Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
Umění prostého života? Návod k použitíKdyž baron práší po MosteckuUkrajina, děti a zvon časuDítě prachu zrozené ve válceCo mě v září zaujalo na NetflixuTvorba Adrieny Šimotové a Adély Součkové na jedné výstavěNesnězeno přichází s novou spolupracíStačí si počkatGeniální výstava Tima Burtona se v pondělí rozloučí s Prahou. Ještě to stihnete!Dojemný a vtipný Malý velký pes ve filmovém zpracováníSpása ve formě audioknihŘeky Otomara Dvořáka
Jako autorka několika vydaných knih a majitelka určitých zkušeností vás chci tímto varovat před praktikami některých nakladatelství. Zjistila jsem, že někteří nakladatelé využívají zoufalé situace na knižním trhu a nejen že autorům nepomáhají, ale naopak z nich lákají peníze. Nebudu uvádět žádná konkrétní jména. Nechť si každý sáhne do svého svědomí, nechť si každý přečte a zváží výhody a nevýhody smluv, které uzavírá.
Dnes se chci věnovat básním. V současnosti bohužel není výjimkou, že si autor musí vydání svých básní zaplatit, popř. si musí sehnat sponzora. Poezie představuje velmi nežádané odvětví literatury. Když ovšem nakladatel, jemuž jsme veškeré náklady uhradili, po nás chce, abychom si svých 20 ks výtisků pro příbuzné a známé koupili, potom už bychom se měli zamyslet nad tím, zda nás svými požadavky nevydírá a zda bychom neměli od další spolupráce s ním ustoupit.
Nyní uvedu konkrétní příklad, tak jak se s ním můžete setkat v praxi a podle kterého se snadněji zorientujete ve svých smlouvách:
Vklad autorů (příjem nakladatele): 300 básní x 500,--Kč/1báseň = 150.000,-- Kč
Náklad na tisk knihy: 1400 výtisků x 52,50 Kč/výtisk = 70.000,-- Kč (zaokrouhleno)
Ostatní náklady nakladatelství (rozvoz, korektury) = 40.000,--Kč
Momentální hrubý zisk nakladatelství = 40.000,--Kč
Nakladatel zdarma autorům věnuje 300 ks výtisků (za každou báseň jeden výtisk) a dalších 500 ks autorům prodá za cenu výrobních nákladů, tzn. že má tržby 500 x 50 Kč = 25.000,--Kč. Zároveň autorům sdělí, že za tuto cenu si již sbírku koupit nemohou, pouze za plnou prodejní cenu, tj. 200,--Kč. (To by neměl dělat, neboť jste se již podíleli na nákladech, které by měl z prodejní ceny odečíst a také by měl odečíst marži distributora, neboť i s tou je v prodejní ceně kalkulováno.)
Co se v našem příkladu děje dál? Protože 100 výtisků si nakladatelství ponechá na propagační účely, zbývá 500 výtisků k tomu, aby je nakladatel prodal přes distributora s tím, že marže distributora činí 40%. (Kdyby nakladatelství knihy takto prodalo, utržilo by 500 ks x 120Kč = 60.000,--Kč, zatímco distributorův příjem by činil 40.000,--Kč.)
Pokud nakonec nakladatelství prodá přes distributora jen část knih, potřebuje se zbavit přebytečných zásob. Co může chytrý nakladatel udělat? Vymyslí plán. Osloví autory s „výhodnou nabídkou“. Prodá autorům knihy ne za plnou cenu, jak jim nabízel naposledy, ale se 40% slevou (tzn. za prodejní distribuční cenu, aby nakladatelství neutržilo žádnou ztrátu). Aby autory zlákal, vyhlásí nakladatel, že bude jednotlivé objednávky losovat a výherní cena bude 5.000,--Kč. Hurá! Autoři o překot objednávají zbylé výtisky, vždyť by se některému z nich mohla vrátit počáteční investice! Jenomže ve způsobu vyplácení výhry je malý zádrhel. Tuto odměnu autor nedostane fyzicky. Může si ji schovat na vydání dalších básní v tomto nakladatelství, což znamená že příště mu vyjde 10 básní „zdarma“.
Působí to až komicky, ale věřte, že se s takovým příkladem můžete skutečně setkat. Setkáte-li se, raději si najděte jiného nakladatele. Jistě najdete takového, který i když mu třeba budete muset na vydání přispět, přesto Vás nebude takto balamutit.
Pokračování: http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=2199
Jsi vážně DOBRÁ! A já ti držím palce.
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.