Varování: Až do konce roku platí extrémní nebezpečí kyberútoků
30.11.2022
redakce
Společnost
Policie ČR a ČSOB varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidují policisté víc než 15 tisíc kyberzločinů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před deseti lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.
„Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“doplňuje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.
ČSOB a Policie ČR společně připravili preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyber podvodníky a ukázali na co si dát pozor.
„Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, a informovanost. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.
„Základní pravidla jsou velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v emailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to náhodou Volač nebo Klikač? Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB. Podle něho jev případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit.
Zdroj: ČSOB