Megalománie versus malost
24.09.2007
Jaromír Komorous
Společnost
Západočeská metropole chce být Evropským hlavním městem kultury v roce 2015. Jedno belgické a jedno české město má šanci. Už to odmávli ministři EU. Plzeň deklarovala svůj úmysl z českých měst jako první. Nezapomněla ustavit pracovní skupinu, jež má jít kandidatuře naproti.
Informaci přinesla MF Dnes, v sobotu 15. 9. 2007. V pořádku. Možná tedy za 8 let. Pár neděl vím ale o dýmovnici, jež kazí vzduch k nedýchání všem zainteresovaným teď. Judr. Marcela Krejsová, náměstkyně primátora Plzně pro kulturu říká novinářům nonšalantně: „Naše město se rozhodně nemá zač stydět. Má bohatou kulturní tradici i živou současnost.“ Má, paní náměstkyně, má.
Den předtím, tedy 14. 9. 2007 v televizi na ČT1, mluvila paní náměstkyně rovněž. Trochu s nervózním úsměvem, říkala, že existence samostatného filharmonického orchestru je zbytečná a že to tak mají i jiná města. Která? Ty nekandidující na hlavní město kultury? Tomu bych rozumněl. Ale pokud platí, že Plzeň je čtvrté největší město v zemi, pak musím vytáhnout jména orchestrů, o nichž se domnívám, že patří k nedílné nabídce kulturního života toho kterého města. Ostravská filharmonie, Jihočeská filharmonie, Brněnská filharmonie, Severočeská filharmonie Teplice, Východočeská filharmonie Hradec Králové, Moravská filharmonie Olomouc, o pražských nehovořím, atd. Otázka je nabíledni. Umí se Plzeň chovat úměrně ke svému počtu obyvatel?
Abych nezapomněl, do Hradce Králové a tamější agentury se nechávali registrovat plzeňští rockeři za totáče, protože doma je nechtěli. Jedeme druhé kolo, tentokrát s vážnou hudbou?
Jakási pomazaná hlava vymyslela, že by bylo prima sloučit divadelní symfoniky s těmi z Plzeňské filharmonie. „Ušetříme, těleso se zkvalitní“.
Nemohu si pomoci. Hrát v divadelním parteru je naprosto odlišné od pódiové prezentace. O přípravě k vystoupení nemluvě. O vnitřní filozofii muzikanta rovněž.
Nic nového pod sluncem. Snaha divadla, sesadit obě tělesa v jedno, ležela na stole už někdy v roce 1994. Tehdy se to podařilo odpálkovat. Apropos, DJKT si nesmírně vážím a jeho ředitele Jana Buriana jakbysmet. Tehdy mu napovídal šéf opery. Ze strany města k tomu dochází vždy, když se mluví o zdražování jízdného v MHD. Pokud město v jedné rovině řeší takovéhle dva problémy, tak pozdrav pánbů.
Pak ale ideu hlavního města evropské kultury musíme oželet. Nebo jde jen o to, za čí peníze se postaví nové baráky pro tu kulturu? Tak nízko snad nejsme.
Zdroj fotografie: www.plzenskafilharmonie.cz