Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 16.9.2024, svátek má Ludmila 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Goyovy přízraky příliš nestraší

31.01.2007   Vladimír Liška   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Goyovy přízraky příliš nestrašíMožná to zapříčinila až přílišná jistota, že každý Formanův film je skvělé dílo, možná že to byla touha po letech vidět nový film precizního a slavného režiséra, možná obojí. V takových případech pak ale divák bývá nečekaně zklamán. A Goyovy přízraky – alespoň co se mne týče – nebyly výjimkou.

Začátek filmu mě doslova přimrazil do křesla. Detaily Goyových rytin, míhajících se na plátně ve velkých detailech, spolu s působivou hudbou, byly vpravdě monstrózním úvodem. Stejně tak i začátek a první část filmu, kdy se divák teprve seznamuje s jednotlivými postavami, dobou a prostředím děje, slibují v porovnání s mainstreamovými filmy dneška poměrně kvalitní podívanou.

Expozice nám představuje nejen slavného malíře španělského krále Karla IV., ale zejména španělskou inkvizici. Děj začíná pomalu nabírat na tempu, když Goya (Stellan Skarsgard) seznámí otce jím portrétované dívky Inés (Natalie Portmanová) se členem inkvizice, otcem Lorenzem (Javier Bardem). Inés je katolickou inkvizicí obviněna z vyznávání judaismu a uvězněna a Lorenzo je jediným, kdo ji může pomoci…

Osa příběhu se dále zaměřuje na zmíněnou Inés a Lorenza, malíř Goya ustupuje pomalu do pozadí. Čím dále příběh postupuje, tím méně se Goya objevuje. Hlavní postavou se tak stává duchovní, nikoli malíř. Více než s Goyovým životem a dílem se divák seznamuje s dobou konce 18. a začátku 19. století, plnou politických zvratů a bojů a Francouzskou okupací. Historické události však vůbec nejsou na škodu. Naopak, musejí zde být kvůli dalším osudům jednotlivých postav. Osud Goyi, jenž španělské královské rodině namaloval nejeden portrét, se ale scvrkává a stává se stále útržkovitějším. Nevidíme jeho vývoj, a to ani po stránce umělecké – malířské, tak ani lidské. Kromě jedné (a Formanovsky vtipné) scény, kdy maluje královnu na koni a pak jí dílo představí, nemáme možnost bližší vztahy s královskou rodinou pozorovat. Dokonce i jeho nemoc, po které malíř naprosto ohluchl a po níž trpí nečekanými nepříjemnými stavy, je ve filmu pomocí časového skoku vynechána a divákovi je prostě oznámeno, že Goya je hluchý. Divák je zmaten a netuší, proč je malíř hluchý, ani si malířovy stavy neumí vysvětlit. Ke konci filmu se Goyova postava do filmu vrací, opět ale hraje druhé – či lépe řečeno třetí – housle.

Přesto nelze Formanův film hodnotit pouze kriticky. Z hereckých výkonů asi nejlépe vyniká Javier Bardem v roli Lorenza, jehož falešný tón mu uvěří snad každý. &Spanělské exteriéry i kostýmy diváka snad skutečně zanesou do Madridu, jaký byl před více než dvěma sty lety. Filmové tempo je rozumně postupně stupňováno od pomalého k rychlému a dramatickému tak, že se člověk vůbec nemusí dívat na hodinky, přestože film není z nejkratších. Jen příběh samotný se poněkud míjí s tím, co člověk od názvu filmu očekává. Režisér i producent Saul Zaents sice pojali tento film ne jako příběh o malíři, nýbrž spíše o době, v níž Goya žil, přesto pak divák může být trochu rozčarován, byť film jistými kvalitami beze sporu oplývá.


Česká premiéra filmu: 1.2.2007

Film USA/&Spanělsko/ČR 2006

Režie: Miloš Forman
Scénář: Miloš Forman, Jean-Claudie Carriére
Hrají: Javier Bardem, Natalie Portman, Stellan Skarsgard
Hudba: Varhan Orchestrovič Bauer 


Zdroje fotografií: fdb.cz a falcon.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Martina Bittnerová - 1.2.2007 - 10:09

Jsem ráda, že vím, že v tomto případě opět ušetřím za vstupné do kina.-)
Nezní to moc přesvědčivě, i když si myslím, že Forman je umělec a zároveň dobrý řemeslník, tudíž každý jeho film má jisté kvality.-)


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.083 s