Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 21.4.2025, svátek má Alexandra 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Aero expozice v hangárech Staré Aerovky

02.07.2024   Michaela Wilhelmová   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Aero expozice v hangárech Staré Aerovky Hangáry Staré Aerovky – tady se psala historie českého letectví. Vzlétl odtud na nebe stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923. Jsou zde k vidění také prototypy legendárních cvičných letadel Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Dva hangáry Staré Aerovky se nacházejí na pražském letišti v Letňanech jako součást Leteckého muzea Kbely.
 

Hangár č. V se postavil v letech 1940 až 1941 jako nový prostor pro firmu Aero. Dnes je v něm expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů. Prvním hangárem Aero pro sestavování a zalétávání letadel byl právě hangár č. VI. Nejdříve byl vybudován v roce 1920 na okraji Letiště Kbely a později se přesunul k nedalekému letišti v Letňanech. V současnosti je tady expozice firmy Aero, která letos slaví 105. výročí od založení.

Z hangáru č. VI v roce 1923 poprvé vzlétla jediná sériová stíhačkaAero A-18vyráběná v Aero. Stíhací letoun vznikl na základě požadavků československého vojenského letectva. Šéfkonstruktérem letounu, vyrobeno bylo celkem 20 kusů, byl Antonín Husník. V leteckém muzeu se nachází rekonstruovaný stroj podle tovární dokumentace a původních dílů. Rekonstrukce se uskutečnila v Leteckých opravnách Trenčín v letech 1985 až 1986.

Verze Delfína s označenímXL-29-2 byla vůbec první prototypová verze, která se dostala do vzduchu. První let se uskutečnil v neděli 5. dubna 1959. Naposledy tento zkušební L-129 letěl 19. prosince 1964 a do leteckých sbírek doputoval v roce 1972. Celkem měl letoun za sebou přes 315 nalétaných hodin při 1 054 startech. Aero L-29 Delfín (3 665 vyrobených kusů) se stal nejúspěšnějším výcvikovým strojem všech dob.

Prototyp legendárního cvičného letounu Aero L-29 Albatros, s označenímL-39X-02, byl jako první ve vzduchu ze všech 11 vyrobených prototypů v letech 1966 až 1977. Za jeho vývojem stál světoznámý konstruktér Jan Vlček. Tento prototypměl nalétáno celkem 3 545 hodin při 4 898 startech. Na poslední let se vydal v roce 2010. Do sbírek muzea se dostal v roce 2017. Na kompletaci exponátu se podíleli zaměstnanci firmy Aero, ve které se vyrobilo téměř 3 000 kusů tohoto veleúspěšného cvičného letounu.

Dvoumístný prototyp Aero L-159 (výrobní číslo 5831)byl dokončený v roce 1994 a používal se pro podrobné měření letových výkonů a při ověřování odpalu zbraní. Letoun nalétal skoro 838 hodin v 1589 startech. Poslední let prototypové alky proběhl 23. června 2003. V Leteckém muzeu Kbely se objevil v roce 2010.

Původně německý cvičný a transportníletounSiebel Si-204, který sloužil pro výcvik pilotů, byl v Aero vyráběn pod označenímC-3A.Další verze se využívaly pro vojenské i civilní účely. Ve kbelském muzeu je rekonstruovaný stroj.

Trup bombardovací verze letounu Aero C-3B byl vyrobený v roce 1946 a v muzejních sbírkách je od roku 2015. Letoun s výrobním číslem 409 se vyrobil ve střelecké verzi s pevnými kulomety pod trupem a upravený byl i k práškování proti škůdcům,

Letecké muzeum Kbely, pod které výstavní prostory Staré Aerovky spadají, patří k největším leteckým muzeím v Evropě se sbírkovým fondem 275 letadel. Pro veřejnost je vystaveno přes 120 letadel, zbývají část sbírky je uložená v depozitáři. Muzeum je otevřené až do října každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin.V areálu Stará Aerovka u letňanského letiště se historické hangáry č. V a VI poprvé otevřely veřejnosti v roce 2016.


Foto: AERO Vodochody AEROSPACE a.s



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0304 s