Virtuoska G. Demeterová pokřtila nové album
05.06.2005
Jindřiška Kodíčková
Hudba
1.června 2005 pokřtila naše vynikající houslistka a violistka Gabriela Demeterová nové cédéčko. Spolu s Collegiem českých filharmoniků v něm hraje koncertní skladby pro housle a violu Carla Stamitze.
Carl Stamitz ( 1745 – 1801), syn slavného otce Jana Václava Stamice, příjemně překvapí jak svou invencí, tak propracovanou nástrojovou fakturou. Koncert A Dur u nás dosud nebyl nahrán, takže pro milovníky klasicismu se jedná o pravou lahůdku.
Hudba druhé poloviny 18. století získala u posluchačů trvalou oblibu. Je přehledná, symetrická, výrazově střídmá, nezatěžuje nestravitelnými hlubokomyslnostmi ani přehnaně exaltovanou výrazovostí.
O přípravě nového nosiče G. Demeterová řekla:
„ Je to velmi unikátní záležitost, jedná se o skladby Carla Stamitze, českého klasicistního skladatele. Natočila jsem spolu s Collegiem českých filharmoniků jeho koncertantní symfonie a violové koncerty. Jelikož koncertantní symfonie jsou pro dvoje housle a pro housle a violu, museli jsem použít techniku nahrávání sólových partů dodatečně playbackem. Mám z výsledku naší několikaměsíční práce velikou radost. Na této nahrávce se prezentuji jako houslistka a violistka. Mám tím za sebou další osobní Mount Everest. Navíc jsem ráda, že jeden z violových koncertů je nahrán jako světová premiéra. Nahrávalo se v Praze ve studiu Domovina s výborným týmem. Prostě to byla pohoda.“
Collegium českých filharmoniků v letošním roce oslaví desáté narozeniny. Jaroslav Kroft před deseti lety při debutu Gabriely před Českou filharmonií přišel s nápadem založit malý komorní orchestr, který by vedla a měla jej k dispozici.
Collegium českých filharmoniků hraje ve složení: Jiří Pospíchal, Zdeněk Zelba, Václav Prudil a Veronika Jírů – housle; Jaroslav Kroft a Jan Mareček – violy; Jan Holeňa – violoncello; Ondřej Balcar – kontrabas; Barbara Kürstenová – cembalo. Collegium spolupracuje s dalšími významnými českými sólisty, jako je např. Jana Boušková ( harfa), Václav Hudeček a Jiří Stivín.
Collegium se skládá z předních hráčů, většinou mužů, orchestru České filharmonie. Velet chlapskému týmu Gabriele ale v žádném případě nevadí. Spíš naopak:
„Odjakživa jsem raději spolupracovala s muži. I jako holka jsem si hrála spíše s kluky, chtěla jsem hrát fotbal nebo na indiány. I tentokrát jsem přijala nabídku mužů. Za dobu, co spolupracujeme, jsme odvedli spoustu práce. Zažijeme spoustu legrace, protože to jsou mí bývalí spolužáci z konzervatoře. Práci v Collegiu dělám opravdu ráda, a když jsem na ně někdy přísná, tak si to vezmou k srdci."
Během deseti let se představilo Collegium českých filharmoniků na stovkách koncertů doma i v zahraničí. Vytvořilo společně několik velmi úspěšných nahrávek. V letošním roce nahrává dvě CD, jedním z nich je právě to křtěné: Carl Stamitz – Koncertantní symfonie D dur pro housle, violu a orchestr; Koncertantní symfonie C dur pro housle, violu a orchestr; Koncert A dur pro violu a orchestr; Koncert D dur pro violu a orchestr housle a viola: Gabriela Demeterová, Collegium českých filharmoniků (dirigent Ondřej Vrabec), Supraphon.
Virtuoska zároveň představila svůj projekt Barokní perly Gabriely Demeterové.
Gabriela založila mezinárodní hudební festival v srpnu 2001. Jeho náplní je podpora mladých talentovaných hudebníků, kteří se mohou v rámci festivalu účastnit interpretačních seminářů v různých hudebních oborech pod vedením renomovaných umělců z celého světa. Festival má ale hned trojí poslání: předávat zkušenosti začínajícím interpretům, seznamovat veřejnost se zapomenutými, leč krásnými památkami a také je pomáhat zachraňovat.
Není u nás bohužel příliš obvyklé, že by umělec využíval svého talentu a jména k propagaci něčeho jiného než sebe sama. Gabriela Demeterová a její projekt Barokní perly je v tomto ohledu světlou výjimkou.
„ Ta myšlenka přišla zčistajasna. Kraj Plzeň-sever je mou srdeční záležitostí. Je plný krásných památek, které potřebují zviditelnit, aby se o nich alespoň vědělo a lépe se sháněly prostředky na jejich záchranu. Miluji historii a pobyt v tak krásně duchovních objektech je léčivý pro nás všechny. Dávají nám určitý estetický kodex. Normu pro naše estetické cítění i chování. Těžko se budete v kostele, konventu či barokním zámku chovat jako hulvát. Proto mne apadlo skloubit příjemné s užitečným a založit festival, který by podporoval opravu a údržbu těchto objektů, skrze koncerty v těchto místech probíhající. Lidé tak v místech, kde je kultura tohoto druhu hůře dostupná, mohou mít krásný zážitek a zároveň se tím pomůže památce. Také jsem začala myslet na předávání svých houslových zkušeností mladším. Tak vznikly při festivalu mistrovské interpretační kurzy. To jsou Barokní perly Gabriely Demeterové, mezinárodní hudební festival, který bude letos slavit své 5. narozeniny.
Z peněz fondu se už podařilo zrekonstruovat sochu Jana Nepomuckého umístěnou na kašně v Plasech, kterou kdysi zničili vandalové. Loni se odhalovala a vysvěcovala kopie madonky pro kostel sv. Mikuláše v Kozojedech. Byla kompletně financována z výtěžků koncertů, které v Kozojedech proběhly. Uspořádání úvodního koncertu festivalu Barokní perly 2002 v kostele sv. Mikuláše v Kozojedech znamenalo významný počátek popularizace této nedoceněné památky.
Festival proběhne ve dnech 3. až 9. července na barokních zámcích Manětín, Chyše, Valeč a Horšovský Týn, v kostele v Mariánské Týnici, v kostele sv. Mikuláše v Kozojedech a v kostele sv. Barbory v Manětíně.