Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 16.9.2024, svátek má Ludmila 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Životní tragedie dvou žen...

25.10.2005   Jindřiška Kodíčková   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Životní tragedie dvou žen...Kráska z Leenane
"Na téhle hře mě zaujalo, jak se člověk celou dobu baví, ale tu a tam ho pořádně zamrazí..." říká režisér Ondřej Zajíc.

Martin McDonagh je jedním z nejuznávanějších současných evropských dramatiků, a to nejen díky umění ve zkratce rozkrývat osudy svých postav, uvádět je do stále konfliktnějších situací a přitom neopustit rovinu věrohodnosti, ale především pro schopnost sdělovat závažná témata v podstatě velmi zábavnou formou. Jedná se o jeho scénický debut ( první část slavné trilogie, kam ještě patří Lebka v Connemaře a Osiřelý západ), jehož oslnivou premiéru viděli diváci 1. února 1996 v Town Hall Theatre v Galway. Šokující hra brzy slavila další úspěchy na mnoha jevištích.

Je až s podivem, kde třiadvacetiletý, snad ještě chlapec, čerpal inspiraci. Ve věku, kdy člověk spíše hledá sám sebe, dokázal vložit do úst staré a stárnoucí ženy tak věrohodná slova, že by to nedokázal ani očitý svědek či psychiatr. Vášnivá nenávist osciluje mezi mrazivou nevšímavostí a vroucí krutostí.

V sevřených kulisách páchnoucího pokoje vyústí celá životní tragedie dvou žen, jež se kdysi milovaly, či měly přinejmenším rády, ale svázaný život, z něhož se nedokáží vymanit, plný nevyřčeného, nepochopení a naschválů, nasměroval šipku osudu k tragickému neštěstí.
Hypochondrická matka, v okamžiku, kdy uvidí svou dceru, okamžitě „změkne a dokonale zneschopní“, demonstruje nemohoucnost, vydírá nemožností cokoli si udělat a neustále vyčítá, že ji ani lžíci vody nepodá. Jak dlouho může napětí zůstat v nitru ? Kde začíná či končí hranice únosnosti? Každodenní tyranizování, které přerůstá do absurdity, paradoxně nutí diváky k úlevnému smíchu. Ale postavy se nesmějí. Ticho před bouří. Ponižování dcery a vyzrazování tabu před mužem, od kterého si slibuje změnu, vlastně záchranu, je asi tou poslední kapkou. Podvědomí se vydává na záludnou cestu...

Nejedná se o pouhé hrubé až sprosté (nikoli výrazy, ale významem a tónem) štěkání, ale mistrně koncipované dramatické dialogy, jež ve své absurdní krutosti dovádějí výlevy psychicky narušených osob k absolutní dokonalosti.
Úžasné podání herců Středočeského divadla v Kladně (Jany Jiskrové, Jaroslavy Zimové, Jiřího Štrébla a Ondřej Kavana pod režijní taktovkou Ondřeje Zajíce) nás nutí stále sdílet příběh, tajit dech, chápat, nerozumět, ptát se. Najít odpověď musíme sami, jsme přece nedílnou součástí příběhu. Může být i o nás.


Od 26. září, kdy se v pražském A studiu Rubín uskutečnila obnovená premiéra, máme možnost být svědky velmi intenzivní výpovědi o patologii mezilidských vztahů. Výpovědi, jež si zaslouží býti viděna a prožita.


Zdroj fotografie: www.astudiorubin.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0577 s