Americké filmové drama PŮLNOČNÍ KOVBOJ zapůsobilo v roce 1969 jako nálož, označená trochu neskromně jako
„bible nezávislého filmu“. Režisér
John Schlesinger (1926-2003) přišel do Hollywoodu z Anglie, kde si v šedesátých letech získal ostruhy filmy jako BILLY LHÁŘ, DRAHOU&SEK či DALEKO OD HLUČÍCÍHO DAVU. Když hledal téma svého prvního amerického filmu nabízel mu jeho agent natočit film s Jackem Lemonem s názvem APRÍLOVÁ BLÁZNI. Schlesinger si však prosadil scénář Oscarem oceněného scénáristy Waldo Salta podle knihy Jamese Lee Herlihiho Midnigh Cowboy. Ač mu to všichni rozmlouvali, riskantně vsadil na tuto kartu a dočkal se (kromě mnoha jiných cen) nejen
tří Oscarů (film, režie, adaptovaný scénář) ale hlavně uznání kritiky i diváků.
Poučen sociálními dramaty anglické „free cinema“ se ve svém filmu dokázal podívat na Ameriku bez obvyklých růžových iluzí a
ukazuje život v jeho pravé, někdy až příliš drsné podobě. New York je viděn v nelítostných temných barvách. Je to svérázná
polemika s „americkým snem“ o úspěchu a šťastné budoucnosti. Odráží se v něm soudobá frustrace, především z vlekoucí se vietnamské války, rozrůstající se homosexualita, drogové omámení a neuskutečněné představy mladé generace o změně establishmentu.
Naivní mladík z Texasu „salonní kovboj“ Joe Buck
(začínající Jon Voight – z dalších filmů např. NÁVRAT DOMŮ, SPLA&SENÝ VLAK, VYVOLÁVAČ DE&STĚ) přijíždí do New Yorku s přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské paničky. Jako budoucí gigolo doufá v bezstarostný a příjemný život. Velice brzy však přijde krize a rozčarování a jediné, co se Joeovi při pouti drsným newyorským světem podaří, je navázat
zvláštní přátelství se zmrzačeným, pajdavým a souchotinářským zlodějíčkem Ratsem (jedna z životních rolí
Dustina Hoffmana).
Příběh dvou přátel, které náhoda svede dohromady, kteří nikoho jiného nemají a které město vyvrhne jako nepotřebné na smetiště lidských osudů dokázal, že velká lidská dramata se nerodí v ateliérech a luxusních salonech, ale doslova ve škarpě na špinavých ulicích. Jon Voight dokonale ztvárnil pokřivený symbol Ameriky, nadsamce s inteligencí houpacího koně
(„nejsem ani tak kovboj, jako jsem pořádný hřebec“)
I pro Dustina Hoffmana, který předtím zazářil jako mladíček svádějící svoji učitelku ve filmu ABSOLVENT, nebyl výběr podobné role lehký a mnozí mu předpovídali, že negativní role mu zničí slibně se rozvíjející kariéru. U diváků však vzbudil soucit, zvláště scény, kdy se horší Buckův zdravotní stav a Joe mu slíbí ve své dobrosrdečnosti odvést na slunnou Floridu. Musí však získat peníze – za každou cenu...
Pro oba antihrdiny filmu není v New Yorku místo – jen mezi odpadky.
Zoufalství proudí z každého kroku Bucka, který jde proti proudu a potkává snobské paničky, frustrované gaye a dekadentní umělce. V bludišti plném deziluze se potácí nemocný Ratso, který již rezignoval na spořádaný život a město vidí spíše jako karikaturu svobody a úspěchu.
PŮLNOČNÍ KOVBOJ právem patří ke
Zlatému fondu světové kinematografie, V roce 1994 byl znovu uveden na filmovém festivalu v Karlových Varech, v roce 2005 byl zařazen do Projektu 100 a dostal se do kin prostřednictvím Asociace českých filmových klubů.
*************************************************
PŮLNOČNÍ KOVBOJ
(Midnight Cowboy), USA 1969,
režie John Schlesinger
uvádí v pondělí 21. října ČT2 od 21,50 hodin