Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 2.12.2024, svátek má Blanka 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Od studia oborů ICT odrazují uchazeče přežité mýty o ajťácích

08.02.2020   Aneta Šimonková   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Od studia oborů ICT odrazují uchazeče přežité mýty o ajťácíchV době, kdy rychle sílí digitalizace společnosti, je nedostatek ICT odborníků celosvětový problém. Mezi velká lákadla pro studium ICT oborů patří vysoké výdělky a jistota uplatnění i v hospodářské recesi. Studenti se ale na technické obory příliš nehrnou. Schopné uchazeče o vzdělání v ICT odrazuje strach z náročnosti studia a předsudky o ajťácích.
 

1. MÝTUS: INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE JSOU PRO KLUKY
Mezi ICT odborníky v Česku stále výrazně převládají muži, a to poměrem devět ku jedné. Mezi studenty vysokoškolských oborů ICT byly v roce 2018 dívky zastoupeny 17 procenty. V grafických oborech, ale i v programování přitom často předčí své kolegy. Mnohá děvčata však stále od studia ICT odrazuje zažitý stereotyp, že pro takové vzdělání nemají vlohy.
Od vzniku školy v roce 1994 se počet zde studujících dívek pohybuje konstantně mezi pěti až deseti procenty všech studentů. Ač existují projekty, které se to snaží změnit, stále se setkáváme s nízkým sebevědomím děvčat, jež nevěří ve své technologické schopnosti. Je to neopodstatněné, v mnoha případech dívky logickým a strategickým myšlením chlapce předčí. V současné praxi se vyžaduje především samostatnost, organizovanost a disciplína. Takové schopnosti jsou ženám blízké, zatímco často chybí i nejlepším ajťákům, upozornil Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SS&SVT).
Na pracovním trhu se i v oborech ICT navíc do popředí dostávají tzv. soft-skills, které jsou přirozenější ženám. „Například v grafických oborech uplatní estetické cítění a smysl pro detail, ve vývoji aplikací zase schopnost vcítit se do potřeb a pocitů druhých, vstřícnou komunikaci a sociální smýšlení. Ženský element je zkrátka ve všech moderních vývojářských firmách velmi žádaný a vítaný,“ dodal Vodička.
2. MÝTUS: BEZ MATEMATICKÉHO MOZKU TO NEJDE
Studium technických oborů mnoho mladých lidí vnímá jako příliš náročné a jednostranné. Člověk však nemusí být hned matematickým géniem, aby v oboru ICT uspěl. „Programování není o talentu. Vlohy mohou pomoci ze začátku, ale i průměrný student s pílí a ctižádostí se může stát uznávaným programátorem a být špičkou v oboru. Dnešní středoškoláci bohužel ztrácejí schopnost zdolávat překážky. Mrzí nás, když někteří studenti při první komplikaci chtějí obor vzdát, i když víme, že na to mají. Snažíme se je naučit, že selhání není nic špatného, že problémy budou přicházet vždycky. Neutéct a nalézt řešení, to je ostatně věčná řehole programátora,“ popsal Martin Vodička.
&Skola na Proseku nesází na biflování, ve studiu ICT klade důraz především na univerzálnost, pochopení obecných základů informačních technologií a praktické pojetí výuky. „Studenti se učí programovat, databáze, získají vhled do fungování sítí, vyzkouší si weby i grafiku. Zjistí, co je baví a jakým směrem se chtějí ubírat dál. V ICT souvisí všechno se vším a právě praktických základů ze střední školy si naši absolventi cení nejvíc. Využívají je jak při studiu na vysoké škole, tak ve svých profesích. I zkušený programátor by měl mít ponětí o databázích či grafice a ve své profesi to s jistotou využije,“ vysvětlil Martin Vodička.
3. MÝTUS: AJŤÁCI MAJÍ SVŮJ SVĚT A STRANÍ SE SPOLEČNOSTI
Neduživý, s brýlemi, věčně usazený za počítačem. Stereotypní představy o ajťácích jsou obvyklým námětem mnoha vtipů. Asociální chování spojené s vysokou inteligencí se u ICT specialistů traduje od vzniku profese. Stejně jako kdekoli jinde jsou ale i ajťáci sportovci a baviči společnosti.
„Po ajťácích se vyžaduje především být samostatný, nalézt si vlastní cestu, tu precizně naplnit a co nejméně při tom zdržovat okolí. V moderním pojetí práce by měli umět prezentovat své výstupy a komunikovat v týmu, což jsou dovednosti, které se dají naučit už na střední škole, a je škoda, že se s nimi většina setká v lepším případě až při vysokoškolském studiu. Profese ajťáka je do určité míry hodně svobodná. Mnozí pracují jako freelanceři a i ti zaměstnaní mívají home office jako běžný benefit. Není důležité kdy, ale jak svoji práci odvede. Pokud se mu lépe pracuje v noci, nevadí, záleží na typu člověka. Komunita ICT odborníků je relativně malá a své zkušenosti sdílejí on-line, na blozích a přes Skype. Vždy je s kým se o problému a jeho řešení poradit,“ podotkl Martin Vodička.
Pozn.: Data pochází z výzkumu ČSÚ: ICT odborníci v České republice podle údajů z výběrového šetření.

Zdroj: Pearmedia.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0407 s