MEMENTO MORIListopad Spisovatelská inspiraceMůj pokus dospět aneb Palachův týden 1989Tvůrčí psaní 39 - ArchetypyDuše zesnulých se tuto noc vracejí na zemský povrch
Fazole na tři způsoby: Nezapomínejte v jídelníčku na luštěniny!Mravní dějiny českého národa II.Mravní dějiny českého národa I.Večer přiměřených depresí Skutečné příběhy polských vlků naučně i zábavněO momentu dospěníJak podpořit svůj imunitní systém a být odolnější vůči nemocem? FOTOPOSTŘEHY: Jakou hodnotu mají myšlenky?Galakoncert skupiny 4 Tenoři již o Vánocích 2025Moje Čechy, můj domov, můj humor5 tipů pro osamocenéZahradníkův rok zabolel
První případ sympatického detektiva Dana Rileyho. Pomilováníhodná kráska s černým srdcem vraždící podle motivu jedné z pohádek o medvídcích. Krimi román v němž od počátku znáte vražedkyni, jste přímými svědky jejího počínání a poté sledujete práci policie vedoucí přes nečekané komplikace k jejímu odhalení a zabránění další vraždy.
První obětí, kterou sledujete v knize, je obtloustlý bohatý podnikatel Méďan, který si občas odskočil na erotické hrátky mimo svoji rodinu. Po něm je na řadě „pitomá mamina Méďanová“, vražedčina sousedka. A jestli se detektivu Rileymu a jeho kolegům nepodaří odhalit totožnost vražedkyně a najít ji, hrozí, že další obětí bude malé dítě – Méďánek. Postupně, až s dokumentární přesností sledujeme vražedné počínání „Zlatovlásky“. „Zabít. Líbilo se jí, jak to slovo zní. Tak nějak líp než zavraždit. Méďan byl vlastně taková oběť a jeho úmrtí v ní vyvolalo euforii, jakou nikdy předtím nezažila. Její repertoár byl plný deviací a perverze. bylo to jako potrava pro duši...“ probíhá hlavou asi třicetileté ženy, která si říká Danni-Jo, Florence, Rebecca a kdovíjak ještě.
Detektiv Dan Riley se hned na počátku svěřuje, že nemá rád sebevraždy – „vždycky mě rozhodí.“ Brzy přijde na to, že podřezané žíly nejsou sebevraždou a všechno své úsilí zaměří na hledání stop. A stejně jako počínání vražedkyně i úsilí policisty mapuje autorka velice podrobně a s mnoha detaily. Přesto nadmíru čtivě a přesvědčivě, takže si Dana Rileyho ihned zamilujete. Když nahlédnete do jeho ztrápené duše, kde bolí ztráta milované ženy při nešťastné nehodě, cítíte jeho bol s ním. Není divu, že hledá na internetu možnost seznámení...
Stejně tak hledala na různých seznamkách své klienty i Zlatovláska. A tak je brzy jasné – a snad to můžu prozradit - že tito dva se jednou musejí setkat – nejprve jako dva zamilovaní a teprve poté v těch pravých rolích. Zatímco on na svoji velkou osudovou a jedinou lásku Rachel nemůže zapomenout, protože „čas neléčí. Čas prostě jen běží,“ Florence připouští, že „lidé o lásce neříkají pravdu, společnost lže...lži, lži, lži. Láska je prostě koncept na ubližování a manipulování lidmi...“
Kniha není o tom, co v detektivkách bývá – kdo je pachatelem. To víme od začátku. Spíše jde o to, kdy se najde její pravé jméno, kdy její foto, kdy prozře detektiv Riley, kdy dojde (nebo nedojde) k další vraždě a kdy dojde k zatčení a přiznání. Dost otázek k zesilování napětí u čtenáře. A navíc - v pozadí toho je otázka proč?
Dva protagonisté v hlavních rolích – stále zamilovaný detektiv a psychopatická osoba „naprosto bez empatie“, jak říká její ošetřující lékařka na psychiatrii, kde se léčila řadu let. Dvě rozdílné osoby, z nichž prvnímu byste měli fandit a druhou od začátku zavrhnout. Jenže ono to není tak jednoduché. Alespoň v podání mimořádné spisovatelky Anny-Lou Weattherley. Zatímco sympaťák Dan je někdy až příliš bolestínský, při sledování osobnosti vražedkyně, jejího myšlení, toho co prožila v dětství a v léčebně, ji začínáte „skoro“ chápat. Těžko si představit, jak silně zasáhl její psychiku násilnický otec a rozvrácená rodina. Je vám líto, že její život a její zvrácené myšlení se deformovalo do psychopatické roviny. Na rozdíl – a určitě vás napadne srovnání – od Lisbeth Salenderové, hrdinky trilogie MILÉNIUM Stiega Larsona, také poznamenané chováním otce, která se s traumatem dětství vyrovnala trochu odlišně.
„Někteří z nás jsou odsouzeni k životu v bolesti, Danieli,“ říká Rebecca při vyšetřování. A Daniel to komentuje: “„Jako by ta věta patřila mně. Obávám se, že má možná pravdu, že to ze mě cítí, přemýšlí o mně jako o spřízněné duši.“
Mistrovský ponor do dvou duší, který hned tak v literatuře nenajdete. Od první kapitoly (vraždy) je čtenáři jasné, že se setkává s autorkou, která nejen umí psát, ale která rozumí svým postavám a dokáže jim dát takový lidský rozměr, že se vám stanou blízcí. Když k tomu připočtu ještě dokonalost i v těch nejmenších detailech - jak v chování aktérů, prostředí, kde se příběh odehrává, a v podrobném líčení průběhu vyšetřování a odhalování - pak mohu klidně říci, že jde o jeden z nejlepších kriminálních románů, jaké jsem v poslední době četl. Věřím, že i čtenáři knihy se budou se mnou těšit na to, že – jak prozrazuje autorka - „Detektiv Riley se brzy vrátí. Jeho další případ bude opět temný, neobvyklý a náročný. zase jej dotlačí až na hranu psychických možností. Prolomí ten případ dřív, než bude sám zlomen? Přestane konečně truchlit pro Rachel a nejde novou lásku? Počkej a uvidíš.“ Těšíme se Anny-Lou Weatherley!
ANNA-LOU WEATHERLEY
Britská spisovatelka a novinářka se narodila v britském hrabství Hamphire a vyrůstala v Londýně. Oceńovaná novinářka s více než 15letou praxí jako redaktorka v současnosti působí v časopise Smash Hits a píše pro většinu významných britských magazínů jako například Grazie, More, Company, Marie Claire a další. Anna-Lou Weatherley žije se svým partnerem a dvěma dětmi v Londýně.
*******************************************************
Anna-Lou Weatherley: ČERNÉ SRDCE
z anglického originálu přeložila Lucie Gurrick
vydala Metafora, s.r.o. v Praze roku 2018
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.