Nezapomeň na pětadvacátý dodatek ústavyLáska s příchutí šansonuO chválu stojím!!! Moc. A přece…Léto je, kdyžZpěv horského potokaNech se unést fantazií v Kadani nebo online
TENKRÁT V MEXIKU - TV tip – mstitel s kytarovým pouzdrem znovu na scéněZázračná písně krajina završuje 20leté putování Anety LangerovéKdyž jsme byli sirotci85 roků by bylo spisovateli Jiřímu NavrátiloviUmění prostého života? Návod k použitíPravda o medu: Nenechte se zmást mýtyPříběh monstra 20. století – GoebbelsKdyž baron práší po MosteckuJeď, Britt-Marie, jeď!Ukrajina, děti a zvon časuCo mě v září zaujalo na NetflixuDítě prachu zrozené ve válce
Na přelomu srpna a září se bývalá tovární hala ČKD promění v apokalyptický Londýn. Tvůrci filmu RESTART v čele s režisérem Juliem Ševčíkem sem situovali skandální hru Rtuť, kterou napsal enfant terrible britského divadla Phillip Ridley. Magazín The Theatre Voice označil text za „největší skandál na londýnské divadelní scéně za posledních deset let“.
Rtuť loni uvedl v premiéře soubor Paines Plough v bývalé továrně na čokoládu Menier, podpořil tak bouřlivou diskusi o hranicích současného divadla a ve výsledku nakladatel odmítl vydat hru knižně. Česká verze je teprve jejím druhým odvážným nastudováním.
V hlavních rolích strhujícího thrilleru se představí Marek Němec, Kryštof Hádek,Václav Jiráček, Jiří Hána a Eva Salzmannová. Syrové, industriální prostředí opuštěné tovární haly dodá inscenaci, která chce co nejsugestivnějším způsobem vyprávět příběh o přežití v chaotickém světě morálního a fyzického rozkladu, tu pravou ponurost, pocit osamělosti a beznaděje.
Ridleyho hra se odehrává ve velkoměstě, v němž se rozlila nebezpečná rtuť. Na ulicích zuří nepokoje, vyvolané panikou, chaos zastavil chod společnosti, zoufalí lidé doslova propadají šílenství. Skupina mladých lidí se schází v opuštěném ateliéru na okraji města, aby v této situaci připravila párty pro zvrhlého klienta, který jediný zná cestu z apokalypsy. Netradiční inscenace je korunována vulgarismy a brutálními scénami otevřeného násilí.
Britská kritika Ridleyho řádně tepe, ale on sám ji odmítá a argumentuje klasickými texty - v Králi Learovi přece vystupuje muž s vypíchnutýma očima, Médea brutálně povraždila své děti apod. Omluvou jim je asi jejich již ohlazené stáří, ale v době vzniku ostře kritizovali tehdejší současnost. "Pokud zkusíte popsat svět kolem nás, lidi to popudí," říká Philip Ridley. Narodil v roce 1964 v Londýně, vystudoval malbu a prosadil se na konci osmdesátých let s dětskými příběhy. Pro BBC začal psát rozhlasové hry, v roli dramatika se představil kontroverzní hrou The Pitchfork Disney. Prorazil v roce 1992 s The Fastest Clock In The Universe.
Na projektu RTUŤ se podílí Filip Míšek z kapely Khoiba, finská zvukařka Anne Tolkkinen a filmový architekt Henrich Boraros. Exkluzivní sérii představení připravil pražský soubor LETÍ, který se specializuje výhradně na uvádění moderních kontroverzních textů.
Divadlo Letí uvádí v bývalé hale ČKD v Thámově ulici v Karlíně od 28.8. do 2.9.2006 od 20 hod. hru RTUŤ
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.