Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
TENKRÁT V MEXIKU - TV tip – mstitel s kytarovým pouzdrem znovu na scéněUmění prostého života? Návod k použitíPříběh monstra 20. století – GoebbelsKdyž baron práší po MosteckuJeď, Britt-Marie, jeď!Ukrajina, děti a zvon časuCo mě v září zaujalo na NetflixuDítě prachu zrozené ve válceTvorba Adrieny Šimotové a Adély Součkové na jedné výstavěNesnězeno přichází s novou spolupracíStačí si počkatGeniální výstava Tima Burtona se v pondělí rozloučí s Prahou. Ještě to stihnete!
Konkurence a soutěživost prospívají. Zvyšují produktivitu práce, šponují člověka k výkonu. Ovšem když se parametry soutěže přepísknou, konce bývají všelijaké, mezilidské vztahy odumírají.
O tom nás přesvědčí komedie amerického dramatika a scenáristy Davida Mameta s názvem Konkurenti v pražském Divadle pod Palmovkou, jejíž námět autor čerpal z osobní zkušenosti s prací makléře.
Hru o pochybném podnikání v realitní kanceláři, o vrcholící soutěži mezi agenty můžeme označit i za pánskou jízdu. Jsou čtyři, ve velkém stresu, protože jim zbývají pouhopouhé čtyři dny, kdy mohou ovlivnit své postavení na grafu prodeje, na „tabuli“. Jde o všechno! Nejlepší vyhraje luxusní Cadillac, druhý sadu řeznických nožů a poslední dva – vyhazov! Všichni se snaží získat nejlepší „stopy“, tzn. nejmajetnější potenciální kupce a tím ovlivnit výsledek. Že se uchýlí i k jistým nečestnostem a ranám pod pás, je nabíledni. Ostré lokty, jednání bez skrupulí, jediné východisko ze zapeklité situace, kdy jeden může uspět pouze na úkor druhého.
I když hra vypráví o tvrdosti, nekompromisnosti, zákeřnosti a záludnosti v honbě za pracovními „úspěchy“, nejedná se o psychologický triller, při kterém by stydla krev v žilách a divák se strachem o méně úspěšné agenty rosil studeným potem. Naopak! Vynalézavé finty a podrazy Mamet podává více než komickým způsobem v osobitých, vtipně ironických dialozích, nešetří vulgarismy a nekompromisní ostrostí. Jeho jazyk, tzv. mametovština, není však samoúčelným pokusem o ozvláštnění a odlišení, ale má hluboký obsahový záměr. Postavy jakoby nedokázaly mluvit vlastní řečí, nemají svůj verbální šleh, hovoří pomocí frází, žargonu a zažitých klišé, bez tvořivé invence.
Stárnoucí, neúspěšný agent Shelly Levene ( Jan Vlasák), jenž má v prodeji velké problémy, v pudu sebezáchovy nedůstojně žebrá u vedoucího o lepší stopu, jež by ho zachránila před jistou výpovědí. Gestikuluje, prosí, vyhrožuje a zase poníženě škemrá.
Tvrdě ambiciózní, dravý vedoucí kanceláře John Williamson v podání Jana Teplého ml., s klidem spící krajty hovoří monotónně a prázdně, a přesto předvádí ukázku nebezpečné manipulace s lidmi.
Další, zatím nejúspěšnější, agent Richard Roma (Ondřej Kavan) s vědomím své nedostižnosti si dovoluje luxus navenek přívětivého, spíše úlisného chování, v jeho nitru se skrývá hráč nejprotřelejší. Tak jako většina ostatních nikdy neříká, co si myslí, naopak prezentuje opak. Moss (Rostislav Čtvrtlík) má také co dělat, aby se udržel. Upocený George (Ivo Kubečka), nervní až hysterický, s patologickým strachem z budoucnosti, nakonec působí spíše komicky. Obchodní oběť Richardovy úžasné rétoriky, James Lingk (Otto Rošetzký), jinak muž pod pantoflem, a ještě k tomu homosexuál, koktá omluvy střídavě s jemnými výtkami, ale cílevědomě udeřit se neodváží.
Režisér Petr Kracik směroval herce k výrazné práci s gesty a hlasovými variacemi. Možná i proto inscenace dostala statický ráz, nejmarkantněji viditelný při trojici úvodních dialogů. S rozvitím děje se i osazenstvo dostalo do větší ráže, nejlépe si vedl právě Ondřej Kavan. I tak uniká zásadní memento příběhu, spíše se zdá, že předvedené chování je současnou, úplně normální normou pracovně-právních vztahů.
Populární dramatik Mamet se narodil v roce 1947 v předměstské čtvrti Chicaga. Studoval anglickou literaturu i herectví, prošel přitom mnoha dělnickými profesemi a sbíral další divadelní zkušenosti. Pracoval v konzervárně, automobilce, jako čistič oken i uklizeč. Nakonec téměř rok byl zaměstnán v nedůvěryhodné realitní kanceláři v Chicagu.
Autor úspěšných her Americký buvol či Oleanna, vytvořil scénáře k řadě filmů, například Pošťák vždycky zvoní dvakrát, Nesmiřitelní a Dům her. Hru Konkurenti kritici považují za jeho nejúspěšnější a nejkvalitnější dramatický text. Dostal za něj Pulitzerovu cenu a dle něho vznikl film s hvězdným obsazením (Jack Lemon, Al Pacino, Alec Baldwin). Zatím poslední jeho hrou je trojice jednoaktovek se souhrnným názvem Staré sousedství, složená ze starších textů Zmizení Židů, Jolly a Deeny. V poslední době se věnuje opět scenáristické práci. Scénář k politické satiře Barryho Levinsona Vrtěti psem mu vynesl nominaci na Oscara a Zlatý Globus. V roce 2001 přepsal do filmové podoby pokračování filmu Mlčení jehňátek s názvem Hannibal.
David Mamet: Konkurenti. Divadlo pod Palmovkou. Premiéra 24. března 2006.
Tak hru jsem viděla. No myslím, že tam toho uniklo víc, jenomže to by tam museli být v některých případech jiní herci, a možná že režisérova ruka byla u této látky poněkud nejistá, ani bych se nedivila. Jan Vlasák mi připadal excelentní.
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.