Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 8.10.2024, svátek má Věra 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Wuppertalská tramvaj

29.09.2003   Jiří Kočí   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Wuppertalská tramvajWuppertal - Německo. Na křižovatce v našem směru svítí červená a zprava právě přijíždí trolejbus. Řidič tramvaje tomu ale nevěnuje pozornost a na plný plyn jede dál. Nikdo ale nekřičí strachy, dokonce tomu nikdo nevěnuje zvýšenou pozornost. Tramvaj totiž jako vždy plavě mine trolejbus - nad ním.

Na začátku byla potřeba spojit čtvrtě Barmen a Elberfeld nákladní dopravní linkou pro obsluhu nově vznikajících továren na okraji Wuppertalu. Velmi brzo se však stala koňská a později elektrická dráha nedostatečnou pro těžkou dopravu. Neustálé dopravní zácpy a nově i požadavek na přepravu osob si vynutil převratné řešení. Přišel s ním vynálezce inženýr Eugen Langen z Kolína nad Rýnem. Vymyslel a vyprojektoval opravdu neotřelé řešení. Nahoru!

Umístil tramvaj na kolejnici zavěšenou na ocelovou konstrukci. Dráha se tak stala úplně nezávislou na dění na ulici pod ní.

Celková délka tratě 13,3 km z čehož větší část vede dokonce nad řekou, je zavěšena ve výši 8 m nad zemí a spojuje 20 stanic, mezi kterými se pohybují jednotlivé vlaky rychlostí téměř 30km/hod. Do jedné soupravy se vejde 140 až 200 osob a když vám ujede nevadí. Za dvě minuty je tu další.

Zavěšená dráha ve Wuppertalu se stala páteří dopravy na jeho předměstí. Wuppertálským slouží už přes 100 let. Začátek stavby zavěšené dráhy se datuje na začátek roku 1898. Prvního března 1901 byla dána do provozu první část linky, zprovoznění celé délky trati bylo v červnu 1903.





Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: SERENE - 1.10.2003 - 10:46

To je fakt hezký. Ani jsem netušila, že něco takového je v Německu.:)


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0773 s