Zatímco v předchozích článcích
Varování před praktikami nakladatelů jsem se věnovala výhradně tomu, na co by si měli dát autoři pozor při spolupráci s nakladateli, tento článek je pohledem z druhé strany, ze strany českého nakladatele.
Čeští nakladatelé nejsou a ani nemohou být žádnými multimilionáři. Ačkoliv totiž náklady na tisk českých knih zcela odpovídají nákladům na tisk knih v západní Evropě, prodejní cena knih v Čechách je ve srovnání se západní Evropou mnohem nižší. Kdyby čeští nakladatelé však ceny upravili a navýšili, knihy by se staly zcela neprodejnými.
Náš tržní potenciál kromě toho ovlivňuje také nevysoký počet obyvatel, kteří se v době vývoje elektroniky a uvolnění socialistických pout neobracejí tolik k literatuře. V 80. letech se např. náklad 1 knihy pohyboval v průměru kolem 18.000 výtisků. Nyní již kolem 4.000 výtisků. (Ovšem tak vysoký průměr zvyšuje náklad 1 bestselleru v nákladu 60.000 výtisků, přičemž dalších 19 knih vyjde v pouhém 1.000 nákladu.)
V důsledku všech těchto okolností často musí nakladatelé žádat o dotace, granty a sponzorské dary. Občas také po samotném autoru žádají, aby si na vydání knihy přispěl, popř. získal vlastního sponzora.
Na co vlastně nakladatelé potřebují tolik peněz? Jak to, že jim to nestačí, když tisk takové knihy stojí (záleží na počtu stran, obalu, kvality papíru a také počtu výtisků!) dejme tomu 50,-- Kč? Jak to, že potom taková kniha v konečném důsledku stojí víc než 200,-- Kč? Nenechme se mýlit představou, že na vydání knihy stačí tiskárna. Na každé knize se podílí spousta dalších lidí, než jen autor a redaktor dotyčného nakladatelství: Typograf, ilustrátor, skladník, ale i účetní, ekonom a sekretářka, které nakladatel musí zaplatit, zaměstnává-li je. Dále musí nakladatel poplatit spoustu dalších režijních nákladů, nájem kanceláře, dopravu, kancelářský materiál a odpisy. Nakonec nesmíme zapomenout, že cena zahrnuje zhruba 40% marži distributora, což sice není náklad nakladatele, ale prodejní cenu knihy beztak navýší. Jestliže se autor podílí na prodeji knihy svými např. 10 %, znamená to, že jen polovina všech tržeb je výnosem nakladatele, polovinu z prodejní ceny knihy utrží jiní.
Shrneme-li to, vychází nám, že nakladatelé nemají v Čechách právě ideální podmínky pro svůj ekonomický růst. Ano, souhlasím. Nakladatelé si zaslouží naše pochopení a vstřícnost za to, do jak riskantního podniku se s námi autory vlastně pouští. Nikdy nemají jisté, že vydaný titul skutečně prodají a že se jim jejich investice vrátí zpátky. Na druhou stranu je však ani tento fakt neomlouvá v případě, že se k nám oni sami nechovají férově, a tak si nenechme ze sebe sedřít kůži jen proto, abychom konečně alespoň něco vydali.
Pozn.: Některá fakta čerpána z odborné publikace "Jak se dělá kniha" - autor Vladimír Pistorius.