Kde najdete bonbónovou velmoc?
18.10.2023
Michaela Wilhelmová
Společnost
Češi milují sladké a nepřekvapí ani informace, že dlouhodobě jsou podle statistik mezi největšími oblíbenci právě želé bonbóny. Sfinx proto vyrobí ročně až 10 678 tun želé, což je více než polovina celkového objemu výroby k roku 2023.Na předních příčkách se také drží růžovo-bílí Marshmallows s ročním objemem 1 358 tun a meziročním růstem v oblíbenosti o 13procent. Data prozradila i překvapivou vášeň Čechů pro kyselé bonbóny. Kyselé žížalky v rámci kategorie želév oblíbenosti stouply meziročně o 38 procent.
Společnost Nestlé dokončuje vůbec největší modernizaci továrny Sfinx v Holešově na Zlínsku, kde se vyrábí Bon Pari, Hašlerky nebo JOJO bonbóny. Investice do inovací a rozšíření závodu překročila 1,2 miliardy korun. Umožní tak navýšit výrobu cukrovinek v příštím roce až o polovinu současné produkce na zhruba 29 500 tun, a rozšířit tak distribuční portfolio. Investice přispěje ke vzniku více než stovky pracovních míst v průběhu let 2023 a 2024. Továrna Sfinx letos slaví už 160 let.
„160 let ukazuje tradici, zkušenost i důležitost přinášet stále něco nového, být relevantní pro budoucnost. Výročí je pro nás pomyslným milníkem, který začíná psát novou kapitolu továrny. Díky investici přes 1,2 miliardy korun bude totiž Sfinx od roku 2024 jedinou továrnou Nestlé, která v Evropě vyrábí bonbóny. Stává se tak bonbónovou velmocí na světové úrovni, která vyváží sladké pochoutky do tří světadílů,“ říká Nina Križanová, ředitelka závodu Nestlé Sfinx. Z továrny Sfinx míří bonbóny do Spojeného království (podíl na exportu 41 procent), ale sladkostmi zásobuje například i Spojené arabské emiráty, Austrálii a Taiwan.
Modernizace rozšířila továrnu o dvojpodlažní výrobní halu a sklad hotových výrobků o celkové výměře 9 000 m2. Sfinx se navíc může pochlubit modernizací výrobní linky a zvýšením výkonu a kapacity varny želé včetně barvicí a ochucovací stanice. Továrna je také díky modernizaci schopna vyrábět větší počet barev a příchutí bonbónů najednou. Investice navíc nastartovala využití pro závod nových technologií, jako jsou sušící komory s kontrolou vlhkosti a teploty nebo automatizovaná vozítka, která se používají k přepravě kárátek, tedy speciálních bedýnek, z licí linky do sušících komor, a to zcela bez pomoci člověka. Dojde také k automatickému stohování přepravek s polotovary a plně automatické paletizaci krabic s hotovými výrobky.
Výroba v Holešově započala v roce 1955 s Hašlerkami a v roce 1968 s bonbóny Slavia, poté se přidaly Bon Pari a od roku 2004 také známé JOJO Žížalky nebo gumoví Medvídci.
„Z dlouhodobého hlediska se hlavní trendy nemění. Stále nejoblíbenější a zároveň nejrychleji rostoucí je kategorie želé bonbonů, kde má největší podíl značka JOJO. V rámci této kategorie ale vidíme rostoucí trend kyselých želé bonbónů. Nejprodávanější jsou právě Kyselé žížalky, které dokonce předběhly i ikonické gumové Medvídky. Proto jsme se rozhodli letos rozšířit portfolio o kyselou novinku s názvem JOJO Kaktusáci,“ říká Anna Růžičková, brand manažerka Nestlé pro bonbóny.
Foto v úvodu: Historická továrna v Holešově