Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 11.10.2024, svátek má Andrej 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Za života nepřízeň, po smrti sláva

07.02.2006   Jindřiška Kodíčková   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Za života nepřízeň, po smrti sláva" Jsem jen ubohý malíř a štětec je výrazovým prostředkem, který nebe vložilo do mých rukou. Vytváření a rozvíjení teoretických názorů není mým úkolem. "

Před sto lety zemřel jeden z nejvýznamnějších představitelů moderního umění Paul Cézanne, přezdívaný „otec moderního malířství“. Významně ovlivnil malíře 20. století, kteří čerpali inspiraci z jeho harmonicky jasných obrazů, jimiž se odpoutal od impresionismu a vytvořil osobitý klasický styl. V něm spojil malbu a kresbu a nově vyjádřil objem i obrazový prostor.

Paul Cézanne se narodil roku 1839 v zámožné rodině bankéře v Aix-en-Provence. Do roku 1852 studuje na gymnáziu, kde se potkává s Emilem Zolou. Jejich dlouholeté přátelství je ukončeno rozchodem v roce 1886, kdy Zola použil Cézannovy osoby a díla k vystižení typu zkrachovalého malíře v románu Dílo. První umělecké školení dostal na městské škole v Aix. Otec chtěl, aby syn pokračoval v jeho odkazu, proto začíná studovat práva. Ukazuje se však, že účty ho pramálo uspokojují a otec, ač nerad, mu umožňuje odchod do Paříže. Tam navštěvoval Académie Suisse na Ile de la Cité a studoval staré mistry v Louvru. Na akademii ho však nepřijali. Začíná se malování věnovat na plno, avšak není spokojen. Přemýšlivý Cézanne pořád hledá sám sebe. V 1869 se seznamuje s Hortense Fiquetovou, o tři roky později se jim narodí jediný syn Paul. V roce 1874 a 1877 vystavuje, jeho díla se však stávají terčem kritiky a posměchu. Raději na výstavy rezignuje a uchyluje se do samoty. Jen roku 1882 na přímluvu přítele Guillemeta vystavují jeden Cézannův portrét. Zklamán neuznáním svého umění se trvale usadí v Provenci a vášnivě se oddává malbě. Izolaci považuje za prostředek, jenž mu umožňuje efektivně pracovat. Paradoxně až v tomto období začíná být známý, vystavuje. 15. října 1906 při práci v plenéru náhle pozbývá vědomí. Po mnoho hodin leží v prudkém dešti. Když ho najdou, jeho stav je velice vážný a o osm dní později umírá ve věku šedesáti sedmi let.
Jeho posmrtná výstava v Podzimním salónu 1907 (56 obrazů) měla velký úspěch u mladých moderních malířů, jimž se stal vzorem. Většinu jeho obrazů tehdy vlastnil obchodník s barvami Otec Tanguy.

V raném romantickém období (1860 až 1870) namaloval několik barokizujících kompozic na mytologická a náboženská témata, řadu podobizen členů rodiny a přátel, první zátiší, na kterých ho přitahovala skutečnost, že nad nimi měl kontrolu, byla tu jen pro něj, nehybná a připravená. V nich ignoruje perspektivu i rovinu, tento přístup přejali později kubisté. Dále krajiny, malované v ateliéru podle skic, realizuje v tmavém koloritu pastózní technikou, při níž používá špachtle.

1872—74 pobýval Cézanne u Pissarra v Pontoise a u doktora Gacheta v Auvers. Pod Pissarrovým vlivem přejal impresionistickou světlou malbu barevnými skvrnami, Pissarro uvolnil jeho koloristický talent a pozorovatelský smysl a dovedl ho do plenéru. Nejvýznamnější obraz tohoto období, Dům oběšencův, vystavený 1874 na první výstavě impresionistů u fotografa Nadara, zakoupil hrabě A. Dona.

Po roce 1880 začalo nové Cézannovo období, v němž překonal impresionismus a našel svůj osobitý sloh; maloval krajiny s horou Sv. Victoire, jež dominovala městu Aix, zátiší, v němž dával přednost jablkům, protože se nekazila během dlouhého pracovního postupu, a podobizny přátel.

Postupně vytvořil klasický malířský styl, který obsahoval řád umění starých mistrů (P. Veronese a N. Poussina), a zároveň harmonické vyrovnání mezi abstraktní malířskou formou a optickými jevy přírody. Modelaci nahradil „modulací“ (Cézannův termín), tj. takovým řazením čistých barevných tónů v různých světelných odstínech vedle sebe, aby vznikl dojem prostorové hloubky.


S reprodukcemi některých Cezannových děl se můžeme seznámit v publikaci CEZANNE vydané nakladatelstvím ALPRESS.



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.27 s