Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 12.9.2024, svátek má Marie 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


TRI DCÉRY – TV tip –zapomenutý film, polozapomenutý režisér

28.10.2022   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

TRI DCÉRY – TV tip –zapomenutý film, polozapomenutý režisérKomu z mladých dnes něco řekne jméno slovenského režiséra Štefana Uhra (1930-1993)? I ti starší často zapomínají. Horem dolem skloňujeme „česká nová vlna“, ale jaksi jsme už zapomněli, že filmům Chytilové, Formana, Jireše a dalších cosi v československé kinematografii předcházelo. Odborníci mluví hlavně o dvou filmech, jejichž poetika a nový způsob vyjadřování ukázaly filmu novou cestu – Vláčilově HOLUBICI  a Uhrově SLNKU V SIETI. 




Byl to právě Štefan Uher, který se v SLNKU V SIETI dokázal podívat na první lásku a konflikty mladých s rodiči novým poetickým pohledem. I další jeho filmy šedesátých let se vyznačovaly svéráznou poetikou, byť každý z nich je zcela jiný - dramatický černý film o střetu válečné reality s krásou umění, zbožnosti s lidskou závistí a pýchou v ORGANU, snový film o nenaplněných životních i uměleckých tužbách mladých lidí PANNA ZÁZRAČNICA a pak film, který můžete nyní sledovat v televizi, rozvíjený na půdorysu pohádky a přes odstup více než padesáti let přeci tolik a tolik současný.

    Podíváme-li se na filmy Štefana Uhra pak je přeci jen něco, kromě jména autora, spojuje. Kritický zájem o život kolem sebe a hledání oné tajemné hranice mezi uměním a životem, mezi snem a skutečností, mezi vírou v ideál a někdy zkreslenou skutečností.

     Zatímco PANNA ZÁZRAČNICA a Organ byly filmy, které – každý jinak – ukazovaly na vztah umění (ať už to byla hudba v ORGANU či výtvarné umění v PANNĚ ZÁZRAČNICI) k realitě, která není umění příznivá, SLNKO V SIETI i TRI DCÉRY – byt na první pohled FILMY zcela nepodobné – jsou neseny tématem vztahu mezi životním ideálem a krutou realitou – V SLNKU V SIETI ideál mladého chlapce v konfrontaci se zkaženými vrstevníky i nefungující združstevněné vesnici, v TRECH DCÉRÁCH je to vztah mezi ideálem čistého života ve víře (v podobě jeptišek ze zrušeného kláštera) a životem v „normální“ drsné lidské společnosti. 
    Uher poprvé ve své tvorbě vypráví lehce a plynule. Na první pohled jednoduše. Vezme si za základ skupinu jeptišek, které byly v padesátých letech po zrušení klášterů „přesazeny“ do života a měly být převychovány podle „nové morálky“. Vypráví o době počátku padesátých let s jejím budovatelským nadšením i jejími deformacemi. „Svaté“ dívky se musí zapojit do života socialistické společnosti v kolektivu zemědělců, kam jsou přiděleny na práci. Jejich příchodem se tu však něco změní – ze střetu fanatizmu a reality si musí vzít poučení obě strany.

    A aby mu bylo lépe rozuměno vybírá si Uher starou lidovou baladu o králi a třech dcerách (známou už z Shakespearova KRÁLE LEARA či z pohádky SŮL NAD ZLATO). A tu zasazuje do rámce doby – padesátých let. Není zde král, ale starý hospodář, není království, ale velké hospodářství, které chce sedlák udržet pro svého syna a tak pošle tři dcery do kláštera. Přijde však doba, kdy stárnoucí otec hledá útočiště u svých dcer. A jen ta nejmladší – však to znáte, jako v té pohádce …

Alžběta Štrkulová
Zdánlivě jednoduchý příběh - ale překvapivě se v něm objevuje humor nebo spíše zárodky satiry– ať už ve střetnutí jeptišek s drsnými vesničany tak třeba i v absurditě, kdy otec je vystěhován do vesnice, která de fakto neexistuje…

Ve své době film nevyvolal výraznější pozornost. O minulosti, kterou zachycuje, bylo v té době již možno svobodně mluvit a tak trochu zapadl mezi výboji nové české vlny – Menzlovy OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY, ROZMARNÉ LÉTO či na Slovensku Jakubiskovy KRISTOVE ROKY. Ale přesto Otakar Váňa v Kině našel něco společného s Formanovým filmem HOŘÍ MÁ PANENKO. Říká „ Oba režiséři si povídají – byť každý po svém – s diváky a ti náhle před sebou objeví velkou parabolu o životě. O tom, co jsme všichni prožili. Co v nás z těch časů zůstalo. Co si neseme všichni v sobě a s sebou do doby, která má následovat.“

Alžběta Štrkulová a Ivan Rajniak v roli agronoma
Starého otce hraje Josef Čierny, dcery Marku Věra Tichánková a Zuzku Hana Slivková. Hlavní roli hodné dcery Terky (Klemencie) vytvořila Alžběta Štrkulová – později zvolená za Dívku 1967 a Miss ČSSR.
Foto: csfd.cz, fdb.cz, osobnosti.cz
**************************************** 
TRI DCÉRY (TŘI DCERY)
ČSSR 1967, režie Štefan Uher
uvádí v pondělí 31. října ČT art od 23,45 hodin a v úterý 1.11. ČT 3 od 16,17 hodin





 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.333 s