Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  neděle 16.11.2025, svátek má Otmar 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


150 let uplynulo od narození tvůrce Tarzana

24.09.2025   Ivo Fencl   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

150 let uplynulo od narození tvůrce TarzanaJe to pětasedmdesát let, co zemřel „král dobrodružství“ Edgar Rice Burroughs (1875-1950), tvůrce Tarzana, a sto padesát let uplynulo 1. září od jeho narození. Ne, to netřeba extrémně slavit a jeho příběhy jsou i tak sláva sama. Nebo ty lepší a speciálně na Tarzana nostalgicky vzpomínám, ačkoli je zbytečné vzpomínat na ikonu, která dál a dál vitálně žije; ale mám ji propojenou s tatínkem.
Ten jistě nebyl žádný kulturista a v tom směru mi doma Tarzan vzorem nebyl, ale jinak je ryzí hrdina, stvořený především pro Afriku, a já jej tak poznal okolo roku 1970 v západoněmecké televizi.

Na naší telce totiž neřádil. Zato kanály ARD a ZDF jsme u Plzně chytali, a ačkoli obraz trapně zrnil, s otcem jsme na nich - vedle westernů - našli i tarzaní filmy, především ty s Lexem Barkerem, pozdějším Old Shatterhandem.

Mé vzpomínky na první setkání s Tarzanem jsou konkrétní: televizi jsme měli v obytné kuchyni, v koutě, a táta mě k ní zavolat. Měl naladěné Západní Německo, obraz jen černobílý, a vidět bylo chlápka v trenkách (nebo čem), který se znale pohyboval nějakou buší. Ne, to není Austrálie! „To je Tarzan, to je v Africe,“ řekl tatínek. „Dívej, jak je šikovnej.“ A kulil jsem oči. Onen nahý chlap se totiž sklonil na cestičce a okolo byl prales a rukou něco prohrabával a otec mě ujistil, že zkoumá minu. Pod klestím. Asi ji taky zneškodní?

Zničehonic vybuchla a stal se zázrak: Tarzan dokázal v poslední chvíli odskočit a jeho sošné tělo plavmo letělo stranou od vějíře exploze. Skrčil se za kámen, přežil. Snad úplně nezraněn. Nemohl jsem tomu uvěřit a film pokračoval a prohrábnutí klestí a odskočení se, tuším, opakovalo. Zdá se vám to jako přemrštěné vnímání malého spratka, ale uchovávám si rád tuhle zřetelnou vzpomínku, která se do mě zakovala a zůstala mi po roky živá a s Tarzanem propojená. Nejinak jsem tohoto superhrdinu tenkrát vnímal a byl jeho schopnostmi fascinován. Otec navíc zdůraznil, že ovládá karate, a začal mi některé principy karate osvětlovat a taky jeho bratr Jiří v Rokycanech, jenž posiloval, se o karate zajímal.

Uplynulo pak ještě několik let a Tarzana jsem si - konečně - půjčil jako knihu. Ta zlatá půjčovna byla přímo v našem bloku a je tam dnes květinářství a můj první Tarzan bylo převyprávění od Svatopluka Hrnčíře. Tento spisovatel psal, podobně jako Foglar, celý život pouze pro děti a také jim coby redaktor Větrníků a Pionýrů (časopisy) přiblížil některé slavné hrdiny z dílny velkých bardů. Především Troskova kapitána Nema a Tarzana. A ne, já nemohu říct, že si PAMATUJI, jak jsem Hrnčířovo zpracování prvně louskal, protože si nemůžete pamatovat akt, který probíhá automaticky. A nejinak se Tarzan čte. Nemusíte vynakládat žádné úsilí a s prominutím jste pako, jestliže jste Tarzana v dětství odmítli zhltnout jako malinu. To je povinné. A tehdy jsem ještě ani moc neznal Mauglího a každopádně si nelámal hlavu tím, že Burroughs některé prvky od Kiplinga… převzal. Ani jsem nepřemýšlel o tom, zda by nemluvně skutečně přežilo mezi gorilami. Není to snad nesmysl? Je! Ale to jediné, co mi už jako klukovi připadalo divné, byl způsob, jak se osamělý Tarzan naučí v džungli číst, když najde chatu svých rodičů.

