Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 18.7.2025, svátek má Drahomíra 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900

06.06.2025   redakce   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900

Až do 2. listopadu se Valdštejnská jízdárna proměnila v prostor výjimečné retrospektivy ženské umělecké tvorby. Jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v České republice. Výstava Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900, kterou připravila kurátorka a ředitelka Sbírky starého umění NGP Olga Kotková, nabídne prezentaci umělkyň, které působily ve střední Evropě, v Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce 19. století.

Cílem výstavy je odkrýt méně známý, a přesto zásadní příběh dějin umění: příběh ženské tvořivosti, ambice, odvahy i schopnosti prosadit se navzdory překážkám. Pozornost je zaměřena nejen na samotná umělecká díla, ale i na dobu a prostředí, v němž vznikala – výstava představí sociální vazby, institucionální překážky i témata, která ženy ve své tvorbě zpracovávaly. Ženy měly dlouho omezené možnosti vzdělání a prosazení se v umělecké sféře, rozhodující ale zůstával talent, schopnost tvořit a vůle uspět.

Výstava ukáže, že ženy byly součástí uměleckých dějin od samého počátku – jen je potřeba jejich stopu znovu objevit a přiznat jí důstojné místo. Projekt Ženy, mistryně, umělkyně 13001900 akcentuje často opomíjenou linii ženské tvorby a nabízí inovativní pohled na dějiny umění. 

Výstava reaguje na tradiční expozice Staří mistři v Národní galerii, které dosud prezentují převážně mužské autory, a to zejména z oblasti dnešní Itálie, Nizozemí, Německa, Rakouska a střední Evropy. Právě umění z těchto regionů bylo i ve středu zájmu sběratelů žijících u nás. Na upozaděnou roli žen v těchto dvou expozicích, jež se nacházejí ve Schwarzenberském a Šternberském paláci, navazuje i architektonické a grafické řešení otevírané výstavy. To pracuje s půdorysy a architektonickým tvaroslovím obou paláců. Ty jsou tak vlastně symbolicky „přeneseny“ do Valdštejnské jízdárny, kde se ženským tvůrkyním dostává odpovídající pozornosti. Návštěvníci budou mít také možnost porovnat práce žen i s díly prezentovaných v dalších expozicích NGP, Středověké umění 1200–1550 a 1796–1918: Umění dlouhého století.

Tato výstava přináší příběhy, které dlouho čekaly na to, aby byly vyprávěny. Shromažďuje pozoruhodná díla a představuje životy lidí, kteří se za nimi skrývají, a zve nás k pohledu na dějiny umění novýma očima, říká generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast.

Výstava sleduje vývoj ženského uměleckého projevu napříč staletími od duchovní obraznosti středověkých řeholnic až po sebevědomý styl malířek akademického 19. století. Představí přibližně 150 děl z oblasti malby, kresby, grafiky, sochařství i užitého umění. Vedle ikonických děl evropského malířství, která byla zapůjčena z muzeí, galerií či soukromých sbírek z celé Evropy, budou návštěvníci moci obdivovat i práce ze sbírek NGP vystavené v nových kontextech.

Mezi zastoupenými autorkami nechybí výrazná jména jako Artemisia Gentileschi, která se ve svých dílech vyrovnávala s osobním traumatem a stala se první ženou přijatou do florentské akademie umění, Sofonisba Anguissola, jež portrétovala své sestry při šachové partii, Lavinia Fontana, která byla první ženou, jež provozovala vlastní ateliér, pracovala na zakázku pro šlechtu i církev a dokázala skloubit kariéru s rolí manželky a matky třinácti dětí. Představen je i příběh Rachel Ruysch, uznávané malířky květinových zátiší, která dosáhla mezinárodní slávy a působila jako dvorní malířka v Düsseldorfu.

V 17.18. století se prosadilo mnoho schopných žen v Záalpí a staly se úspěšnými vědkyněmi, malířkami a cestovatelkami. Výstava připomíná také fascinující příběh Marie Sibylly Merian, která jako první evropská žena podnikla vědeckou expedici do Jižní Ameriky, a Elisabetty Sirani, jež vedla vlastní dílnu v Bologni a založila školu pro umělkyně. V pokročilé době 18. století a v prvních dekádách 19. století se prosadila celá řada významných malířek Angelika Kauffmann, Barbara Krafft Steiner či Amalie von Peter. Jejich cesty pak následovaly další umělkyně. Výsledkem tohoto konání bylo, že se umělecké akademie konečně po dlouhých staletích otevřely ženám. Díky talentu, podpoře rodiny a vzdělání se mohly začít naplno věnovat profesionální umělecké tvorbě, která jim přinesla seberealizaci, respekt a uznání. 

Výjimečné zápůjčky na výstavu jsou přivezeny z předních evropských muzeí a vhodně doplňují sbírky Národní galerie Praha. 

Foto: 
Sofonisba Anguissola, Šachová hra, 1555, Museum Poznaň
Zdroj: tisková zpráva


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0373 s