslavim


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.1937 s