Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 14.10.2024, svátek má Agáta 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Černé práce Viktora Karlíka

06.01.2005   Martina Bittnerová   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Černé práce Viktora KarlíkaLinoryt je poměrně zajímavá a náročná technika, kdy výtvarník nejprve namaluje vzor, ten přenese na lino a pak rydlem vytváří to, co dá základ grafice. Rydlem se odstraňují plochy, které zůstanou bílé. Když je hotovo, přetře se lino barvou a obtiskne na arch papíru, ale také se může tisknout třeba i na textil. Při rytí občas rydlo zajede do kůže a proto řadu linorytů nechtěně kropí výtvarníkova krev. Pracovat na linorytu znamená obklopit se špínou a nepořádkem. Snad proto Viktor Karlík zvolil pro svou novou knihu název „Černé práce“. Ačkoliv k samotnému tisku by mohl samozřejmě používat i barvy jiné.

Kniha „Černé práce“ /vydala Společnost pro Revolver Revue/obsahuje katalog linorytů autora z let 2000-2004 a přináší v nich autorův osobitý pohled na město. Viktor Karlík zůstává věrný svému Smíchovu, který dříve býval periférií a proto se v jeho grafikách objevují motivy lamp, komínů a domů. Vše naznačuje v liniích, velmi ostrých, což plně koresponduje s vrypy rydlem. Karlík se nevyhýbá ani lidským postavám, ty však mnohdy splývají s komíny, či sirkami. Tyto útvary na jeho postavách vlastně jakoby vyrůstají. A tím svět živých bytostí a neživých věcí se vzájemně prolíná. A pak se můžeme sami sebe ptát, zda-li nejsme někdy pouhými věcmi a zda někdy věcem naopak nepřikládáme větší význam, než mají.

Předchůdcem této knihy se stalo album Linolea z roku 2000, které vyšlo ve 27 exemplářích. Černé práce pak doplnily Linolea o komentáře k jednotlivým grafikám z pera autora, esej Zbyňka Hejdy a již zmíněný kompletní katalog linorytů s jejich bibliografickým soupisem. Prakticky na osmdesáti stranách se vydáte na pouť městem očima Viktora Karlíka, který si všímá i psů, jejichž chov se stal v Praze tolik populární, nebo zachycuje smetený nepořádek z ulic připravený k likvidaci. Umím si docela dobře představit, že grafiky budou provázet coby ilustrace i beletrii, vždyť opisují běžný život, který všichni prožíváme a nezapomínají ani na specifický humor onoho již řečeného prorůstání lidí a předmětů.

Tím, že kniha obsahuje většinu textů přeložených do angličtiny, stává se i pomyslnou vizitkou a ukázkou současného českého výtvarného umění.

Viktor Karlík nepatří ale rozhodně k novicům české scény. Po absolvování Střední průmyslové školy grafické pracoval jako restaurátor, kurátor a především pak spoluzaložil časopis Revolver Revue v roce 1985. Pravidelně vystavuje v Čechách i zahraničí. V roce 2001 mu Galerie Klatovy-Klenová uspořádala retrospektivní výstavu.



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.5356 s