Otcovi psí smrt (díl čtvrtý)Ať žijí múzyOtcovi psí smrt (díl třetí)Ranní údivOtcovi psí smrt (druhý díl)Otcovi psí smrt (díl první)
Tajemné město Mayů ožívá: Češi a Slováci našli nejstarší observatořBreuer. Čech v Americe, kterého po letech objeviliJaké jsou vaše zkušenosti s dietami?Můry noci a jiné horory let 1870-1912Tip na výlet: Na Novopacku se pěstoval spiritismusMáme to v kufru! Biografický film o Nepelovi je už natočenýŽena miluje děti, a tak si vysní ĎáblíkaDivadlo MANA se stěhuje do ZOO!Květinové karty Lenormand: Krásky s něžným i přísným poselstvímLáska bez cenzury, film Kde končí láska slibuje víc než jen romanciFranz Kafka očima čtyřiceti malířů Festival TANEC PRAHA se vrací!
Shodou neuvěřitelných náhod jsem se ocitla na představení „jevištního sklerotikonu“ Švestka v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. Celou anabázi líčit nebudu, přestože je úsměvná, takřka aprílová, ačkoliv jsem si tento soukromý apríl prožila o den později než je v kalendáři. Člověk by si ale měl nejen na apríla najít důvod k radosti, neboť smích prodlužuje život, a proto mohu odpovědně říci, že mi jej kmenový soubor divadla Járy Cimrmana, v čele se Zdeňkem Svěrákem, opět o trochu prodloužil.
Hry Járy Cimrmana znám z audio nahrávek, ze záznamů odvysílaných v televizi a Blaník a Afriku dokonce přímo z divadla.
Tajným snem pro mě ale zůstává Záskok s nepřekonatelným výrokem - „Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat.“ Jednak proto, že se jmenuji Bittnerová, a především pak onen Bittner (křestním jménem Jiří), herec Prozatímního a Národního divadla, patřil podle rodinné legendy k mým prapředkům a o jeho osudu i osudu jeho manželky Marie jsem již mnohé přečetla. Samozřejmě i Švestku považuji za jednu ze svých nejoblíbenějších audio nahrávek. Pro herce je ale divák mého typu krajně nevýhodný a možná až nevítaný, neboť přichází na představení, které už v podstatě zná, a často zachytí kdejakou chybičku, kterou poté podrobně analyzuje.
Hra Švestka reflektuje stáří, resp. dva zásadní jevy provázející stáří a to neschopnost udržet myšlenku a neschopnost myšlenku opustit. Navíc ústřední aktéry zasazuje do železničního prostředí, kde se setkává mládí Kamila Patky, vechtra ve službě, se stářím Přemysla Hájka, vechtra ve výslužbě (Zdeněk Svěrák) a jeho přátel, kteří přijedou pomoci Hájkovi očesat švestku stojící přímo u železniční zastávky.
Děj a ryze mužskou společnost zpestří postupné vpády třech různých dívek v podání Petra Bruknera v působivých obličejových maskách, jež pokaždé přeruší hovor starců, soustředí jejich pozornost na sebe a zároveň rozptýlí jejich mysl natolik, že ti záhy zapomenou, proč si vlastně přivezli sebou vůbec zavadla, a co vůbec dělají na zastávce. Inu dialogy či spíše monology roztržitých seniorů skýtají spoustu humorných okamžiků útočících na bránice diváků a Kamil Patka k nim přispívá svými naivními představami o budoucí manželce - blondýnce se sametovou stuhou ve vlasech, Ovšem ač trvale zasněn, celkem pragmaticky odmítá půjčit „česačům“ drážní žebřík.
Tudíž podtitul Švestky by mohl rovněž znít – boj o žebřík. Bohužel postarším bojovníkům už ubývá síly, stejně tak jejich protagonistům. Z audio verze Švestky srší nezdolná energie, při jevištním ztvárnění se herecký projev zdá klidnější a přirozenější. Vyzdvihla bych ale určitě Weiglův výkon v postavě Hájkova bratrance Motyčky. Působil totiž dojmem milého a neškodného dědečka, který většinu času prospí a pro něhož proslov sufražetky Jenny Suk zakončený zvoláním – vy poživační samci, znamená vrchol vzrušení.
Každopádně ale Švestka stáří rozhodně nezesměšňuje, naopak může motivovat k jisté shovívavosti k vrtochům seniorů. Ostatně všichni zestárneme a všichni jednou budeme bojovat se svou pamětí. Trénovat jí lze ale už teď. A jak? Nastudujte si doma Švestku, zajděte se na ní podívat do divadla a zkuste najít mezi těmito dvěma verzemi alespoň pět rozdílů. Ti nejbystřejší jich napočítají mnohem více. Ale nezapomeňte tuto myšlenku opustit, protože riziko, že budete počítat až do rána, se s přibývajícími léty značně zvyšuje!
Copyright © 2001 -
2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.