Proč se však starat o podobné detaily, když vás STRHUJÍCÍ vyprávění rovnou vcucne a táhne a už nepustí. Tarzan od the Apes (poprvé 1914) je až překvapivě dobře napsaná a komponovaná součást kánonu populární literatury, o které se ale dnes můžete dočíst, že má sexistický, rasistický a dokonce imperialistický podtext. Ach, prosím vás! Nic podobného jsem tam jako děcko nenašel a nenacházím to, ačkoli se hrozně moc snažím, ani teď. Že je Tarzan „macho“? A co? Je to zcela přiměřené okolí džungle, kde vyrostl, a navíc se chová jako skutečný šlechtic, jako pravý lord Greystoke, jímž taky je. O tom žádná! Kritici zdůrazňují, že si každého prvořadě podmaňuje. A? Mně to nevadilo! Se zvířaty a jejich ovládáním zde nemám problém a je přece fajn umět přeprat lva. Černošský kmen z románu, ano, není vylíčen úplně kladně, no, a piráti už vůbec ne a popřít se nedá, že se s tím Burroughs nepárá. Píše a je jako brutální lovec. Mrtvých má v knížkách mračna a osobně jsem to jako dítě vnímal hlavně při srovnání s Vernem; ale ani ty verneovky se bez četných umírání neobešly. Je to dobře a kdesi jsem se dočetl, že je dnes Tarzan z rodu Opů obdobně opomíjený jako Biggles od Velbloudích stíhaček. Ale to je nesmysl. Biggles, jistě, trochu ustoupil do pozadí a taky je hůř napsaný. Ale Tarzan? Monument, který nelze nikým převálcovat. Ani Batmanem. Ani Zorrem. A jen těch filmů - už od němé éry. A těch komiksů! A že vlna zrovna k nám neměla šanci cele dorazit, je jiná věc.

Nezavrhuji ani zbytek ságy, počet jejíchž dílů se - při určitém způsobu sčítání - blíží třicítce; ale je skutečností, že mě zrovna třetí a čtvrtý díl (Tarzanovy šelmy, Tarzanův syn) v dětství trochu zklamaly. Proč, to přesně nevím, a možná jsem to jen četl s odstupem a nepatřičně jsem od druhého dílu povyrostl. Nebo to bylo tím, že jsem ony díly tenkrát za normalizace dokázal sehnat jen ve slovenštině? Těžko říct. Ale už pátá část, tj. Tarzan a klenoty Oparu, je zase „super“ a neskutečně si mi dodnes líbí už Tarzanův návrat, tj. druhý díl. Někteří lidé by čekali, že bude „dvojka“ slabší, ale mnoha momenty je lepší či stejně dobrá jako první díl a řekl bych, že zásadní esence Tarzana není tudíž jenom v dílu jedna, ale je semleta v prvních dvou dílech. A když je přečtete, a to musíte, skutečně můžete přestat.

Ještě nejméně jedna věc to byla, co přispělo mé fascinaci. Dokonalé ilustrace Zdeňka Buriana. Ohromují mě dodnes! Upozorňuji, že však ilustroval i Knihy džunglí a že taky to udělal precizně. Zdeněk Burian, mimochodem, nebyl zrovna úplný specialista při ztvárňování ženské figury, a to tu nevadí: Mauglího i Tarzana zachytil kon-geniálně… a chápu to takřka podvědomě, protože já Tarzana chvilkami taky kreslil. Jako kluk. Maminka mi dala někdy v pěti letech takový malý sešit, na jehož deskách je napsáno Učitelský zápisník, a ony uvnitř nejsou běžné linky, ale políčka. Vybízela: „Vkresli do nás, Ivo, komiks!“ A protože jsem zrovna žasl nad televizním Tarzanem-zneškodňovatelem min, začal jsem dělat vlastní krátké příběhy, a jak se dnes dívám, je jich šest, přičemž čtvrté pokračování já zasadil do Ameriky, ale jinak se odehrávají v africké džungli. Nakresleno to je prachmizerně a jednalo se mi, jak si vybavuji, především o vymýšlení akce, daleko méně o vizuál.

V tom sešitku je i sedm tzv. Kovbojek (taky pod vlivem německé televize), anebo jsem si vymýšlel komiksíky o nalézání podzemních chodeb, o horolezcích, Everestu, plavcích a bouřích na moři, pravěkých potvorách. Avšak to Tarzan byl čep, okolo kterého se otáčela veliká část mé fantazie, a pobaveně dnes koukám na mrňavý „atomový“ hříbek, vyrůstající v jednom z panelů onoho seriálku, a čumím i na Tarzana v „trenkách“ (kreslil jsem je jako elipsu přes bedra), odskakujícího od onoho hříbku jakousi šipkou.

Na jiném obrázku přehazuje přes hlavu nosorožce, ale nejklíčovějším momentem u tohoto hrdiny je využití lián. Jak víte, jednoduše se na nich jako živé kyvadlo přemísťuje džunglí dál a dál, což vypadá lehounce, byť je to nesmysl, a Steven Spielberg si z toho robí legraci v jednom z pozdějších dílů Indiana Jonese, kde se hrdina, tuším Jones mladší, pohybuje zrovna tak. Je to nejslabší moment filmu! Ale Tarzanovi to sedělo, „uměl“ a jeho autor byl v podstatě Bůh. Velebůh. Zvuk oslav ke mně ale do našich hájů a luhů z Města Andělů (L. A.) a z jeho čtvrti Tarzany NEDOLEHL… a patrně se dá vykutat několik ukřivděných zdůvodnění, proč ne. Ale je to škoda.

NEJEN LEX BARKER CO TARZAN:
Tarzan e a Montanha Secreta ou A Fonte Mágica 1949 Lex Barker Dublagem Clássica Cinecastro

Ilustrační foto: pixabay.com

 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0408 s